Gamla testamentet 2022
21–27 november. Jona; Mika: ”Han har sin glädje i nåd”


”21–27 november. Jona; Mika: ’Han har sin glädje i nåd’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”21–27 november. Jona; Mika”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
man som kryper på stranden med en val i havet bakom honom

Jona på Nineves strand, av Daniel A. Lewis

21–27 november

Jona; Mika

”Han har sin glädje i nåd”

Sök efter viktiga principer i Jona och Mika som kommer att vara till välsignelse för barnen du undervisar. Fundera på olika sätt att hjälpa barnen lära sig dessa principer. Idéerna i det här lektionsförslaget kan vara till hjälp.

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

För att hjälpa barnen minnas berättelsen om Jona eller andra sanningar de kan ha lärt sig hemma kan ni sjunga en sång tillsammans, som vers 7 av ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s. 58–59).

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Jona 1:4–17; 3:3–5

Herren välsignar mig när jag lyder honom.

När Herren bad Jona att predika för folket i Nineve lydde han inte. Hjälp barnen förstå att vi blir välsignade när vi lyder Herren.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av berättelsen om Jona och be barnen säga vad de vet om berättelsen (se ”Jona” i Berättelser ur Gamla testamentet; veckans aktivitetssida; eller veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Ställ frågor i stil med: Vad hände när Jona inte lydde Herren (se Jona 1:4–17)? Vad hände när han väl lydde (se Jona 3:3–5)? Bär ditt vittnesbörd om att Herren välsignar oss när vi lyder honom.

  • Sjung en sång tillsammans om att lyda Herren, såsom ”Genast lyder jag” (Barnens sångbok, s. 71). Prata om att det hade varit bättre för Jona om han hade lytt första gången. Hjälp barnen tänka på saker Gud vill att de ska göra och sedan dramatisera hur de genast kan lyda.

Bild
missionärer som undervisar man

Vår himmelske Fader vill att alla ska få höra om evangeliet.

Jona 3

Evangeliet är till för alla.

Folket i Nineve omvände sig när Jona delade Herrens budskap med dem. Vilka tillfällen har barnen att berätta om evangeliet?

Möjliga aktiviteter

  • Dramatisera delar av Jona 3:3–8 med barnen, som att vandra till staden Nineve, dela Herrens budskap och skriva en befallning från kungen till hans folk. Visa en bild av missionärer (se Evangeliebilder, nr 109, 110). Vad gör missionärer? På vilket sätt var Jona en missionär? Hjälp barnen komma på sätt att berätta om evangeliet för andra, som att dela en trosartikel eller bära sitt vittnesbörd om Jesus Kristus.

  • Berätta om en upplevelse när du berättade om Jesu Kristi evangelium. Eller så kan du några dagar innan lektionen be någon besöka klassen och berätta för barnen om ett tillfälle då han eller hon berättade om evangeliet eller när någon berättade om evangeliet för honom eller henne. Uppmuntra personen att visa bilder om möjligt. Hjälp barnen tänka på hur de kan vara missionärer nu.

Mika 5:2

Jesus Kristus föddes i Betlehem.

Mika profeterade att en framtida person skulle ”härska över Israel” och den personen skulle födas i Betlehem. Du kan hjälpa barnen veta att Jesu Kristi födelse uppfyllde den här profetian.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av händelser som omgav Jesu Kristi födelse (se Evangeliebilder, nr 28, 29, 30, 31). Be barnen prata om vad som händer på varje bild. Läs Mika 5:2 och be barnen ställa sig upp när de hör ordet ”Betlehem”. Bär vittne om att Jesu födelse var så viktig att profeter kände till den innan han föddes.

  • Be barnen rita en teckning av Jesu födelse. När de visar sina teckningar kan du be dem berätta varför de är tacksamma för Jesus Kristus.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Jona 1:10–12; 2:1–4, 9; 3:1–5

Omvändelse omfattar att erkänna mina synder och be om förlåtelse.

Jonas exempel kan inspirera barnen att vända sig till Herren när de har syndat.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen göra en lista på tavlan över några av omvändelsens grundläggande moment (se HFS, ”Omvända sig, omvändelse”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Gå tillsammans igenom berättelsen om Jona och be barnen hitta bevis på att Jona omvände sig (se till exempel Jona 1:10–12; 2:1–4, 9; 3:1–5). Hur kan vi visa Herren att vår omvändelse är uppriktig?

  • Sjung en sång om omvändelse, till exempel ”Lär oss, o Fader” (Barnens sångbok, s. 52). Fråga barnen vilka ord eller uttryck i sången som de skulle säga till Jona för att hjälpa honom omvända sig.

Jona 2:7–10; 3:10; 4:2; Mika 7:18–19

Herren är barmhärtig mot alla som vänder sig till honom.

När barnen förstår att Herren är barmhärtig och vänlig kommer de att vända sig till honom när de behöver barmhärtighet.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen hitta en definition av ordet barmhärtighet i en ordbok eller Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Varför behövde Jona barmhärtighet? Varför behövde folket i Nineve barmhärtighet (se Jona 1:1–3)? Be barnen föreställa sig att de kunde intervjua Jona. Vilket bevis skulle Jona kunna ge för att visa att Herren är barmhärtig (se till exempel Jona 2:7–10; 3:10; 4:2)? Hur har Herren visat oss barmhärtighet?

  • Be barnen göra en lista på tavlan över saker som de ”har sin glädje” i, som hobbyer, välsignelser från Herren och så vidare. Be dem läsa Mika 7:18–19 för att upptäcka en sak som Herren har sin glädje i. Vilka sanningar i de här verserna skulle kunna hjälpa en person som är rädd för att omvända sig?

  • Hjälp barnen komma på exempel när Frälsaren visade barmhärtighet mot andra, som Markus 2:3–12; Lukas 23:33–34 och Johannes 8:1–11. Visa bilder av dessa händelser om möjligt. Hjälp barnen komma på tillfällen då de kan vara barmhärtiga och vänliga mot andra.

Mika 6:8

Herren vill att jag ska göra det rätta, älska barmhärtighet och vandra i ödmjukhet med honom.

Mika 6:8 ger oss mönstret för att leva rättfärdigt. Hur kan du hjälpa barnen upptäcka och leva efter lärdomarna i den här versen?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Mika 6:8 tillsammans och hjälp barnen förstå vad de här uttrycken betyder: ”gör det rätta”, ”älskar barmhärtighet” och ”vandrar i ödmjukhet med din Gud”. Be barnen rita en teckning av sig själva när de gör något som relaterar till ett av uttrycken.

  • Skriv Vad begär HERREN av dig?” på tavlan. Be dem hitta svaret i Mika 6:8. Hur hjälper vår lydnad till Herrens bud oss uppfylla det Herren begär av oss i den här versen?

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Skriv ett viktigt begrepp från ett av skriftställena ni diskuterade tillsammans på varsin pappersremsa till barnen. Be barnen försöka lära sig uttrycket utantill och be en familjemedlem berätta vad de tycker om det.

Förbättra vår undervisning

Var uppmärksam på barnen. Hur fungerar lärandeaktiviteterna för barnen i din klass? Om de verkar rastlösa kan det vara dags att försöka en annan slags aktivitet. Om du å andra sidan märker att barnen är engagerade i en aktivitet ska du inte känna dig pressad att gå vidare bara för att hinna täcka hela lektionsmaterialet.