Kom og følg mig
11.-17. maj. Mosija 18-24: »Vi har indgået en pagt med ham«


»11.-17. maj. Mosija 18-24: ›Vi har indgået en pagt med ham‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»11.-17. maj. Mosija 18-24«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Limhis folk flygter

Minerva K. Teichert (1888-1976), Kong Limhi og hans folks flugt, 1949-1951, olie på masonit, 35 7/8 x 48 tommer. Brigham Young University Museum of Art, 1969

11.-17. maj

Mosija 18-24

»Vi har indgået en pagt med ham«

Tænk på dem, du underviser, mens du læser Mosija 18-24. Hvad ved du om dem? Helligånden kan inspirere dine tanker og hjælpe dig til at finde de sandheder, der er mest relevante for dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed klassens medlemmer om at nævne nogle principper eller sande udtalelser, de har fundet i løbet af deres studium af Mosija 18-24. (Nogle principper står i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Tilskynd dem til at dele vers fra Mosija 18-24, der underviser om disse principper. Hvilke oplevelser har de haft med disse sandheder?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosija 18:1-16

Dåb omfatter en pagt om at tjene Gud og stå som hans vidne.

  • Når du læser Mosija 18 og forbereder dig på at undervise, kan du føle dig inspireret til at hjælpe din klasse til at gennemgå og tænke over deres dåbspagt. Du kan for eksempel gøre det sådan: Bed klassens medlemmer om sammen at lave en liste på tavlen med så mange vendinger, de kan huske, der relaterer til Almas beskrivelse af dåbspagten. Når de er færdige, kan de læse Mosija 18:8-10 og føje det til listen, der mangler. (De kan også tilføje vendinger fra L&P 20:37, 77 og 79). Det kan være nyttigt at spørge dem, hvad hver enkelt vending betyder, og hvad de kan gøre for at holde den del af dåbspagten. Hvordan velsigner Herren os, når vi stræber efter at holde vores del af pagten?

  • Da Almas følgere forberedte sig på at blive døbt, underviste Alma dem om, at det at »komme ind i Guds fold« krævede, at de indgik en pagt om at følge Gud og tage sig af hans børn (se Mosi 18:8-9). De kan måske dele en oplevelse, hvor de eller en, de kender, blev styrket af en anden, der opfyldte dåbspagten, som den er beskrevet i Mosija 18:8-10. Hvornår er der for eksempel nogle, der har trøstet eller hjulpet dem med at bære deres byrder? Hvordan har disse oplevelser inspireret os til at holde vores pagter? Du kan også minde dem om, hvordan Abinadi stod »som Guds [vidne] til alle tider og i alle ting og på alle steder« (v. 9). Hvad kan vi lære af hans eksempel, når vi forsøger at opfylde denne del af vores dåbspagt?

Billede
dåb i havet

Når vi bliver døbt, indgår vi pagter om at tjene Gud og andre.

Mosija 18:17-31

Guds folk er forenet.

  • Mosija 18:17-31 beskriver de befalinger, Alma gav sit folk for at hjælpe dem til at blive forenede som medlemmer af Kristi kirke. For at hjælpe dem til at tænke over, hvordan disse befalinger gælder dem, kan du bede dem om gruppevis at søge i disse vers og lave en liste over de befalinger, de finder. Hvordan kan efterlevelse af disse befalinger hjælpe menighedens medlemmer til at føle sig mere forenede? Er der nogen mål, som de kan sætte selv eller som gruppe for at følge Almas folks eksempel?

  • Nogle undrer sig over, hvorfor vi har brug for en kirke? For at hjælpe dem til at besvare dette spørgsmål kan du tegne en skitse af en kirkebygning på tavlen og skrive dette spørgsmål under den. De kan så se i Mosija 18:17-31 og på tavlen skrive de mulige svar, de finder i disse vers. De kan også finde svar i uddraget af ældste Christoffersons tale i »Yderligere ressourcer«. Du kunne eventuelt lade nogle få lave et rollespil over, hvordan de ville besvare en ven, der ikke tror på, at en organiseret kirke er nødvendig. Hvorfor er vi taknemmelige for at tilhøre Kirken?

  • Selvom vi gerne vil tro, at alle føler sig velkommen i kirken, er det desværre ikke altid tilfældet. Hvad lærer vi af Almas folk i Mosija 18:17-31, som kan hjælpe os til at skabe et sted, hvor alle føler, at de hører til?

Mosija 21-24

Herren kan gøre vores byrder lette.

  • De byrder, dine klassemedlemmer bærer, adskiller sig ofte fra dem, Limhis folk eller Almas folk bar, mens de var i fangenskab. Men budskabet i disse beretninger gælder alle, der føler sig overvældet af modgang eller svære omstændigheder. Bed dem om at fortælle, hvad de lærer af Mosija 21-24 om, hvordan Gud kan hjælpe os midt i vores trængsler. (Se for en kort sammenfatning af disse begivenheder L. Tom Perry, »Udfrielsens kraft«, Liahona, maj 2012, s. 94-97). De kan også fortælle om de gange, hvor de ligesom Almas folk har oplevet opfyldelsen af Guds løfte om, at han ville lette deres byrder og komme til dem i deres trængsler (se Mosi 24:14).

  • Det kan være meningsfuldt for klassen at bruge lidt tid på at skrive de personlige udfordringer, de har haft, ned og tænke over, hvordan Herren hjælper dem med at bære deres byrder. Er der passager i Mosija 21-24, der inspirerer dem til at vende sig mod Herren ved modgang? Hvordan omhandler Herrens løfte til Almas folk i Mosija 24:14 den pagt, vi indgår med Herren ved dåben? (Se Mosi 18:8-10).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Inspirer klassen til at læse Mosija 25-28 ved at bede dem om at tænke på en, de kender, der har vendt sig væk fra evangeliet. Fortæl dem, at når de læser disse kapitler, kan de få indblik i, hvordan de kan hjælpe den person til at vende tilbage.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Hvorfor har vi brug for Kirken?

Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »Jeg ved, at der er personer, som anser sig selv for at være religiøse eller åndelige og alligevel afviser deltagelse i en kirke eller tilmed behovet for en sådan institution. Praktisering af religion er for dem noget rent personligt. Og dog er Kirken skabt af ham, hvorom vores åndelighed er centreret – Jesus Kristus. Det er værd at standse op og overveje, hvorfor han vælger at bruge en kirke, sin kirke, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, til at udføre sit og sin Faders værk.«

Ældste Christofferson fortalte så om, hvorfor Herren har organiseret en kirke (se »Hvorfor Kirken?«, Liahona, nov. 2015, s. 108-111).

  • »At forkynde Jesu Kristi evangeliums gode budskab og administrere frelsens ordinancer – eller med andre ord at bringe mennesker til Kristus.«

  • »At skabe et samfund af hellige, som vil styrke hinanden på den ›snævre og trange sti, der fører til evigt liv‹ (2 Ne 31:18) … Forenet i tro underviser og opbygger vi hinanden og stræber efter at nærme os det fulde mål for at være discipel«.

  • For at »tilbyde[] et ugentlig samvær som pusterum og fornyelse, en tid og et sted til at lade verden udenfor – en sabbat.«

  • »Opnåelsen af nødvendige ting, som ikke kan opnås som enkeltpersoner eller mindre grupper [heriblandt] håndtering af fattigdom … bringe evangeliet til hele verden … bygge og drive templer, Herrens huse, hvor livsvigtige ordinancer og pagter kan blive administreret.«

  • At gøre præstedømmets nøgler tilgængelige, hvorved »Kirkens præstedømmeledere bevarer renheden i Frelserens læresætninger og integriteten i hans frelsende ordinancer … er med til at forberede dem, der ønsker at modtage ordinancerne, afgøre kvalifikationer og værdighed hos dem, der anmoder derom, og dernæst forrette dem … [og] identificere både sandhed og vildfarelse.«