Kom og følg mig
4.-10. maj. Mosija 11-17: »Et lys … som aldrig kan formørkes«


»4.-10. maj. Mosija 11-17: ›Et lys … som aldrig kan formørkes‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»4.-10. maj. Mosija 11-17«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Abinadi bærer vidnesbyrd for kong Noa

Abinadi foran kong Noa, af Andrew Bosley

4.-10. maj

Mosija 11-17

»Et lys … som aldrig kan formørkes«

Overvej Abinadis eksempel på undervisning i evangeliet. Hvad finder du i Mosija 11-17, der kan hjælpe dig til at blive en bedre lærer?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at give klassens medlemmer mulighed for at dele noget, de har lært i deres personlige studium eller familiestudium, kan du bede dem om at færdiggøre følgende sætning: Hvis jeg skulle vælge at dele et vers fra Mosija 11-17 med en, jeg holder af, ville det være .

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosija 11-1317

Vi kan stå fast ved sandheden, selv når vi står alene.

  • Selvom det er usandsynligt, at medlemmer af din klasse vil blive truet på livet for deres vidnesbyrd, kan de møde modgang for deres tro. De kan måske finde begivenheder eller passager i Mosija 11-13 og 17, der giver dem større mod til at stå for sandhed. Hvad gav Abinadi og Alma mod til at være frimodige? Hvordan kan vi blive mere faste og standhaftige i vores forsvar af sandhed? Citaterne i »Yderligere ressourcer« kan give nogle ideer.

  • For at hjælpe klassen til at lære af andres eksempler på modigt at forsvare sandhed kan du skrive Folk der stod for sandhed på tavlen. Du kan begynde med at tale om Abinadi og bede klassemedlemmerne om at fortælle, hvad der imponerede dem ved Abinadi, da de denne uge læste om ham. De kan så nævne andre mænd og kvinder – fra skrifterne, deres familie eller personlige oplevelser – som de føler, er eksempler på at stå for sandhed. Hvad føler de sig inspireret til at gøre på grund af disse eksempler?

Mosija 12:19-37

Når vi studerer Guds ord, må vi bruge hjertet til at forstå.

  • Da de studerede Mosija 12:19-37 denne uge, fik de måske indsigt i, hvad det vil sige at bruge sit hjerte for at forstå Guds ord. Overvej at bede nogle få om at fortælle om deres tanker. Eller du kan måske bruge noget tid i klassen på at se på disse vers sammen og tale om, hvad de mener om, hvordan man gør studium af evangeliet mere meningsfuldt. Hvorfor er det for eksempel vigtigt at både forstå Guds lov og »holde den«? (Mosi 12:29).

  • Hvad kan de lære ved at sætte Noas præsters holdninger og skikke i kontrast til den tilgang, vi bør have til vores studium af evangeliet? Bed dem om at læse Mosija 12:19-37 og se efter den kritik, Abinadi rettede mod Noas præster. Hvad ville Abinadi muligvis sige om vores studium af evangeliet i dag? Bed klassen om at fortælle, hvad de gør, der hjælper dem til at bruge deres hjerte til at forstå og give deres evangeliske læring større mening.

    Billede
    en far og søn læser i skrifterne

    Effektivt skriftstudium omfatter at bruge vores hjerte til at forstå.

Mosija 13:28-15:11

Frelse kommer gennem Jesus Kristus og hans forsoning.

  • For at overbevise et skeptisk publikum om Messias’ komme citerede Abinadi en bevægende profeti fra Esajas (se Mosi 14). Der er flere måder, klassen kan gennemgå dette kapitel på. De kan læse nogle få vers ad gangen og tale om dem, eller du kan dele dem op i små grupper, hvor de kan tale om meningsfulde vers, herunder fodnoter, for at finde yderligere indsigt. Tilskynd dem til at dele det, de lærer om Frelseren af dette kapitel.

  • Forstår de, hvad det vil sige, at Jesus Kristus har »tilfredsstillet retfærdighedens krav«? (Mosi 15:9). For at hjælpe dem til at få en bedre forståelse kan I begynde med sammen at læse »Retfærdighed« og »Barmhjertighed« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). En kan melde sig til at skrive en kort sammenfatning af hvert begreb på tavlen. I kan så læse Mosija 15:1-9 sammen. Hvordan tilfredsstillede Jesus Kristus retfærdighedens krav? Hvordan har han udvist barmhjertighed for os? Bed dem om at tænke på analogier, der illustrerer, hvordan Jesus Kristus tilfredsstillede retfærdighedens krav.

Mosija 11; 12:33-37; 13:11-26

Befalingerne bør være skrevet i vores hjerte.

  • Du kan hjælpe klassen til at forstå vigtigheden af at have befalingerne »skrevet i hjertet« ved at bede dem om at tænke over, hvad det betyder. Bed dem så om at sammenligne de befalinger, Abinadi underviste om i Mosija 12:33-37 og 13:11-26, med de synder, som kong Noa og hans folk begik (se Mosi 11:1-7, 14-15). Hvordan adskiller det at have befalingerne »skrevet i hjertet« sig fra blot at kende til dem? (Mosi 13:11). Hvordan ved vi, om befalingerne er skrevet i vores hjerte? Hvilke eksempler kan vi nævne?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Har klassens medlemmer nogensinde følt, som Abinadi måske følte – at deres indsats for at dele evangeliet var forgæves? Fortæl dem, at i Mosija 18-26 vil de læse om det store afkast af Abinadis indsats.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Profetiske lærdomme om at stå for sandhed.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Sande Jesu Kristi disciple er villige til at skille sig ud, sige noget og være anderledes end andre mennesker i verden … Der er intet nemt eller automatisk ved at blive så stærke disciple. Vores fokus må være solidt baseret på Frelseren og hans evangelium. Det kræver en stor mental indsats at stræbe efter at se hen til ham i enhver tanke. Men når vi gør det, vil vores tvivl og frygt forsvinde« (»Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, Liahona, maj 2017, s. 40-41).

Præsident Thomas S. Monson sagde: »Må vi altid være modige og forberedte til at stå fast ved det, vi tror på, og hvis vi skal stå alene i processen, må vi da gøre det modigt, styrket af vores viden om, at vi faktisk aldrig er alene, når vi står sammen med vor Fader i himlen« (»Vov at stå alene«, Liahona, nov. 2011, s. 67).

Præsident Gordon B. Hinckley fortalte: »Paulus skrev til Timotheus: ›For Gud har ikke givet os en fej ånd, men en ånd med kraft og kærlighed og besindighed. Skam dig derfor ikke ved vidnesbyrdet om vor Herre‹ (2 Tim 1:7-8). Jeg ville ønske, at ethvert medlem af denne kirke ville hænge disse ord op et sted, hvor de ville få øje på dem hver morgen, når de begynder deres dag. De kunne give os mod til at tage til orde; de ville give os tro til at prøve; de ville styrke vores tro på Herren Jesus Kristus« (Kirkens præsidenters lærdomme: Gordon B. Hinckley, 2016, s. 330).