Kom og følg mig
8.-14. juni. Alma 8-12: Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk


»8.-14. juni. Alma 8-12: Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»8.-14. juni. Alma 8-12«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Alma forkynder

Underviser om den sande lære, af Michael T. Malm

8.-14. juni

Alma 8-12

Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk

Indled din forberedelse til at undervise med at læse Alma 8-12. Gennemgå derefter dette oplæg for yderligere ideer, som vil opfordre klassemedlemmerne til at fortælle, hvad de har lært i deres studium.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv dem nogle få minutter til at reflektere over denne uges personlige studium eller familiestudium af skrifterne. Hvordan har deres studium påvirket de valg, de har truffet i løbet af ugen? Bed nogle få om at dele deres tanker.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 8

Vores bestræbelser på at fortælle andre om evangeliet kan kræve vedholdenhed og tålmodighed.

  • Mange synes, det er svært at dele evangeliet – især når de har følt sig afvist, ligesom Alma blev. Almas eksempel kan hjælpe dem til at stole på Gud og finde modet til at dele deres vidnesbyrd med andre. Overvej at tale om disse spørgsmål: Hvad lærer vi af englens budskab til Alma i Alma 8:15? Hvad ved Almas reaktion på det budskab, der står beskrevet i Alma 8:14-32, inspirerer os til at blive ved med at dele evangeliet, selv når vi bliver afvist? Hvilket råd ville vi give en, der har prøvet at dele evangeliet, men blev afvist? Ældste Jeffrey R. Hollands råd i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe til denne drøftelse.

  • Beretningen om Alma og Amulek viser, hvor vigtigt medlemmers indsats er i missionering. Hvad lærer klassens medlemmer af Alma 8:19-30 om forholdet mellem lokale medlemmer og fuldtidsmissionærer? (Se også Alma 10:1-12).

    Billede
    to familier mødes

    Det kan være en glædelig oplevelse at dele evangeliet med dem, vi holder af.

Alma 9:18-30

Gud dømmer sine børn i henhold til det lys og den kundskab, de har.

  • Der er en alvorlig advarsel i disse vers til alle kirkemedlemmer – når vi har modtaget lys og kundskab, forventes det, at vi værdsætter det, plejer det, efterlever det og bruger det til at velsigne andre. For at hjælpe dem til at undersøge denne forventning kan du bede den om at læse Almas lærdomme i Alma 9:18-30 og dele de budskaber, de finder om det ansvar, de har, på grund af det, de ved. Hvorfor kan det være knyttet til større fordømmelse, når vi synder mod et større lys? Giv klassen tid til at tænke over, hvad de vil gøre for at være mere trofaste mod det lys og den kundskab, de har fået. Du kan foreslå, at de læser Lære og Pagter 50:24, mens de tænker.

Alma 11-12

Guds plan er en forløsningsplan.

  • Du kan indlede en drøftelse af denne lære ved at bede dem om at tegne et diagram over forløsningsplanen på tavlen. Du kan så dele afsnit af Alma 11-12 op blandt klassen og bede dem om at se efter sandheder, som de vil føje til diagrammet. Hvad forløser Guds plan os for eksempel fra? (Se Alma 11:38-45). Hvordan kan kendskab til sandhederne om forløsningsplanen velsigne os?

  • For at hjælpe dem til at fortælle, hvad Alma 11-12 lærer dem om forløsningsplanen, kan du skrive følgende overskrifter på tavlen: Faldet, Forløseren, død, opstandelse og dom. De kan vælge et af disse emner og se i Alma 11-12 efter sandheder om det. Bed dem om at skrive de sandheder, de finder, sammen med skriftstedshenvisningen under den passende overskrift på tavlen. Tal som klasse om, hvordan det påvirker vores liv og de beslutninger, vi træffer, at kende til disse sandheder.

  • De kan måske finde det nyttigt at have en drøftelse baseret på Alma 12:31-32, hvor Alma sagde, at efter faldet gav Gud Adam og Eva befalinger – men først efter han havde undervist dem om sin plan. Hvordan kan kundskab om planen påvirke vores syn på og følelser om befalingerne? I kan måske tale om nogle specifikke befalinger for eksempel, hvordan hjælper det at kende til Guds plan os til at holde sabbatsdagen hellig eller adlyde kyskhedsloven?

  • Nogle kan have spørgsmål om Alma 11:26-39, hvor Amulek sagde, at der kun er en Gud. Følgende skriftsteder tydeliggør, hvordan medlemmer af Guddommen er »en Gud«, mens de stadig er særskilte personer: Johannes 17:20-23, 2 Nefi 31:21 og 3 Nefi 19:29. Denne udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland kan også hjælpe: »Vi tror, at de er ét i ethvert betydende og evigt aspekt, vi kan forestille os, bortset fra at tro, at de er tre personer forenet i ét væsen« (»Den eneste sande Gud, og ham, han har udsendt, Jesus Kristus«, Liahona, nov. 2007, s. 40).

Alma 12:9-14

Hvis vi ikke forhærder vores hjerte, kan vi modtage mere af Guds ord.

  • Et af de budskaber, Alma og Amulek underviste om flere gange, er, hvordan vores hjertes tilstand påvirker, hvor meget sandhed vi kan modtage af Herren. For at hjælpe dem til at se sandheden i dette princip kan du bede dem om at læse Alma 12:9-14 parvis eller i små grupper og tale om følgerne ved at have et hårdt hjerte. (Du kan også bede dem om at læse Alma 8:9-11, 9:5, 30-31 og 10:6, 25). Hvad vil det sige at have et blødt hjerte? (Se Jer 24:7; Alma 16:16; Hel 3:35). Hvordan hjælper det at have et blødgjort hjerte os til bedre at forstå Guds ord?

  • Alma sagde, at når vi forhærder vores hjerte, modtager vi »en mindre del af« Guds ord (Alma 12:10). Klassens medlemmer kan dele en oplevelse fra skrifterne, der illustrerer dette princip. Hvordan blødgør Herren vores hjerte, så vi kan fortsætte med at lære af ham? Hvilke personlige oplevelser har I haft?

  • For at hjælpe dem til at forstå, hvad det vil sige at have et blødgjort hjerte, kan du dele nogle af de eksempler, der bliver nævnt i »Yderligere ressourcer«.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere klassemedlemmerne til at læse Alma 13-16 denne uge kan du fortælle dem, at de vil finde ud af, hvordan Almas ord blev opfyldt hos Ze’ezrom og folket i Ammoniha.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Tag et modigt standpunkt.

Ældste Jeffrey R. Holland gav følgende opmuntring til dem, der bliver behandlet dårligt, fordi de deler eller forsvarer evangeliet:

»Hvis I ikke allerede har oplevet det, så bliver der en dag kaldt på jer til at forsvare jeres tro eller måske udholde personlige angreb, blot fordi I er medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Sådanne situationer og øjeblikke kræver både mod og høflighed …

I spekulerer måske over, om det er værd at indtage et moralsk standpunkt i gymnasiet eller tage på mission blot for at blive hånet for en tro, man har kær eller stå mål for en masse modstand i et samfund, som sommetider latterliggør et liv i religiøs hengivenhed. Men det er det værd …

Venner, især jer mine unge venner, fat mod. Ren kristuslignende kærlighed, som kommer gennem sand retfærdighed, kan ændre verden …

Vær stærke. Efterlev trofast evangeliet, selv når andre omkring jer slet ikke gør det. Forsvar jeres tro med høflighed og medfølelse, men forsvar den« (»Prisen for og velsignelserne ved at følge Kristus«, Liahona, maj 2014, s. 6-9).

Deres hjerte blev blødgjort.

Følgende generalkonferencetale kommer med eksempler på personer, hvis hjerte blev blødgjort af Herren:

  • Historien om familien Hatfield i præsident Russell M. Nelsons tale »Prisen for præstedømmets kraft« (Liahona, maj 2016, s. 66-67).

  • Historien om Harold Gallacher i præsident Thomas S. Monsons tale »Det hellige kald til at tjene« (Liahona, maj 2005, s. 55).

  • Historien om David i præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Lær af Alma og Amulek« (Liahona, nov. 2016, s. 73-74).

Gør undervisningen bedre

Se gennem Guds øjne. Stræb efter at se klassens medlemmer, som Gud ser dem, så vil Ånden vise dig deres guddommelige værd og potentiale. Når du gør dette, vil du blive vejledt i din indsats for at hjælpe dem (se Undervisning på Frelserens måde, s. 6).