Kom, følg med meg
4.–10. mai. Mosiah 11–17: “Et lys … som aldri kan fordunkles”


“4.–10. mai. Mosiah 11–17: ‘Et lys … som aldri kan fordunkles’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“4.–10. mai. Mosiah 11–17”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Abinadi vitner for kong Noah

Abinadi before King Noah [Abinadi foran kong Noah], av Andrew Bosley

4.–10. mai

Mosiah 11–17

“Et lys … som aldri kan fordunkles”

Overvei Abinadis eksempel på undervisning i evangeliet. Hva finner du i Mosiah 11–17 som kan hjelpe deg å bli en bedre lærer?

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å gi klassemedlemmene anledning til å dele noe de har lært i sitt eget eller familiens skriftstudium, kan du be dem fullføre følgende setning: Hvis jeg skulle velge ett vers fra Mosiah 11–17 å dele med en av mine nærmeste, ville det være .

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosiah 11–1317

Vi kan forsvare sannheten, selv om vi står alene.

  • Selv om det er lite sannsynlig at klassemedlemmene vil bli truet med døden for sitt vitnesbyrd, kan de oppleve motstand på grunn av sin tro. De kan kanskje finne hendelser eller skriftsteder i Mosiah 11–13 og 17 som gir dem ekstra mot til å forsvare sannheten. Hva ga Abinadi og Alma mot til å være frimodige? Hvordan kan vi bli mer faste og urokkelige med hensyn til å forsvare sannheten? Sitatene under “Ytterligere ressurser” kan gi noen forslag.

  • For å hjelpe klassen å lære av andre eksempler på frimodig forsvar av sannheten kan du skrive Personer som forsvarte sannheten på tavlen. Du kan begynne med å drøfte Abinadi, og be klassemedlemmene fortelle om noe ved Abinadi som gjorde inntrykk på dem da de leste om ham denne uken. Deretter kan de nevne andre menn og kvinner – fra Skriftene, familien sin eller personlige erfaringer – som de føler er eksempler på å forsvare sannheten. Hva føler vi oss inspirert til å gjøre på grunn av disse eksemplene?

Mosiah 12:19–37

Når vi studerer Guds ord, må vi prøve å forstå med hjertet.

  • Da de studerte Mosiah 12:19–37 denne uken, kan klassemedlemmene ha fått innsikt i hva det vil si å bruke vårt hjerte til å forstå Guds ord. Vurder å be noen av dem dele sine tanker med de andre. Alternativt kan dere bruke litt tid i klassen til å granske disse versene sammen og drøfte hva de sier om hvordan vi kan gjøre vårt studium av evangeliet mer meningsfylt. Hvorfor er det for eksempel viktig både å forstå Guds lov og å “holde den”? (Mosiah 12:29).

  • Hva kan klassemedlemmene lære av å sammenligne de holdninger og handlinger som Noahs prester viste, med den tilnærming vi skulle ha til vårt studium av evangeliet? Be dem lese Mosiah 12:19–37 og se etter kritikken som Abinadi rettet mot Noahs prester. Hva ville Abinadi ha sagt om vårt studium av evangeliet i dag? Be klassemedlemmene fortelle hva de gjør som hjelper dem å bruke sitt hjerte til å forstå og gjøre sin læring av evangeliet mer meningsfylt.

    Bilde
    far og sønn som leser Skriftene sammen

    Et effektivt studium av evangeliet innebærer å bruke vårt hjerte til å forstå.

Mosiah 13:28–15:11

Frelse kommer gjennom Jesus Kristus og hans forsoning.

  • For å overbevise et skeptisk publikum om Messias’ komme siterte Abinadi en gripende profeti av Jesaja (se Mosiah 14). Det er flere måter klassemedlemmene kan gjennomgå dette kapittelet på. De kan lese noen vers om gangen og drøfte dem, eller du kan dele klassen i små diskusjonsgrupper for å snakke om meningsfylte vers, herunder fotnoter, for å få ytterligere innsikt. Be dem fortelle hva de lærer om Frelseren i dette kapittelet.

  • Forstår klassemedlemmene hva det vil si at Jesus Kristus har “tilfredsstilt rettferdighetens krav”? (Mosiah 15:9). For å hjelpe dem å få større forståelse kan dere begynne med å lese sammen “Rettferdighet” og “Barmhjertig, barmhjertighet” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) eller “Justice” og “Mercy” på topics.ChurchofJesusChrist.org. En frivillig kan gjerne skrive en kort definisjon av hvert ord på tavlen. Deretter kan dere lese Mosiah 15:1–9 sammen. Hvordan tilfredsstilte Jesus Kristus rettferdighetens krav? Hvordan viser han oss barmhjertighet? Videoene som er foreslått under “Andre ressurser”, bruker historier og analogier for å beskrive Frelserens barmhjertighet. Å se en av disse videoene kan hjelpe klassemedlemmene å komme på andre analogier som illustrerer hvordan Jesus Kristus tilfredsstilte rettferdighetens krav.

Mosiah 11; 12:33–37; 13:11–26

Budene skulle være skrevet i vårt hjerte.

  • Du kan hjelpe klassemedlemmene å forstå hvor viktig det er å ha budene “skrevet i [våre] hjerter” ved å spørre dem hva de tror dette uttrykket betyr. Be dem så om å sammenligne budene Abinadi underviste om i Mosiah 12:33–37 og 13:11–26, med syndene som kong Noah og hans folk begikk (se Mosiah 11:1–7, 14–15). Hvordan er det å ha budene “skrevet i [våre] hjerter” annerledes enn bare å kjenne til dem? (Mosiah 13:11). Hvordan vet vi om budene er skrevet i vårt hjerte? Hvilke eksempler kan vi dele?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Har klassemedlemmene noensinne følt det samme som Abinadi kanskje følte – at deres anstrengelser for å dele evangeliet med andre har vært forgjeves? Fortell dem at i Mosiah 18–26 kommer de til å lese om den store mengden frukt som Abinadis anstrengelser førte til.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Profetisk undervisning om å forsvare sannheten.

President Russell M. Nelson har sagt: “Jesu Kristi sanne disipler er villige til å skille seg ut, si ifra og være annerledes enn verdens innbyggere … Det er ikke enkelt eller går automatikk i å bli slike effektive disipler. Vi må holde urokkelig fokus på Frelseren og hans evangelium. Det er mentalt krevende å anstrenge seg for å se hen til ham i enhver tanke. Men når vi gjør det, forsvinner tvil og frykt” (“Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 40–41).

President Thomas S. Monson sa: “Måtte vi alltid være tapre og beredt til å stå for det vi tror på, og om vi må stå alene, måtte vi gjøre det tappert, styrket ved kunnskapen om at vi aldri er alene når vi står sammen med vår himmelske Fader” (“Våg å stå alene”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 67).

President Gordon B. Hinckley sa: “Paulus skrev til Timoteus: ‘Gud gav oss ikke motløshets ånd, men krafts og kjærlighets og sindighets ånd. Skam deg derfor ikke ved vår Herres vitnesbyrd’ (2 Timoteus 1:7–8). Jeg ønsker at ethvert medlem i denne kirken må plassere disse ordene et sted de kan se dem hver morgen når de begynner på en ny dag. De ville gi oss mot til å ta til orde, de ville gi oss tro til å prøve, de ville styrke vår overbevisning om Herren Jesus Kristus” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Gordon B. Hinckley [2016], 327).

Videoer om rettferdighet og barmhjertighet på ChurchofJesusChrist.org.

  • “Handel’s Messiah: Debtor’s Prison” [Händels Messias: Gjeldsfengselet]

  • “The Mediator” [Mellommannen]

  • “Where Justice, Love, and Mercy Meet” [Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes]