Kom og følg mig
18.-24. maj. Mosija 25-28: »De blev kaldt Guds folk«


»18.-24. maj. Mosija 25-28: ›De blev kaldt Guds folk‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»18.-24. maj. Mosija 25-28«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
en engel viser sig for Alma og Mosijas sønner

Alma den Yngres omvendelse, af Gary L. Kapp

18.-24. maj

Mosija 25-28

»De blev kaldt Guds folk.«

Den bedste måde at forberede sig på at undervise om Mosija 25-28 er ved at læse disse kapitler og efterleve de principper, der bliver undervist heri. Når du gør det, kan Ånden inspirere dig til at undervise om det, der vil være vigtigst for din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nogle af klassens medlemmer kan have svært ved regelmæssigt at få studeret skriften personligt og i familien. Ville det hjælpe at høre om andres oplevelser? Du kan indlede klassen ved at bede klassemedlemmerne om at dele noget, de har gjort i deres personlige studium eller familiestudium, der fungerer godt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosija 26:15-31; 27:23-37

Gud tilgiver villigt dem, der omvender sig.

  • Omvendelse og tilgivelse er gennemgående temaer i disse kapitler. Du kan udforske disse temaer ved at skrive Omvendelse og Tilgivelse på tavlen og bede klassemedlemmerne om under overskrifterne at skrive det, de kommer i tanke om, når de tænker over disse ord. De kan så søge i Mosija 26:22-24, 29-31 og 27:23-37 efter ord og vendinger, der lærer dem om omvendelse og tilgivelse. De kan føje disse ord og vendinger til listerne på tavlen. Hvad føler Gud for dem, der omvender sig og søger tilgivelse?

  • Nogle kan spekulere på, om deres omvendelse har været tilstrækkelig til, at Gud kan tilgive dem. For at hjælpe nogen i din klasse, der kan have det sådan, kan du bede klassen om at forestille sig, at de er Alma den Ældre, og at et kirkemedlem i Zarahemla har spurgt dem om, hvordan han eller hun kan få tilgivelse for sine synder (I kan måske lave et rollespil over situationen). Hvad lærte Alma af Herren i Mosija 26:15-31, der kan hjælpe dette kirkemedlem? (Se også Moro 6:8; L&P 58:42-43). Denne udtalelse af præsident Henry B. Eyring kan også hjælpe: »Hvis I har fornemmet Helligåndens påvirkning i dag, kan I se det som et bevis på, at forsoningen er virksom i jeres liv« (»Gifts of the Spirit for Hard Times«, Ensign, juni 2007, s. 23).

Mosija 27:8-24

Gud hører vores bønner og vil besvare dem i henhold til sin vilje.

  • Mange af os kan sætte os ind i, hvordan Alma den Ældre må have følt det, da hans søn »satte sig op imod Gud« (Mosi 27:11). De kan tale om, hvordan de kan bruge beretningen i Mosija 27:8-24 til at give håb til en person, der har et familiemedlem, der er på afveje. Når vi forstår, at vi ikke kan forlange et mirakel eller fratage nogen deres handlefrihed, hvad kan vi så passende bede for, når en, vi holder af, kommer på afveje? (Se også Alma 6:6).

Mosija 27:8-28:4

Alle mænd og kvinder må fødes på ny.

  • Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe klassemedlemmerne til at lære om det at blive født på ny: Hvad vil det sige at blive født på ny rent åndeligt? (Se Guide til skrifterne, »Omvendelse«). Hvordan stræber vi efter at opføre os over for andre, når vi er blevet født på ny? For at hjælpe dem til at besvare disse spørgsmål kan du bede dem om at søge i Mosija 27:22-28:4 efter tegn på, at Alma og Mosijas sønner åndeligt var blevet født på ny.

  • Alle har en omvendelseshistorie, for som Alma sagde: »… hele menneskeslægten … må fødes på ny (Mosi 27:25; fremhævelse tilføjet). Nogle få kan fortælle, hvordan de blev omvendt til Jesu Kristi evangelium – uanset om det skete gennem mægtige åndelige begivenheder i deres liv eller gennem en gradvis, til tider umærkelig proces, man muligvis først kan genkende, når man ser i bakspejlet. Du kan også give dem tid til at nedskrive deres oplevelse. (Hvis der ikke er tid til at gøre det i klassen, kan du foreslå dem at gøre det derhjemme). For at understrege, at vores omvendelse bør være vedvarende, kan du foreslå, at de jævnligt gennemgår det, de har skrevet, og tilføjer nye oplevelser.

  • Alma og andre i skrifterne har brugt metaforen om at blive født på ny til at beskrive den forandring, Jesu Kristi evangelium bringer i vores liv. Ældste David A. Bednar sammenlignede denne forandring med en agurk, der bliver syltet (se »Yderligere ressourcer«). For at hjælpe dem til at tænke over, hvad disse sammenligninger lærer os om omvendelse, kan du medbringe en frisk agurk og en syltet agurk. Eller du kan bede en om at tage en baby med og tale om, hvorfor en fødsel er en god analogi for det, der skete med Alma og Mosijas’ sønner. (Se Mosi 27:23-28:7).

Billede
Alma den Yngre bliver båret hen til sin fars hus

Hans far frydede sig, af Walter Rane

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere klassens medlemmer til at læse Mosija 29-Alma 4 næste uge kan du nævne, at i disse kapitler blev Nefis folk hørt omkring deres styre. Hvad kan vi lære af deres oplevelse, når vi forsøger at påvirke vores samfund i en god retning?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

En livslang proces.

Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »At blive født på ny er, modsat vores fysiske fødsel, snarere en proces end en hændelse. Og at tage del i den proces er hovedformålet med livet på jorden« (»Født på ny«, Liahona, maj 2008, s. 78).

Omvendelse og syltede agurker.

Ældste David A. Bednar har delt følgende analogi, der sammenligner åndelig genfødsel med at sylte agurker:

»En syltet agurk er en agurk, der er blevet forandret i henhold til en bestemt opskrift og en række forskellige trin. Det første trin i processen, hvorved en agurk forandres til en syltet agurk, er forberedelse og rensning …

Det næste trin i forandringsprocessen er nedsænkning og mætning i saltlage i en længere periode … Agurker kan kun blive til syltede agurker, hvis de er fuldstændigt tildækkede af lagen i den angivne tid. Konserveringsprocessen ændrer gradvist agurkens sammensætning og fremkalder det gennemsigtige udseende og den syltede agurks særlige smag. Et tilfældigt stænk eller en kortvarig dyppen i lagen kan ikke fremkalde den nødvendige forandring. I stedet kræves der stadig, vedvarende og fuldstændig nedsænkning for at opnå den ønskede forandring.

Det sidste trin i processen kræver, at de syltede agurker forsegles i sylteglas, som er blevet steriliseret og renset. De syltede agurker kommes i sylteglas, dækkes med en kogende lage og glasset lukkes tæt til med det samme. Alle urenheder skal fjernes fra både de syltede agurker og glas, så det færdige produkt beskyttes og konserveres …

Ligesom en agurk skal forberedes og renses, før den kan forandres til en syltet agurk, må også I og jeg forberedes med ›troens og den gode læres ord‹ (1 Tim 4:6) og til sidst renses gennem de ordinancer og pagter, som udføres med det aronske præstedømmes myndighed …

Ligesom en agurk forandres til en syltet agurk, når den lægges i og mættes med saltlage, bliver I og jeg født på ny, når vi optages af Jesu Kristi evangelium … Denne fase i forandringsprocessen kræver tid, vedholdenhed og tålmodighed …

 Proceduren med det kogende vand gør, at de syltede agurker både beskyttes og konserveres i lang tid. På lignende måde renses og helliggøres vi gradvis, når I og jeg vaskes i Lammets blod, fødes på ny og modtager ordinancerne og ærer de pagter, som er udført med Det Melkisedekske Præstedømmes myndighed« (»I skal fødes på ny«, Liahona, maj 2007, s. 19-21).

Gør undervisningen bedre

Forbered dig med mennesker i tankerne. »Lad jeres forståelse af dem, I underviser, vejlede jeres planer, når I forbereder jer. Kristuslignende lærere følger ikke altid en bestemt stil eller metode; de fokuserer på at hjælpe andre til at opbygge tro på Jesus Kristus og blive mere som ham« (Undervisning på Frelserens måde, s. 7).