Kom, følg med meg
13.–19. juli. Alma 32–35: “Så dette ord i deres hjerter”


“13.–19. juli. Alma 32–35: ‘Så dette ord i deres hjerter’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“13.–19. juli. Alma 32–35”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
frø i et barns hånd

13.–19. juli

Alma 32–35

“Så dette ord i deres hjerter”

Skriv ned de åndelige inntrykkene du får mens du studerer Alma 32–35. Hva føler du deg inspirert til å gjøre på grunn av det du har lært?

Skriv ned dine inntrykk

Bønn var for zoramittene en selv-sentrert, rutinemessig handling som bare fant sted én gang i uken. Den bestod i å stå der man kunne bli sett av alle, og gjenta smigrende, selvtilfredse ord. Kanskje enda verre var det at zoramittene manglet tro på Jesus Kristus – de fornektet til og med hans eksistens – og forfulgte de fattige (se Alma 31:9–25). I motsetning underviste Alma og Amulek frimodig at bønn handler mer om hva som skjer i vårt hjerte enn på en offentlig forhøyning. Og hvis den ikke fører til medfølelse for de trengende, er den “forgjeves og gavner dere ikke” (Alma 34:28). Aller viktigst – den er et uttrykk for tro på Jesus Kristus, som tilbyr forløsning gjennom sitt “altomfattende og [evige] offer” (Alma 34:10). Slik tro, forklarte Alma, er født av ydmykhet og et “ønske [om] å tro” (Alma 32:27). Den vokser gradvis, som et tre, og krever stadig næring. Når du leser Alma 32–35 kan du kanskje vurdere din egen tro og dine egne bønner: Føler du noen gang at zoramitt-lignende holdninger sniker seg inn? Hvordan vil du gi næring til din tro på Jesus Kristus slik at den blir “et tre som vokser frem til evig liv”? (Alma 32:41).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Alma 32:1–16

Jeg kan velge å være ydmyk.

Alma skjønte at de fattige zoramittene var ydmyke og “beredt til å høre ordet” (Alma 32:6). Når du leser Alma 32:1–16, tenk over hvordan du forbereder deg til å høre Guds ord.

Hvilke opplevelser har gjort deg ydmyk? Hva har du gjort for å bli mer ydmyk? Disse versene kan lære deg hvordan du velger ydmykhet fremfor å bli tvunget til å være ydmyk. Hva er for eksempel forskjellen på å være “[fattig] på denne verdens gods” og å være “[fattig] av hjertet”? (vers 3). Hva vil det si å “[ydmyke] seg på grunn av ordet”? (vers 14).

Se også “Humility”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org (eller “Ydmykhet” i Veiledning til Skriftene).

Alma 32:17–43; 33–34

Jeg utøver tro på Jesus Kristus ved å så og gi næring til hans ord i mitt hjerte.

Hvorfor tror du Alma snakket om å så et frø som svar på zoramittenes spørsmål om gudsdyrkelse? Hva er frøet som Alma snakket om? (se Alma 32:28; 33:22–23). Når du leser Alma 32:17–43, skriv ned ord og uttrykk som hjelper deg å forstå hvordan du kan utøve tro på Jesus Kristus og hans ord. Hva lærer du om hva tro er, og hva det ikke er? Deretter, når du leser kapitlene 33–34, se etter svar på zoramittenes spørsmål: “Hvordan [skal vi] så frøet?” (Alma 33:1).

Du kan også studere Alma 32–34 på denne måten: Tegn bilder av et frø i forskjellige vekststadier. Merk så hvert bilde med ord fra Alma 32:28–43 som hjelper deg å forstå hvordan du skal så og gi næring til ordet i ditt hjerte.

Se også Matteus 13:3–8, 18–23; Hebreerne 11; Neil L. Andersen, “Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 65–68.

Alma 33:2–11; 34:17–29

Jeg kan tilbe Gud i bønn, når som helst og hvor som helst.

Alma og Amuleks råd om gudsdyrkelse og bønn hadde til hensikt å rette opp konkrete misforståelser hos zoramittene (se Alma 31:13–23). Men sannhetene de underviste kan hjelpe oss alle til å forstå bønn og gudsdyrkelse bedre. Kanskje du kan lage en liste over sannheter om bønn du finner i Alma 33:2–11 og 34:17–29. Ved siden av denne listen, lag en liste over mulige feiloppfatninger om bønn som disse sannhetene korrigerer (se Alma 31:12–23). Hvordan vil det du lærte fra disse versene påvirke måten du ber og tilber på?

Alma 33:3–17

Hvem var Zenos og Zenock?

Zenos og Zenock var profeter som vitnet om Jesus Kristus i gammeltestamentlig tid, men læresetningene deres finnes ikke i Det gamle testamente. Nephittene hadde tilgang til disse profetenes læresetninger, trolig fordi de fantes på messingplatene som Nephi tok fra Laban. De blir også nevnt i 1 Nephi 19:10–12; Jakob 5:1 og Helaman 8:19–20.

Alma 34:30–41

“Dette liv er [tiden]… til å forberede seg til å møte Gud.”

Mens du leser Alma 34:30–41, vurder hvordan du kan “[benytte din] tid mens [du] er i dette liv” (vers 33). Hvordan kan omvendelse og tålmodighet bidra til å forberede deg til å møte Gud? Er det forandringer du bør gjøre som du har utsatt? Sørg for at du handler ut fra de åndelige innskytelsene du mottar.

Se også Alma 12:24; Larry R. Lawrence, “Hva er det så jeg mangler?Ensign eller Liahona, nov. 2015, 33–35.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Alma 32:9–11; 33:2–11; 34:38–39

Hvordan ville det vært om vi bare fikk lov til å be og tilbe på søndag? Når dere leser disse versene sammen, kan familiemedlemmene drøfte hvordan de kan tilbe hver dag, og hvorfor de er takknemlige for at de kan det.

Alma 32:28–43

Et bilde av et tre finnes i denne oversikten. Du kan bruke dette til å illustrere Almas ord i disse versene. Eller dere kan som en familie gå en tur og finne planter i forskjellige vekstfaser og lese vers fra Alma 32 som sammenligner en voksende plante med vår tro. Kanskje hvert medlem av familien kan så et frø og drøfte hva vi må gjøre for å hjelpe det å vokse. I løpet av de neste ukene kan dere sjekke frøene og minne hverandre på behovet for stadig næring til vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Alma 33:2–11; 34:17–29

Hva sier disse versene om hvordan vi kan forbedre våre personlige bønner og familiebønner?

Alma 34:31

Hvilke opplevelser har vist oss at når vi omvender oss, begynner vi “straks” å oppleve velsignelsene ved forløsningsplanen?

Alma 34:33–35

Vet familien din hva det betyr å utsette noe? Kanskje noen i familien kan dele noen eksempler på utsettelse og de negative følgene det har. Hva vil det si å “utsette [sin] omvendelsesdag”?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lag tegninger. La gjerne familiemedlemmer tegne mens de lærer fra Skriftene. De vil for eksempel kanskje like å tegne et frø som vokser og blir et tre mens de studerer Alma 32.

Bilde
frukt på et tre

“Fordi dere har pleiet ordet og gitt det næring med deres flid og med tro og med tålmodighet … se, da skal dere snart høste frukten av det, en frukt som er meget dyrebar” (Alma 32:42).