Kom, følg med meg
8.–14. juni. Alma 8–12: Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk


“8.–14. juni. Alma 8–12: Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“8.–14. juni. Alma 8–12”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Alma forkynner

Teaching True Doctrine [Undervisning i sann lære], av Michael T. Malm

8.–14. juni

Alma 8–12

Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk

Begynn din forberedelse ved å studere Alma 8–12. Deretter kan du gjennomgå denne oversikten for å få flere ideer som vil oppmuntre klassemedlemmene til å fortelle hva de har lært i sitt studium.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Gi klassen noen minutter til å reflektere over sitt personlige eller familiens skriftstudium denne uken. Hvordan har deres studium påvirket valgene de gjorde i løpet av uken? Be noen klassemedlemmer uttrykke sine tanker.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 8

Vår innsats for å dele evangeliet med andre kan kreve utholdenhet og tålmodighet.

  • Mange synes det er vanskelig å dele evangeliet med andre – spesielt når de har følt seg avvist, slik Alma ble. Almas eksempel kan hjelpe dem å stole på Gud og finne mot til å fortsette å dele sitt vitnesbyrd med andre. Overvei disse diskusjonsspørsmålene: Hva kan vi lære av engelens budskap til Alma i Alma 8:15? Hva er det ved Almas reaksjon på budskapet som finnes i Alma 8:14–32, som inspirerer oss til å fortsette å forkynne evangeliet når vi opplever å bli avvist? Hvilke råd ville vi gi noen som har prøvd å dele evangeliet med andre, men blitt avvist? Eldste Jeffrey R. Hollands budskap under “Ytterligere ressurser” kan være nyttig i denne samtalen.

  • Historien om Alma og Amulek viser hvor viktig medlemmenes innsats er for misjonærarbeidet. Hva lærer klassemedlemmene av Alma 8:19–30 om forholdet mellom lokale medlemmer og heltidsmisjonærene? (se også Alma 10:1–12).

    Bilde
    to familier møtes

    Å dele evangeliet med dem vi er glad i, kan være en gledelig opplevelse.

Alma 9:18–30

Gud dømmer sine barn i forhold til det lys og den kunnskap de har.

  • Det er en alvorlig advarsel i disse versene til alle medlemmer av Kirken – når vi har mottatt lys og kunnskap, forventes det at vi verdsetter den, gir den næring, etterlever den og bruker den til å velsigne andre. For å hjelpe klassemedlemmene å granske denne forventningen kan du be dem lese Almas læresetninger i Alma 9:18–30 og dele budskap de finner om ansvaret de har på grunn av det de vet. Hvorfor kan det være større fordømmelse når vi synder mot større lys? Gi klassen tid til å grunne på hva de kan gjøre for å bli mer tro mot det lys og den kunnskap de har mottatt. Du kan gjerne foreslå at de leser Lære og pakter 50:24 mens de grunner.

Alma 11–12

Guds plan er en forløsningsplan.

  • Du kan innlede en drøfting om denne læresetningen ved å be et klassemedlem tegne en oversikt over forløsningsplanen på tavlen. Du kan så fordele deler av Alma 11–12 blant klassemedlemmene og be dem se etter sannheter som de vil legge til i oversikten. For eksempel, hva forløser Guds plan oss fra? (se Alma 11:38–45). Hvordan er kunnskap om disse sannhetene om forløsningsplanen til velsignelse for oss?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å dele det Alma 11–12 lærer dem om forløsningsplanen, kan du skrive følgende overskrifter på tavlen: Fallet, Forløseren, Omvendelse, Død, Oppstandelse og Dom. Klassemedlemmene kan velge ett av disse emnene og granske Alma 11–12 for å finne sannheter de lærer om det. Be klassemedlemmene skrive ned sannhetene de finner, sammen med en skriftstedhenvisning, under riktig overskrift på tavlen. Drøft som klasse hvordan kunnskap om disse sannhetene påvirker vårt liv og våre avgjørelser.

  • Klassemedlemmene kan ha nytte av en drøfting som fokuserer på Alma 12:31–32, der Alma forkynte at etter fallet ga Gud Adam og Eva bud – men først etter at han hadde undervist dem om sin plan. Hvordan påvirker kunnskap om planen vårt syn på eller våre følelser med hensyn til budene? Dere kan gjerne snakke om noen konkrete bud. For eksempel: Hvordan hjelper kunnskap om Guds plan oss å holde sabbatsdagen hellig eller adlyde kyskhetsloven?

  • Noen klassemedlemmer har kanskje spørsmål om Alma 11:26–39, hvor Amulek sa at det bare finnes én Gud. Følgende skriftsteder klargjør hvordan medlemmene av Guddommen er “én Gud,” samtidig som de er adskilte personer: Johannes 17:20–23; 2 Nephi 31:21 og 3 Nephi 19:29. Denne uttalelsen av eldste Jeffrey R. Holland kan også være til hjelp: “Vi tror de er ett på enhver tenkelig måte av betydning, unntatt på den måten at de er tre personer i én felles ‘gudematerie’” (“Den eneste sanne Gud og Jesus Kristus, som han utsendte”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 40).

Alma 12:9–14

Hvis vi ikke forherder vårt hjerte, kan vi motta mer av Guds ord.

  • Ett av budskapene som Alma og Amulek underviste flere ganger, var hvordan vårt hjertes tilstand påvirker hvor mye sannhet vi kan motta fra Herren. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå at dette prinsippet er sant, kan du be dem lese Alma 12:9–14 to og to eller i små grupper og snakke om følgene av å ha et forherdet hjerte. (Du kan også be dem lese Alma 8:9–11; 9:5, 30–31 og 10:6, 25.) Hva vil det si å ha et mykt hjerte? (se Jeremia 24:7; Alma 16:16; Helaman 3:35). Hvordan kan et mykt hjerte hjelpe oss å forstå Guds ord?

  • Alma sa at når vi forherder vårt hjerte, mottar vi “en mindre del” av Guds ord (Alma 12:10). Klassemedlemmene kan gjerne dele hendelser fra Skriftene som illustrerer dette prinsippet. Hvordan bløtgjør Herren vårt hjerte slik at vi kan fortsette å lære mer av ham? Hvilke personlige erfaringer kan vi dele?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hva det vil si å ha et mykt hjerte kan du dele noen av eksemplene som er oppført under “Ytterligere ressurser”.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å inspirere klassemedlemmene til å lese Alma 13–16 denne uken kan du fortelle dem at de kommer til å finne ut hvordan Almas ord ble oppfylt for Zeezrom og Ammonihahs innbyggere.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Innta et modig standpunkt.

Eldste Jeffrey R. Holland ga følgende oppmuntring til dem som blir dårlig behandlet fordi de deler eller forsvarer evangeliet:

“Hvis dere ikke allerede har gjort det, vil dere en dag måtte forsvare deres tro eller kanskje til og med tåle å bli behandlet dårlig bare fordi dere er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Slike øyeblikk vil kreve både mot og høflighet fra deres side …

Dere lurer kanskje på om det er verdt å innta et modig moralsk standpunkt på videregående skole eller dra på misjon, bare for å få deres mest verdsatte trosoppfatninger hånet, eller å kjempe mot mye i samfunnet som iblant latterliggjør et liv i religiøs hengivenhet. Ja, det er verdt det …

Venner, spesielt mine unge venner, fatt mot. Ren Kristus-lignende kjærlighet som strømmer fra sann rettferdighet, kan forandre verden …

Vær sterke. Etterlev evangeliet trofast selv om andre rundt dere ikke etterlever det i det hele tatt. Forsvar deres tro med høflighet og medfølelse, men forsvar den” (“Prisen – og velsignelsene – ved å være en disippel”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 6–9).

Deres hjerter ble bløtgjort.

Følgende generalkonferansetaler gir eksempler på personer hvis hjerte ble bløtgjort av Herren:

  • Historien om Hatfield-familien i president Russell M. Nelsons tale “Prisen for prestedømskraft” (Ensign eller Liahona, mai 2016, 66–67).

  • Historien om Harold Gallacher i president Thomas S. Monsons tale “Et hellig kall til å tjene” (Ensign eller Liahona, mai 2005, 55).

  • Historien om David i president Dieter F. Uchtdorfs tale “Lær av Alma og Amulek” (Ensign eller Liahona, nov. 2016, 73–74.

Vi kan forbedre vår undervisning

Se med Guds øyne. Prøv å se klassemedlemmene slik Gud ser dem, og Ånden vil vise deg deres guddommelige verdi og deres muligheter. Når du gjør dette, vil du bli veiledet i din innsats for å hjelpe dem (se Undervisning på Frelserens måte, 6).