Kom og følg mig
13.-19. april. Mosija 1-3: »Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker«


»13.-19. april. Mosija 1-3: ›Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»13.-19. april. Mosija 1-3«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Kong Benjamin underviser sit folk

Minerva K. Teichert (1888-1976), Kong Benjamins afskedstale, 1935, olie på masonit, 36 x 48 tommer. Brigham Young University of Art

13.-19. april

Mosija 1-3

»Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker«

Der er mange principper i Mosija 1-3, som du kan tale med din klasse om. Bed om vejledning for at vide, hvilke principper der vil være mest betydningsfulde for dem, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv klassens medlemmer mulighed for at tale om deres personlige studium eller familiestudium af Mosija 1-3 ved at bede dem om at dele et vers, der inspirerer dem, med en anden.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosija 2:1-9

Det kræver forberedelse at modtage Guds ord.

  • En måde at indlede en drøftelse om at forberede sig på at modtage Guds ord kan være at tale om konsekvenserne ved at forberede sig – eller lade være – på andre ting. Klassemedlemmerne kan for eksempel fortælle om oplevelser om, hvordan deres forberedelse eller manglende forberedelse påvirkede en oplevelse, de havde i skolen, på arbejdet eller ved en anden aktivitet. Når de har fortalt om deres oplevelse, kan du bede halvdelen af klassen om at læse Mosija 2:1-9 og se efter ting, som kong Benjamins folk gjorde for at forberede sig på at modtage Guds ord. Den anden halvdel kan søge i de samme vers og se efter ting, kong Benjamin gjorde, der viser, hvad han følte for Guds ord og behovet for at dele det. Bed derpå hver gruppe om at dele deres ideer. Hvad kan vi lære af disse vers, der kan hjælpe os til at modtage Guds ord?

Mosija 2:10-26

Når vi tjener andre, tjener vi også Gud.

  • Kong Benjamin var et stort eksempel på at tjene Gud og dem omkring ham. Hvad kan din klasse lære af ham for at hjælpe dem i deres indsats for at tjene andre? Overvej at indlede drøftelsen ved at bede klassemedlemmerne om at lave en liste over ting, der forhindrer folk i at tjene andre – grunde til at de ikke tjener eller grunde til, at vores tjeneste ikke er så nyttig, som den kunne være. De kan så studere Mosija 2:10-26 og skrive en liste over sandheder, som kong Benjamin nævnte, om at tjene andre, der kan hjælpe dem til at overvinde de hindringer, de har nævnt. Hvad kan enkeltpersoner og familier gøre for at fokusere på tjeneste i deres daglige liv? Overvej at dele historien af præsident Thomas S. Monson i »Yderligere ressourcer« som et forslag.

  • En salme, såsom »En stakkels sorgbetynget mand« (Salmer og sange, nr. 15), kan styrke det budskab, der findes i Mosija 2:17 – når vi tjener andre, tjener vi Gud. Hvordan kan du anvende sådanne ressourcer til at styrke kong Benjamins budskab? Klassens medlemmer kan dele en oplevelse, de har haft med at tjene andre eller med at modtage nogens kristuslignende tjeneste. Som en del af jeres samtale kan du overveje at dele dette citat af præsident Henry B. Eyring: »Når vi tilbyder at hjælpe nogen, føles det for Frelseren, som om vi rækker ud for at hjælpe ham« (»Den faste, jeg ønsker«, Liahona, maj 2015, s. 22). Hvordan tror I, at vi tjener Gud, når vi tjener andre?

Billede
to kvinder, der krammer

Ved at tjene andre føler vi Guds kærlighed.

Mosija 2:38-41

Lykke kommer af at overholde Guds befalinger.

  • For at hjælpe klassen til at »tænke på den velsignede og lykkelige tilstand for dem, der holder Guds befalinger« kan det være godt at starte med en definition på lykke. Hvordan vil de beskrive den lykke, der kommer af lydighed mod Gud? De kan måske forestille sig, at de har en ven, der siger, at han eller hun er lykkelig uden at holde befalingerne. Bed dem om at læse Mosija 2:38-41 og tale om, hvordan de kan hjælpe deres ven til at forstå forskellen på verdslig lykke og evig lykke. Hvilke oplevelser eller eksempler fra folks liv kan de dele, der er et eksempel på evig lykke?

Mosija 3:1-20

Frelse kommer kun »ved Kristi, Herren den Almægtiges, navn.«

  • Kong Benjamins budskab omfatter kraftfulde og beskrivende profetier om Jesu Kristi fødsel, tjenestegerning og sonoffer. Du kan bede dem om at dele vers fra Mosija 3:1-20, der gør særligt indtryk på dem og hjælper dem til at forstå Frelseren og hans mission. Bed dem om at fortælle, hvorfor disse vers gør indtryk på dem.

  • Indledningen til Mormons Bog lærer os, at »frelsesplanen bliver skitseret« i bogen. For at hjælpe dem til at se, hvordan kong Benjamins tale bidrager til dette formål i Mormons Bog, kan du skive Jesus Kristus gør frelse muligt på tavlen. De kan gennemgå Mosija 3:1-20, og så kan du eller de skrive de sandheder, de lærer om frelsesplanen, på tavlen. Spørg klassen, hvad de har lært om, hvordan Jesus Kristus gør frelsesplanen mulig. Giv dem så tid til at gennemgå Mosija 3:18-19 og fortælle, hvad vi må gøre for at blive hellige og modtage frelse. Hvordan hjælper Jesu Kristi forsoning os til at opnå det? Bed dem om at dele deres følelser om Frelserens rolle i frelsesplanen.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Har dine klassemedlemmer nogensinde haft en oplevelse, hvor en læresætning, der blev undervist om i en tale, lektion eller skriften, ændrede dem? Fortæl, at i Mosija 4-6 vil de læse om den dramatiske virkning, som de sandheder, kong Benjamin underviste om, havde på hans folk.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

At tjene andre.

Præsident Thomas S. Monson sagde:

»For nogle år siden læste jeg en artikel, der var skrevet af lægen Jack McConnell. Han voksede op i bakkerne i det sydvestlige Virginia i USA som et af syv børn hos en metodistpræst og en hjemmegående mor. Deres forhold var meget beskedne. Han mindedes, at når familien sad omkring middagsbordet i hans barndom, spurgte hans far hver eneste dag hver enkelt: ›Og hvad har du gjort for en anden i dag?‹ Børnene var opsatte på at gøre en god gerning hver dag, så de kunne rapportere til deres far, at de havde hjulpet en anden. Dr. McConnell kalder denne tradition for den dyrebareste arv fra sin far, for den forventning og disse ord inspirerede hele livet ham og hans søskende til at hjælpe andre. Da de voksede op og blev voksne, ændredes deres motivation for at yde tjeneste sig til et indre ønske om at hjælpe andre.

Foruden dr. McConnells fremtrædende lægekarriere … startede han en organisation, som han kaldte Frivillige i medicin, hvor pensioneret sundhedspersonale får mulighed for at arbejde frivilligt på gratis lægeklinikker for folk uden sygesikring. Dr. McConnell sagde, at hans fritid, efter han var gået på pension, var ›svundet ind til 60 timers arbejdsuger uden betaling, men hans energiniveau var steget, og han var tilfreds med sin tilværelse på en måde, som aldrig havde eksisteret før.‹ (Jack McConnell, ›And What Did You Do for Someone Today?‹, Newsweek, 18. juni 2001, s. 13) …

Vi kan selvfølgelig ikke alle være som dr. McConnell og oprette lægeklinikker for at hjælpe de fattige, men der findes altid andre behov overalt, og vi kan alle gøre noget for at hjælpe en anden …

Mine brødre og søstre, vi er omgivet af andre, der har brug for vores opmærksomhed, vores opmuntring, vores støtte, vores trøst og vores venlighed – hvad enten de er familie, venner, bekendte eller fremmede. Vi er Herrens hænder her på jorden med et mandat til at tjene og til at opløfte hans børn. Han har brug for enhver af os … Må vi stille os selv det spørgsmål, som mødte dr. Jack McConnell og hans brødre og søstre hver aften til aftensmåltidet: ›Hvad har jeg gjort for en anden i dag?‹« (»Hvad har jeg gjort for en anden i dag?«, Liahona, nov. 2009, s. 84-87).

Gør undervisningen bedre

Bliv Åndens redskab. Dit mål som lærer er ikke at komme med en imponerende præsentation, men at hjælpe andre til at modtage påvirkning fra Helligånden, som er den sande lærer. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 10).