Kom og følg mig
1.-7. juni. Alma 5-7: »Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?«


»1.-7. juni. Alma 5-7: ›Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?‹« Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»1.-7. juni. Mosija 5-7«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Jesus holder et lam

I er ikke glemt, af Jon McNaughton

1.-7. juni

Alma 5-7

»Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?«

Læs Alma 5-7 og tænk på medlemmer af din klasse, der er forbilleder på lærdommene i disse kapitler. Overvej, hvordan du kan få dem involveret i jeres klassedrøftelse på søndag.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv klassen nogle få minutter til at huske, hvad de har læst i Alma 5-7, og finde en sandhed, de gerne vil dele. Bed dem så om at dele det med en, der sidder i nærheden.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 5:14-33

Vi må opleve - og fortsat opleve – en mægtig forandring i hjertet.

  • Klassemedlemmerne blev bedt om at reflektere over spørgsmålene i Alma 5:14-33 i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Du kan indlede en drøftelse af disse vers ved at spørge, hvilket spørgsmål fra disse vers der var meningsfuldt for dem. Du kan derpå bede dem om at arbejde i grupper for at gennemgå Alma 5:14-33 og finde frem til, hvad det vil sige at opleve en forandring i hjertet gennem Frelseren og hans forsoning. De kan også se efter de velsignelser, der kommer af et forandret hjerte. Hvilke andre metaforer er blevet brugt til at beskrive den forandring, Alma beskriver? (Se for eksempel Joh 3:1-7; 2 Kor 5:17-16; Dale G. Renlund, »Bevar hjertets mægtige forandring«, Liahona, nov. 2009, s. 97-99). Hvordan bevarer vi en forandring i hjertet i løbet af hele vores liv? (Se Alma 5:26).

    Billede
    pige beder ved en seng

    Når vi vender os mod Gud, kan vi opleve en »forandring i hjertet«.

Alma 5:44-51

Vi kan få vores eget vidnesbyrd om Frelseren og hans evangelium gennem Helligånden.

  • Ligesom Alma har medlemmer af din klasse fået deres eget vidnesbyrd om Frelseren og hans evangelium. For at hjælpe dem til at lære, hvad Alma gjorde for at modtage sit vidnesbyrd gennem Ånden, kan du dele papirstykker ud med ordet Vidnesbyrd på toppen. De kan arbejde parvis og gennemgå Alma 5:44-51 og bruge det, de lærer i disse vers, til at skrive en »opskrift« på et vidnesbyrd. »Ingredienserne« i opskriften kan for eksempel være sandheder, der opbygger vores vidnesbyrd. »Instruktionerne« for opskriften kan være det, vi må gøre for at få et vidnesbyrd. (Se ældste Dieter F. Uchtdorfs tale i »Yderligere ressourcer« for ideer). Hvilke »ingredienser« og »instruktioner« kan de føje til deres opskrift ud fra deres egne oplevelser eller andres oplevelser i skrifterne? Bed parrene om at dele det, de har lært, og hvad de gør for at indbyde Helligånden til at vidne om sandheden for dem.

Alma 6

Vi samles som hellige for at høre Guds ord og udføre hans værk.

  • For at minde klassen om vigtigheden af at samles som ét legeme af hellige kan du opfordre dem til at forestille sig, at en, de kender, føler, at det ikke er nødvendigt at tilhøre en kirke. Hvad kan de dele fra Alma 8 for at lære denne person om nogle af velsignelserne ved at tilhøre en kirke? Hvordan kan vi blive bedre til at opnå formålene med at samles, som Alma beskrev?

Alma 7:7-16

Frelseren påtog sig vores synder, smerter og trængsler.

  • Der kan være personer i din klasse, der har et presserende behov for at vide det, som Alma 7:7-16 belærer om – at Frelseren ikke kun tog vores synder på sig, men også vores smerter, lidelser, sygdomme og skrøbeligheder. Hvordan kan du hjælpe dem til at opdage det? Du kan lave et skema på tavlen med overskrifterne Det Frelseren led og Hvorfor han led. Klassen kan udfylde skemaet, når de har læst Alma 7:7-16. Det kan også hjælpe at overveje andre ting, som Frelseren gennemgik i sit liv (se eksempler i »Yderligere ressourcer«).

  • Når de har talt om det, Alma sagde i Alma 7:7-16, kunne de måske dele en oplevelse, hvor Frelseren bistod dem, hvilket vil sige, at han hjalp dem (se i »Yderligere ressourcer«, hvordan Jesus bistår os). Du kan også dele følgende citat fra præsident Dallin H. Oaks: »Vor Frelser har åbenbaret, at han »steg ned under alt« (L&P 88:6) … Vi kan tilmed sige, at eftersom han steg ned under alt, er han fuldkomment i stand til at løfte os og give os den styrke, vi har brug for, til at udholde vores trængsler. Vi skal blot bede om det« (»Styrket af Jesu Kristi forsoning«, Liahona, nov. 2015, s. 64).

  • Alma erklærede, at Forløserens komme »er af større vigtighed end alt andet.« De kan måske forestille sig, at de er i en historieklasse, hvor der tales om historiens vigtigste begivenheder. Hvilket vers fra Alma 7 vil de dele for at støtte Almas påstand i vers 7? Hvilket råd gav Alma sit folk, som kan hjælpe os til at forberede os til Frelserens komme?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at opmuntre klassen til at læse Alma 8-12 kan du fortælle dem, at disse kapitler fortæller historien om to mænd. Den ene af dem var ligegyldig over for kirken, og den anden var en ihærdig forfølger, men begge blev modige forsvarere af troen.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Få vores eget vidnesbyrd.

Ældste Dieter F. Uchtdorf gav følgende mønster for at »modtage et personligt vidnesbyrd rodfæstet i Helligåndens vidnesbyrd«:

»For det første: Ønsk at tro. Mormons Bog opmuntrer os således: ›Hvis I vil vågne op og vække jeres evner til et forsøg med mine ord og udøve den mindste smule tro, ja, selv om I ikke kan gøre mere end at ønske at tro‹ (Alma 32:27) … Gud lover os guddommelig hjælp, selv hvis vi kun har et ønske om at tro, men det skal være et ægte og ikke et foregivet ønske.

For det andet: Ransag skrifterne. Stil spørgsmål; studér dem, ransag skrifterne efter svar. Igen, Mormons Bog har gode råd til os: ›Hvis I giver plads til, at et frø kan blive sået i jeres hjerte‹ gennem flittigt studium af Guds ord, vil det gode frø ›begynde at svulme i jeres bryst,‹ hvis I ikke modstår med vantro. Dette gode frø vil ›udvikle [jeres] sjæl‹ og ›oplyse [jeres] forstand‹ (Alma 32:28).

For det tredje: Gør Guds vilje, og hold befalingerne. Vi har brug for at komme til Kristus og følge hans lærdomme. Frelseren har sagt: ›Min lære er ikke min egen, men hans, som har sendt mig. Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud‹ (Joh 7:17; kursiv tilføjet) …

For det fjerde: Overvej, fast og bed. For at modtage kundskab fra Helligånden må vi bede vor himmelske Fader om den (se Alma 5:45-46; Moro 10:3-4)« (»Styrken ved et personligt vidnesbyrd«, Liahona, nov. 2006, s. 38-39).

Hvad led Jesus Kristus?

Hvilke andre lidelser oplevede Frelseren?

Hvordan bistår Jesus os?

  • Tilgiver vores synder og fjerner skyld (se En 1:5-6)

  • Blødgør andres hjerte (se Mosi 21:15)

  • Styrker os, så vi kan bære vores byrder (se Mosi 24:14-15)

  • Helbreder os fra vores skrøbeligheder (se 3 Ne 17:6-7)

  • Gør det svage stærkt og trøster os (se Eter 12:27-29)

  • Hjælper os til at sætte vores lidelser i perspektiv (se L&P 121:7-10)

På hvilke andre måder har Jesus bistået os?

Gør undervisningen bedre

Bliv en mere kristuslignende lærer. Som lærer er det vigtigt at tænke over, hvordan du kan hjælpe deltagere til at opbygge tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Overvej at bruge de selvevaluerende spørgsmål på side 37 i Undervisning på Frelserens måde til at inspirere dig.