Kom dan en volg Mij
4–10 mei. Mosiah 11–17: ‘Een licht […] dat nooit kan worden verduisterd’


‘4–10 mei. Mosiah 11–17: “Een licht […] dat nooit kan worden verduisterd”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘4–10 mei. Mosiah 11–17’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2020

Afbeelding
Abinadi getuigt tot koning Noach

Abinadi voor koning Noach, Andrew Bosley

4–10 mei

Mosiah 11–17

‘Een licht […] dat nooit kan worden verduisterd’

Denk na over het voorbeeld van evangelieonderricht dat Abinadi heeft gegeven. Wat staat er in Mosiah 11–17 waardoor u een betere leerkracht kunt worden?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Geef uw klas de gelegenheid om iets uit hun individuele of gezamenlijke Schriftstudie te vertellen door ze te vragen de volgende zin aan te vullen: Als ik een vers moest kiezen uit Mosiah 11–17 om aan een dierbare voor te lezen, werd dat .

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Mosiah 11–1317

We kunnen pal staan voor waarheid, zelfs als we er alleen voor staan.

  • Hoewel het onwaarschijnlijk is dat uw klas vanwege hun getuigenis met de dood wordt bedreigd, kunnen ze door hun geloof tegenstand ondervinden. Misschien kunnen ze in Mosiah 11–13 en 17 gebeurtenissen of passages opzoeken die ze extra moed geven om pal voor de waarheid te staan. Waardoor waren Abinadi en Alma zo moedig? Hoe kunnen we onwrikbaar en standvastig zijn als we de waarheid verdedigen? In de citaten in de ‘Bijkomende leermiddelen’ staan enkele ideeën.

  • Om uw klas meer te laten leren uit andere voorbeelden van moedig de waarheid verdedigen, kunt u Mensen die pal stonden voor de waarheid op het bord schrijven. U kunt eerst Abinadi bespreken en dan de klas vragen waarmee Abinadi tijdens de Schriftstudie deze week indruk op ze heeft gemaakt. Dan kunnen ze andere mannen en vrouwen noemen – uit de Schriften, hun familie of een persoonlijke ervaring – waarvan ze vinden dat ze voorbeeldig pal voor de waarheid staan. Waartoe inspireren deze voorbeelden ze?

Mosiah 12:19–37

Wanneer we het woord Gods bestuderen, moeten we ons best doen om het te begrijpen.

  • Toen uw klas deze week Mosiah 12:19–37 bestudeerde, kregen ze misschien door wat het wil zeggen ons best te doen om het woord van God te begrijpen. Vraag of een aantal van hen daarover wil vertellen. Of u kunt deze verzen eventueel samen doornemen en bespreken hoe we met de suggesties in deze tekst onze evangeliestudie zinvoller kunnen maken. Bijvoorbeeld, waarom is het belangrijk de wet van God zowel te begrijpen als te bewaren? (Zie Mosiah 12:29.)

  • Wat kan uw klas leren door de houding en handelingen van de priesters van Noach te vergelijken met zinvolle evangeliestudie? Vraag ze Mosiah 12:19–37 te lezen en daarbij naar de kritiek te zoeken die Abinadi op de priesters van Noach had. Wat zou Abinadi over onze hedendaagse evangeliestudie te zeggen hebben? Vraag uw klas hoe ze hun best doen om de Schriften te begrijpen en hun evangeliestudie zinvoller te maken.

    Afbeelding
    een vader en zoon lezen de Schriften

    Doeltreffende evangeliestudie houdt in dat we ons best doen om het bestudeerde te begrijpen.

Mosiah 13:28–15:11

Redding komt door Jezus Christus en zijn verzoening.

  • Om een sceptisch publiek van de komst van de Messias te overtuigen, citeerde Abinadi een roerende profetie van Jesaja (zie Mosiah 14). De klas kan dit hoofdstuk op verschillende manieren bestuderen. Ze kunnen telkens enkele verzen lezen en die bespreken, of u kunt de klas in groepjes verdelen om ze voor extra inzicht de betekenisvolle verzen en de bijhorende voetnoten te laten bespreken. Vraag ze wat ze uit dit hoofdstuk over de Heiland geleerd hebben.

  • Begrijpt uw klas wat het wil zeggen dat Jezus Christus ‘aan de eisen van de gerechtigheid [heeft] voldaan’? (Mosiah 15:9.) Geef ze een beter begrip hiervan door klassikaal ‘Gerechtigheid’ en ‘Barmhartig, Barmhartigheid’ in de Gids bij de Schriften (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) te lezen. Misschien kan een vrijwilliger een korte definitie van elke term op het bord schrijven. Dan kunt u samen Mosiah 15:1–9 lezen. Hoe heeft Jezus Christus aan de eisen van de gerechtigheid voldaan? Hoe schenkt Hij ons zijn genade? De video’s in de ‘Bijkomende leermiddelen’ maken gebruik van verhalen en analogieën om de genade van de Heiland te beschrijven. Als u een van deze video’s vertoont, kan dit de klas aan andere analogieën doen denken die laten zien hoe Jezus Christus aan de eisen van gerechtigheid heeft voldaan.

Mosiah 11; 12:33–37; 13:11–26

De geboden zouden in ons hart geschreven moeten staan.

  • Maak duidelijk hoe belangrijk het is om de geboden ‘in [ons] hart’ te hebben ‘geschreven’ door de klas te vragen wat dit volgens hen betekent. Vraag ze dan de geboden die Abinadi in Mosiah 12:33–37 en 13:11–26 onderwees, te vergelijken met de zonden die koning Noach en zijn volk begingen (zie Mosiah 11:1–7, 14–15). Waarin verschilt de geboden in ons hart geschreven te hebben met ze slechts kennen? (Mosiah 13:11.) Hoe weten we of de geboden in ons hart geschreven staan? Kunnen we voorbeelden geven?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Heeft uw klas zich ooit gevoeld zoals Abinadi zich mogelijk voelde: dat hun inspanningen om het evangelie te verkondigen zonder gevolg bleven? Vertel dat ze in Mosiah 18–26 over de overvloedige vruchten van Abinadi’s inspanningen kunnen lezen.

Afbeelding
Leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Profetische leringen over voor de waarheid pal staan.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ware discipelen van Jezus Christus zijn bereid om zich te laten zien en horen, en anders te zijn dan de mensen van de wereld. […] Zo’n krachtige discipel word je bepaald niet vanzelf. Onze focus moet continu op de Heiland en zijn evangelie gericht zijn. Het is een forse mentale inspanning om bij elke gedachte op Hem te vertrouwen. Maar als we dat doen, vervliegen onze twijfels en angsten.’ (‘De macht van Jezus Christus in ons leven brengen’, Liahona, mei 2017, 40–41.)

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Mogen wij altijd moedig zijn en bereid om pal te staan voor wat wij geloven, en als we daarin alleen moeten staan, mogen wij dat dan moedig doen, gesterkt door de kennis dat we in werkelijkheid nooit alleen staan met onze Vader in de hemel aan onze zij.’ (‘Durf alleen te staan’, Liahona, november 2011, 67.)

President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Paulus schreef aan Timotheüs: “Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid. Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere” (2 Timotheüs 1:7–8). Mijn wens is dat elk lid van deze kerk die woorden ergens ophangt, waar ze elke morgen gezien worden. Ze zouden ons de moed geven om onze mond open te doen; ze zouden ons het geloof geven om het te proberen, ze zouden ons sterken in ons getuigenis van de Heer Jezus Christus.’ (Leringen van kerkpresidenten: Gordon B.Hinckley [2016], 349.)

Video’s over gerechtigheid en genade op ChurchofJesusChrist.org.

  • ‘Handel’s Messiah: Debtor’s Prison’

  • ‘De Middelaar’

  • ‘Genade en gerechtigheid zijn thans in liefd’ vereend’