Kom og følg mig
15.-21. juni. Alma 13-16: »Gå ind til Herrens hvile«


»15.-21. juni. Alma 13-16: ›Gå ind til Herrens hvile‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»15.-21. juni. Alma 13-16«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Alma og Amulek går ud af fængslet

Illustration af, at Alma og Amulek bliver udfriet af fængsel, af Andrew Bosley

15.-21. juni

Alma 13-16

»Gå ind til Herrens hvile«

Vedvarende omvendelse kræver mere end en inspirerende søndagsskolelektion en gang om ugen. Tilskynd klassemedlemmerne til at søge personlige åndelige oplevelser i ugens løb.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvad kan foranledige, at klassemedlemmerne vil dele deres oplevelse med at lære om og efterleve evangeliet med hinanden? Du kan eventuelt bede dem om at dele en indsigt, de fandt i Alma 13-16, der overraskede dem eller som de ikke havde tænkt på før. Spørg dem, hvordan de føler, at den nye indsigt vil gøre en forskel i deres liv.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Alma 13:1-19

Præstedømmeordinancer hjælper Guds børn til at få forløsning gennem Jesus Kristus.

  • Nogle medlemmer af din klasse kan have fundet noget, der øgede deres påskønnelse af præstedømmet, mens de studerede Alma 13. Bed dem fortælle, hvad de fandt frem til. I kan også sammen læse vers 2 og 16 og stille et spørgsmål som: »Hvordan hjælper præstedømmet og dets ordinancer jer til at ›se frem til [Guds] Søn for at få forløsning‹?« Hvis det er til nogen hjælp, findes der en liste over ordinancer i Tro mod sandheden, s. 109-110.

    Billede
    unge mænd ved nadverbordet

    Præstedømmeordinancer hjælper os til at se hen til Jesus Kristus for forløsning.

  • Mange af folkene i Ammoniha fulgte Nehor, der underviste i falsk lære om præsternes rolle. For at hjælpe klassen til at lære om præstedømmets sande beskaffenhed kan du bede dem om at sammenligne Nehors syn på, hvad en præst skulle gøre (se Alma 1:3-6) med det, Alma underviste (se Alma 13:1-12). Hvordan ligner Nehors lærdomme verdens syn på magt og lederskab? Hvordan adskiller Almas lærdomme sig?

  • At læse Alma 13:1-19 kan føre til en drøftelse af at være »beredt fra verdens grundlæggelse« til vores ansvar i Herrens værk. Hvad siger Alma 13:3 om, hvordan vi bør se eller tilgå disse forpligtelser? (Se også L&P 138:56).

Alma 13

Herren indbyder os til at gå ind til sin hvile.

  • Alma sagde, at præstedømmet hjælper os til at »gå ind til Herrens hvile« (Alma 13:16). For at indlede en drøftelse om denne idé kan du bede klassen om at læse Alma 13:6, 12-13, 16 og 29 og fortælle, hvad disse vers lærer os om »Herrens hvile«. De kan også finde egenskaberne ved dem, der »går ind til Herrens hvile.« Hvad kan vi gøre for at opleve Herrens hvile i vores liv?

Alma 14

I tider med prøvelse og tragedie må vi stole Herren.

  • Alma 14 kan være en mulighed for at tale om, hvordan vi kan reagere trofast, når vi eller vores kære oplever forfølgelse eller prøvelser, selv når vi prøver at være retfærdige. Du kan begynde ved at bede dem om at forestille sig, at de er journalister, der skal rapportere om en begivenhed i Alma 14. Hvilken slags spørgsmål ville de stille Alma eller Amulek om begivenheden? For eksempel: »Hvorfor tillod Herren, at du og andre retfærdige personer led?« eller »Hvilket råd vil du give dem, der gennemgår svære prøvelser?« Hvordan ville Alma og Amulek besvare disse spørgsmål ud fra det, vi ved om Alma 14?

  • De fleste af os kan relatere til det, Amulek følte, da han så lidelserne hos det trofaste folk i Ammoniha: Vi lider »også smerter« (Alma 14:10) og ønsker, at vi kan gøre noget ved det. Hvad lærer vi af det, Alma sagde i denne situation? (Se Alma 14:8-13). Du kan dele præsident Spencer W. Kimballs udtalelse i »Yderligere ressourcer«. De kan måske sammenfatte hovedbudskabet i præsident Kimballs udtalelse med deres egne ord.

Alma 15:16, 18

Det kræver ofre at være en sand discipel.

  • I denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier foreslås det, at I laver en liste over det, Amulek opgav, og det han fik, da han tog imod evangeliet. Måske vil nogle være villige til at dele den liste, de har lavet, eller også kan de lave en liste i klassen. Disse skriftsteder kan hjælpe: Alma 104-5, 15:16, 18, 16:13-15 og 34:8. Hvorfor var Amulek villig til at yde sådanne ofre? Hvorfor er vi villige til at gøre det? Hvordan kan vi følge Almas eksempel, da han »styrkede [Amulek] i Herren«?

Alma 16:1-10

Profeternes ord vil gå i opfyldelse.

  • Alma 16 indeholder eksempler på nogle folk, der stolede på en profet, og på folk, der ikke gjorde det. For at hjælpe klassens medlemmer til at lære af disse eksempler kan du skrive to overskrifter på tavlen: Zoram og folket i Ammoniha. Klassen kan læse Alma 16:1-10 og under hver overskrift skrive ord og vendinger, der beskriver de holdninger, som disse personer havde til profeten Almas ord. Hvad gør vi for at vise vor himmelske Fader, at vi har tro på de levende profeters ord?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Overvej at spørge klassen, om de nogensinde har ønsket, at de kunne være bedre til at dele evangeliet. At læse Alma 17-22 kan inspirere dem til at få ideer, der kan hjælpe dem med at opnå det mål.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Gud forhindrer ikke altid en tragedie.

Præsident Spencer W. Kimball kommenterede engang på de mange tilsyneladende ubeskrivelige tragedier, der sker i verden:

»Kunne Herren have forhindret disse tragedier? Svaret er: Ja. Herren er almægtig. Han har magt til at styre vores liv, skåne os for smerte, hindre alle ulykker, … [tilmed beskytte os mod] døden, hvis han vil. Men det vil han ikke …

Hvis alle de syge, som vi beder for, blev helbredt, hvis alle de retskafne blev beskyttet og de ugudelige udryddet, ville hele Faderens program blive ophævet, og evangeliets grundlæggende princip, handlefrihed, ville ophøre. Ingen ville behøve at leve i tro …

Hvis vi kunne lukke dørene for sorg og lidelse, ville vi måske udelukke vores bedste venner og største velgørere. Lidelse kan gøre mennesker til hellige, efterhånden som de lærer tålmodighed, langmodighed og selvbeherskelse …

Jeg [er] taknemlig for, at jeg ikke kan helbrede alle de syge, selv gennem præstedømmet. Jeg ville måske helbrede folk, som skulle dø. Jeg ville måske lette folk for lidelser, som de skulle lide. Jeg frygter for, at jeg ville være en hindring for Guds formål.

Havde jeg ubegrænset magt og alligevel begrænset fremsynethed og forståelse, havde jeg måske reddet Abinadi fra flammerne, da han blev brændt på bålet, og ved at gøre det, kunne jeg have forvoldt ham uoprettelig skade. Han døde som martyr og fik en martyrs belønning – ophøjelse.

Jeg ville sikkert have beskyttet Paulus mod hans elendighed, hvis min magt var uendelig. Jeg ville helt sikkert have helbredt ham for hans ›torn i kødet‹. (2 Kor 12:7). Og ved at gøre det, kunne jeg have forpurret Herrens plan …

Jeg er bange for, at hvis jeg havde været i Carthagefængslet den 27. juni 1844, ville jeg måske have ledt de kugler, som gennemhullede profeten [Joseph Smith] og patriarkens [Hyrum Smith] krop, i en anden retning. Jeg ville måske have reddet dem fra lidelse og kval, men have forhindret dem i at opnå en martyrdød og belønning …

Med en sådan utæmmet magt ville jeg helt sikkert have ønsket at beskytte Kristus mod hans kval i Getsemane, fornærmelserne, tornekronen, den uværdige behandling i retten og de fysiske forulempelser. Jeg ville have taget mig af hans sår og helet dem og givet ham køligt vand i stedet for eddike. Jeg ville måske have frelst ham fra lidelse og død og ville have forhindret verden i at kunne modtage hans sonoffer …

Når vi oplever det, der tilsyneladende er en tragedie, må vi sætte vores lid til Gud og vide, at på trods af vores begrænsede opfattelse vil hans hensigter aldrig slå fejl« (Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2006, s. 14-17, 20).

Gør undervisningen bedre

Indbyd til at lære flittigt. »Når I forbereder jer på at undervise, skal I ikke tænke: »Hvad skal jeg gøre for at undervise?«, men spørg jer selv: »Hvad skal mine klassemedlemmer gøre for at lære? (Undervisning på Frelserens måde, s. 29).