Kom, følg med meg
11.–17. mai. Mosiah 18–24: “Vi har inngått en pakt med Ham”


“11.–17. mai. Mosiah 18–24: ‘Vi har inngått en pakt med ham’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“11.–17. mai. Mosiah 18–24”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Limhis folk flykter

Minerva K. Teichert (1888–1976), Escape of King Limhi and His People [Kong Limhi og hans folks flukt], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

11.–17. mai

Mosiah 18–24

Vi har inngått en pakt med ham

Tenk på dem du underviser når du leser Mosiah 18–24. Hva vet du om dem? Den hellige ånd kan inspirere dine tanker og hjelpe deg å finne de sannheter i evangeliet som vil være mest relevante for dem.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Be klassemedlemmene foreslå noen prinsipper eller sannhetserklæringer som de fant mens de studerte Mosiah 18–24. (Noen prinsipper er nevnt i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.) Be dem dele vers fra Mosiah 18–24 som lærer oss disse prinsippene. Hvilke erfaringer har de hatt med disse sannhetene?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosiah 18:1–16

Dåpen omfatter en pakt om å tjene Gud og stå som et vitne om ham.

  • Mens du leser Mosiah 18 og forbereder deg til å undervise, vil du kanskje bli inspirert til å hjelpe klassemedlemmene å repetere og grunne på sin dåpspakt. Her er én måte å gjøre dette på: Be klassemedlemmene samarbeide om å lage en liste på tavlen over så mange ord eller uttrykk de kan huske som er relatert til Almas beskrivelse av dåpspakten. Når de har gjort det, kan klassemedlemmene lese Mosiah 18:8–10 og legge til flere ting på listen hvis det er noe som mangler. (De kan også legge til ord eller uttrykk fra L&p 20:37, 77 og 79.) Det kan være nyttig å spørre dem hva hvert uttrykk betyr og hva de kan gjøre for å holde denne delen av dåpspakten. Hvordan velsigner Herren oss når vi gjør vårt beste for å holde vår del av pakten?

  • Da Almas tilhengere forberedte seg til å bli døpt, lærte Alma dem at for å komme “inn i Guds hjord” måtte de inngå en pakt om å følge Gud og ha omsorg for hans barn (se Mosiah 18:8–9). Klassemedlemmene kan gjerne fortelle om erfaringer der de eller noen de kjenner, ble styrket ved at en annen holdt dåpspakten slik den er beskrevet i Mosiah 18:8–10. Når har for eksempel noen trøstet dem eller hjulpet dem å bære sine byrder? Hvordan har disse erfaringene inspirert oss til å holde vår pakt? Du kan også gjerne minne klassemedlemmene om hvordan Abinadi sto “som Guds [vitne] til alle tider og i alle ting og på alle steder” (vers 9). Hva kan vi lære av hans eksempel når vi prøver å oppfylle denne delen av vår dåpspakt?

Bilde
dåp i havet

Når vi blir døpt, inngår vi en pakt om å tjene Gud og andre.

Mosiah 18:17–31

Guds folk er forenet.

  • Mosiah 18:17–31 beskriver befalingene Alma ga sitt folk for å hjelpe dem å bli ett som medlemmer av Kristi kirke. For å hjelpe klassemedlemmene å tenke på hvordan disse befalingene gjelder for dem, kan du be dem granske disse versene i små grupper og lage en liste over befalingene de finner. Hvordan kan det å følge disse befalingene hjelpe menighetens medlemmer å føle større samhold? Er det noen mål klassemedlemmene kan sette seg, hver for seg eller som gruppe, for å følge det eksempelet som Almas folk satte?

  • Noen spør seg kanskje: Hvorfor trenger vi en kirke? For å hjelpe klassemedlemmene å besvare dette spørsmålet kan du tegne et omriss av en kirkebygning på tavlen og skrive dette spørsmålet under den. Klassemedlemmene kan så granske Mosiah 18:17–31 og skrive på tavlen mulige svar som de finner i disse versene. De kan også finne svar i utdraget av eldste Christoffersons tale under “Ytterligere ressurser”. Du kan gjerne la noen klassemedlemmer rollespille hvordan de ville ha svart en venn som ikke tror det er nødvendig med en organisert kirke. Hvorfor er vi takknemlige for å tilhøre Kirken?

  • Selv om vi ønsker å tro at alle føler seg velkommen i kirken, er det dessverre ikke alle som gjør det. Hva kan vi lære av Almas folk i Mosiah 18:17–31 som kan hjelpe oss å skape et sted der alle føler at de hører til?

Mosiah 21–24

Herren kan gjøre våre byrder lette.

  • De byrder klassemedlemmene bærer på, er annerledes enn dem som Limhis folk eller Almas folk bar mens de var i fangenskap. Men budskapene i disse beretningene angår alle som føler seg overveldet av motgang eller vanskelige omstendigheter. Be klassemedlemmene fortelle hva de lærer av Mosiah 21–24 om hvordan Gud kan hjelpe oss i våre prøvelser. (For en kort oppsummering av disse hendelsene: Se L. Tom Perry, “Makt til befrielse”, Ensign eller Liahona, mai 2012, 94–97. Klassemedlemmene kan også fortelle om tilfeller da de, i likhet med Almas folk, har opplevd at Gud oppfylte sitt løfte om å lette deres byrder og se til dem i deres lidelser (se Mosiah 24:14).

  • Det kan være meningsfylt for klassemedlemmene å bruke noen minutter på å skrive ned personlige utfordringer de har opplevd, og overveie hvordan Herren hjelper dem å bære sine byrder. Er det skriftsteder i Mosiah 21–24 som inspirerer dem til å vende seg til Herren i motgang? Hvilken sammenheng er det mellom Herrens løfte til Almas folk i Mosiah 24:14 og den pakten vi inngår med Herren i dåpen? (se Mosiah 18:8–10).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å inspirere klassemedlemmene til å lese Mosiah 25–28 kan du be dem tenke på noen de kjenner som har kommet bort fra evangeliet. Fortell dem at når de leser disse kapitlene, kan de finne innsikt om hvordan de kan hjelpe vedkommende å vende tilbake.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Hvorfor trenger vi Kirken?

Eldste D. Todd Christofferson har sagt: “Jeg vet at det finnes dem som betrakter seg som religiøse eller åndelige, og likevel forkaster deltakelse i en kirke eller til og med behovet for en slik institusjon. Religiøs praksis er for dem noe rent personlig. Men Kirken er skapt av ham som vår åndelighet konsentrerer seg om – Jesus Kristus. Det er verdt å stoppe opp for å overveie hvorfor han velger å bruke en kirke, sin kirke, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, til å utføre sitt og hans Faders arbeid.”

Eldste Christofferson ga så grunner til at Herren har organisert en kirke (se “Hvorfor Kirken?Ensign eller Liahona, nov. 2015, 108–11):

  • “Å forkynne de gode nyhetene om Jesu Kristi evangelium og forrette de frelsende ordinanser – med andre ord, å bringe mennesker til Kristus.”

  • “Å opprette et samfunn av hellige som vil støtte hverandre på den ‘snevre og smale sti som fører til evig liv’ [2 Nephi 31:18] … Forenet i tro underviser og oppbygger vi hverandre og forsøker å nærme oss det fulle mål for det å være disippel.”

  • Å tilby “en ukentlig sammenkomst som gir pusterom og fornyelse, en tid og et sted for å legge verden bak oss – sabbaten.”

  • “Å oppnå nødvendige ting som ikke kan oppnås av enkeltpersoner eller mindre grupper [som å] håndtere fattigdom … bringe evangeliet til hele verden … [og] bygge og drive templer, Herrens hus, hvor avgjørende ordinanser og pakter kan gis.”

  • Å gi tilgang til prestedømsnøkler som “Kirkens prestedømsfunksjonærer [bruker til å bevare] Frelserens rene lære og hans frelsende ordinansers integritet, … [bidrar] til å forberede alle som ønsker å motta dem, vurdere deres kvalifikasjon og verdighet, og deretter å utføre dem … [og] avdekke både sannhet og løgn.”