Kom og følg mig
20.-26. april. Mosija 4-6: »En mægtig forandring«


»20.-26. april. Mosija 4-6: ›En mægtig forandring‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»20.-26. april. Mosija 4-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Kong Benjamin underviser sit folk

I jeres Guds tjeneste, af Walter Rane

20.-26. april

Mosija 4-6

»En mægtig forandring«

Læs Mosija 4-6 og nedskriv dine åndelige indtryk. Når du modtager indtryk, kan du måske, som ældste Richard G. Scott foreslog, spørge: »Er der mere, jeg bør vide?« (»At opnå åndelig vejledning«, Liahona, nov. 2009, s. 8).

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan indlede klassen ved at bede klassens medlemmer om at dele en af kong Benjamins lærdomme fra Mosija 4-5, som de gerne vil anvende bedre i deres liv.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Mosija 4:1-12

Gennem Jesus Kristus kan vi modtage og bevare en forladelse for vores synder.

  • Nogle har den fejlopfattelse, at omvendelse kun kræver en lille indsats, mens andre tror, at den kræver for meget. For at hjælpe klassen til bedre at forstå, hvad der kræves for at modtage forladelse for vores synder, kan du bede dem om at søge i kong Benjamins lærdomme i Mosija 4:1-12 og se efter forhold, hvorefter vor himmelske Fader forlader os vores synder. Klassens medlemmer kan skrive det, de finder på tavlen. Bed dem om at tænke på en analogi, der kan hjælpe dem med at forklare det, de har lært. De kan for eksempel sammenligne syndsforladelse med en kreditor, der »eftergiver« eller slår en streg over en gæld. Eller de kan sammenligne det at opnå syndsforladelse med at tage sig af noget, der kræver konstant vedligeholdelse, såsom en have eller et hjem.

  • Overvej at spørge dem, hvad de ville sige til nogen, der spekulerer på, om omvendelse er indsatsen værd. Hvordan ville de hjælpe en, der er mismodig og føler, at det er umuligt at overkomme synd og svaghed? Du kan være med til at forberede dem til sådan en samtale ved at bede dem om at bruge nogle minutter på at se efter sandheder i kong Benjamins ord i Mosija 4:1-12, der kan hjælpe nogle i en af disse situationer. De kan derefter dele de sandheder, de fandt, med deres sidemand.

Mosija 4:11-27

Når vi omvender os, vil vi blive fyldt med Guds kærlighed.

  • Hvordan kan vi vide, om vi har fået forladelse for vores synder? Kong Benjamin beskrev nogle resultater, der kommer af sand omvendelse – bed din klasse om at finde dem i Mosija 4:13-16. Du kan også bede dem om at tænke over deres egne liv og vurdere, hvor godt de efterlever lærdommene i disse vers. Hvilke tegn kan de se på, at de bliver omvendt? Hvordan ændrer vores forhold til andre sig, når vi kommer til Kristus gennem omvendelse? De kan måske fortælle, hvordan de har set det ske i deres liv.

  • Mosija 4:11-12 og 14-16 kan foranledige til en drøftelse om, hvad der inspirerer til retfærdig opdragelse. Hvad lærer disse vers os om, hvordan vi bliver bedre forældre?

  • Hvis du føler dig inspireret til at tale om kong Benjamins lærdomme om at tage sig af de fattige og trængende, kan du bede klassen om at skiftes til at læse vers fra Mosija 4:16-27. Når hvert vers er læst, kan personen, der læste det, med sine egne ord sammenfatte det, som kong Benjamin sagde. Ældste Jeffrey R. Hollands tale »Er vi ikke alle tiggere?« (Liahona, nov. 2014, s. 40-42) kan bruges som supplement til denne drøftelse. Hvordan kan vi følge kong Benjamins råd om ikke at »løbe hurtigere, end [vi] har styrke til«? (Mosi 4:26-27). Hvordan relaterer befalingen om at »give af [vores] gods til de fattige« til forladelse for vores synder?

Mosija 4:29-30

Vi må vogte vores tanker, ord og handlinger.

  • Nogle gange lader det til, at det ville være nemmere, hvis Herren gav os en detaljeret liste med alle mulige synder. I stedet siger han: »Vogt[] jer selv … og vedbliv[] i troen på det, I har hørt angående Herrens komme« (Mosi 4:30). For at hjælpe dem til at tale om dette princip kan du stille dem spørgsmål som disse: Hvordan påvirker vores tanker, ord og handlinger os selv og andre? Hvad vil det sige at »vedblive i tro«? Hvilket råd kan vi give hinanden, der hjælper os til at »vogte« os selv?

Mosija 5:1-7

Herrens Ånd kan forårsage en mægtig forandring af vores hjerte.

  • For at indlede en drøftelse om den uforlignelige forandring, som Jesu Kristi evangelium kan medføre i vores liv, kan du bede klassen om at lede efter årsager til, hvorfor det ofte er svært at foretage vedvarende ændringer i vores liv. Bed dem så om at læse Mosija 5:1-5 og se efter den »mægtig[e] forandring«, som kong Benjamins folk oplevede. Hvilke sandheder om forandring af hjertet lærer vi af denne oplevelse? Overvej at bede nogle få om at fortælle, hvordan Helligånden har hjulpet dem med at forandre deres hjerte. I kan også se en af de videoer, der er forslået i »Yderligere ressourcer«.

    Billede
    Kristus helbreder en syg kvinde

    Frelseren kan forandre vores hjerte og vores liv. Helbredende hænder, af Adam Abram

  • Når I har talt om sandhederne i Mosija 5:1-7, kan nogle måske spekulere på, hvorfor deres forandring af hjertet ikke virker så dramatisk eller øjeblikkelig som kong Benjamins folks oplevelse. Udtalelsen af ældste D. Todd Christofferson i »Yderligere ressourcer« taler om dette spørgsmål. Hvad kan vi lære af ældste Christofferson om omvendelse?

Mosija 5:5-15

Gud indbyder mig til at indgå pagter med ham.

  • Mosija 5:5-15 kan hjælpe klassemedlemmerne til at forstå de velsignelser, de modtager, når de indgår pagter med Gud og holder dem. Du kan bede dem om at gennemgå disse vers med dåbspagterne og nadverordinancen i tankerne og fortælle, hvad de lærer. (Se også L&P 20:77, 79).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Mange i din klasse kan have eller har for nyligt haft en personlig udfordring eller prøvelse. Fortæl dem, at i Mosija 7-10 vil de læse om en gruppe mennesker, der lærte, hvordan de kunne stole på Gud i deres svære tider.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Videoer på ChurchofJesusChrist.org om »en mægtig forandring« (Mosi 5:2).

  • »Dagligt brød: Forandring«

  • »En forandring i hjertet«

  • »En mægtig forandring: Omvendelse«

Forandring er ofte en proces.

Ældste D. Todd Christofferson har talt om den mægtige forandring af hjertet, der er beskrevet i skrifterne:

»I spørger måske: ›Hvorfor sker denne store forandring ikke hurtigere for mig?‹ I bør huske, at de bemærkelsesværdige eksempler med kong Benjamins folk, Alma og andre i skriften er netop det – bemærkelsesværdige og atypiske. For de fleste af os sker ændringerne mere gradvist og med tiden. At blive født på ny, modsat vores fysiske fødsel, er snarere en proces end en hændelse. Og at tage del i den proces er hovedformålet med livet på jorden.

Lad os ikke samtidig retfærdiggøre os selv med en overfladisk indsats. Lad os ikke være tilfredse med at bibeholde tilbøjeligheder til at gøre ondt. Lad os deltage værdigt i nadveren hver uge og fortsætte med at trække på Helligånden for at udrydde de sidste spor af urenhed i os. Jeg bærer vidnesbyrd om, at efterhånden, som I fortsætter på stien til åndelig genfødsel, vil Jesu Kristi forsonende nåde fjerne jeres synder og pletten fra disse synder i jer, I vil miste jeres interesse for fristelser, og gennem Kristus vil I blive hellige, ligesom han og vor Fader er hellige« (»Født på ny«, Liahona, maj 2008, s. 78).

Gør undervisningen bedre

Se efter gode eksempler i skrifterne. Når du læser kong Benjamins tale til sit folk, så se efter lektier i hans eksempel, der kan hjælpe dig til at blive en bedre lærer. Hvad gjorde kong Benjamin for eksempel for at finde ud af, om hans folk forstod det, som han underviste om?