Kom og følg mig
30. marts-12. april. Påske: »Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger«


»30. marts-12. april. Påske: ›Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»30. marts-12. april. Påske«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
den opstandne Kristus med sine disciple

Kristus og apostlene, af Del Parson

30. marts-12. april

Påske

»Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger«

Påskesøndag er en oplagt mulighed for dine klassemedlemmer til at styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans opstandelse – og til at styrke hinandens vidnesbyrd. Hav dette i tankerne, når du studerer skrifterne som forberedelse til denne lektion. Søg åndelig vejledning om, hvad der vil berøre hjertet hos dem, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Medlemmer af din klasse kan have haft betydningsfulde oplevelser i løbet af de sidste to uger med at læse om, hvad Mormons Bog lærer os om Jesu Kristi opstandelse og forsoning. Giv dem lidt tid til at finde skriftsteder, som gjorde indtryk på dem, og bed dem om at fortælle, hvad de fandt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Nefi 9:7-15; Alma 11:41-45; 40:21-23

Opstandelse er den permanente genforening af legemet og ånden.

  • Sammenligninger kan være en effektiv måde at undervise i evangeliets principper på. Du kan måske bede klassen om at læse 2 Nefi 9:7-15 og Alma 11:41-45 og finde ord eller vendinger i disse vers, der lærer os om opstandelsen. Hvad bliver døden sammenlignet med? Hvordan bliver opstandelsen beskrevet? Hvorfor har vi brug for et opstandent legeme? (Se også L&P 93:33-34). De kan tale om, hvordan de kan bruge disse sammenligninger til at undervise en person om opstandelsen. Når de deler deres ideer, kan du tale med dem om, hvorfor de værdsætter disse sandheder om opstandelsen.

  • Overvej at bede dem om at fortælle om tidspunkter, hvor de har følt sig taknemmelige for deres kundskab om opstandelsen. Hvordan kan den kundskab have en mere regelmæssig påvirkning på vores liv? Du kan hjælpe dem til at besvare dette spørgsmål ved at bede dem om at se i 2 Nefi 9:7-15, Alma 11:41-45 eller Alma 40:21-23 og skrive de sandheder, de finder om opstandelsen på tavlen. Du kan så skrive de to følgende sætninger på tavlen og bede dem om at bruge nogle få minutter på at tænke over, hvordan de ville fuldende dem: Hvis jeg ikke vidste disse ting … og Fordi jeg ved disse ting …

Billede
Kristus beder i Getsemane have

Getsemane, af Michael T. Malm

Mosija 3:5-7; 15:5-9; Alma 7:11-13

Jesus Kristus påtog sig vores synder, smerter og skrøbeligheder.

  • Det kan indbyde Ånden og inspirere til kærlighed og taknemmelighed for Frelseren at tænke over og tale om hans lidelser på vores vegne. For at opmuntre dem til at tænke over og tale om dette kan du tegne et skema på tavlen som det, der er foreslået i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og bede dem om at færdiggøre det ved hjælp af Mosija 3:5-7, 15:5-9 og Alma 7:11-13 og deres egne erfaringer. Du kan også med Åndens vejledning bede dem om at dele deres følelser om det, Jesus Kristus har gjort for dem.

  • Hellig musik kan indbyde Ånden og styrke den lære, du underviser i. Klassen kan eventuelt gennemgå Mosija 3:5-7, 15:5-9 og Alma 7:11-13 og finde og synge salmer, som de føler matcher budskabet i disse vers (du kan også bede én om at synge eller spille salmerne). Listen over skriftsteder bagerst i salmebogen kan hjælpe og der står andre salmer i »Yderligere ressourcer«. Tilskynd dem til at dele vendinger fra salmerne og skriftstederne, der kan hjælpe dem til at værdsætte Frelserens offer i højere grad.

Enosh 1:1-19; Mosija 5:1-2; 27:8-28-4; Alma 24:7-19

Jesu Kristi forsoning renser os og hjælper os til at blive fuldkomne.

  • En effektiv måde at lære om Frelserens kraft til at ændre vores liv er ved at studere eksempler på, hvordan han ændrede andres liv, når de omvendte sig og kom til ham. Mormons Bog indeholder mange sådanne eksempler. Du kan måske bede hvert medlem om at læse et eksempel, såsom Enosh (se En 1:1-19), kong Benjamins folk (se Mosi 5:1-2), Alma den yngre (se Mosi 27:8-28:4 eller Anti-nefi-lehier (se Alma 24:7-19), eller de kan tænke på andre eksempler fra skrifterne. Nogle få kan derpå sammenfatte de oplevelser, som de læste om. Din klasse vil måske kunne lide at gøre dette ved at give hints for at hjælpe resten af klassen til at gætte, hvem de beskriver. De kan også tale om spørgsmål som disse: Hvordan ændrede personerne i disse eksempler sig? Hvad var Frelserens rolle i deres forandring? Nogle få kan måske tale om, hvordan Frelseren har bevirket »en mægtig forandring i … [deres] hjerte« (Mosi 5:2). For at lære mere om, hvordan Frelseren forandrer os – og hvorfor den forandring er så vigtig – kan du dele præsident Dallin H. Oaks’ analogi i »Yderligere ressourcer« med klassen.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere klassen til at læse Mosija 1-3 kan du bede dem om at tænke på et tidspunkt, hvor de ønskede at fryde sig, efter de havde læst eller hørt et budskab om evangeliet. Bed dem om at se efter sandheder, som de kan glæde sig over, når de læser Mosija 1-3.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Salmer om Frelserens forsoning.

Der findes videoer med Tabernakelkoret på Tempelpladsen, der synger nogle af disse salmer på ChurchofJesusChrist.org.

Lignelse: Vi må være mere end rene.

Præsident Dallin H. Oaks delte en lignelse for at forklare, hvordan Frelseren forbereder os til at vende tilbage til Guds nærhed:

»Vi har en tendens til at mene, at resultaterne af omvendelse ganske enkelt vil rense os for synd, men det er en forkert opfattelse … En person, der synder, er som et træ, der let bøjes for vinden. På en blæsende regnvejrsdag kan et træ bøje sig så meget mod jorden, at bladene bliver snavset til med mudder – ligesom synd. Hvis vi kun fokuserer på at rengøre bladene, vil svagheden i træet, som tillod, at det svajede, og bladene blev snavsede, stadig være der. På samme måde kan en person, som blot er ked af at blive tilsmudset af synd, igen synde næste gang, det blæser. Sårbarheden for gentagelser fortsætter, indtil træet er blevet styrket.

Når en person har gennemgået den proces, der medfører det, som skrifterne kalder »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd«, gør Frelseren mere end at rense denne person fra synd. Han giver ham eller hende fornyet styrke. Den styrkelse er afgørende for os for at forstå hensigten med renselsen, som er at vende tilbage til vor himmelske Fader. For at få adgang til hans nærhed må vi være mere end rene. Vi må også have gennemgået en forandring fra at være en moralsk svag person, der har syndet, til en stærk person med åndelig styrke til at bo i Guds nærhed« (»Forsoningen og tro«, Liahona, apr. 2008, s. 12-13).

Gør undervisningen bedre

Lev værdigt til Åndens vejledning. Når du efterlever evangeliet, er du værdig til at have Ånden hos dig. Han er den virkelige lærer. Når du søger vejledning, vil Helligånden give dig tanker og indtryk om, hvordan du kan imødekomme behovene hos dem, du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 5).