Gamla testamentet 2022
7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: ”Jag vill älska dem generöst”


”7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: ’Jag vill älska dem generöst’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joel”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
brud och brudgum på tempelområdet

7–13 november

Hosea 1–6; 10–14; Joel

”Jag vill älska dem generöst”

Sök inspiration från den Helige Anden när du studerar skrifterna och förbereder dig för att undervisa. Vad känner du dig manad att fokusera på under lektionen den här veckan?

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa en bild på Frälsaren och be barnen berätta något de vet eller har lärt sig om honom den här veckan. Låt dem turas om att hålla i bilden medan de berättar.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Hosea 10:12

Jag kan söka Herren.

Hosea 10:12 använder symbolerna så, skörda, tid och regn för att uppmana oss att söka Herren. När du läser den här versen, vilka kreativa idéer får du som kan inspirera barnen att söka honom?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Hosea 10:12 för barnen och be dem göra enkla handlingar som hjälper dem förstå versen, som att låtsas plantera frön, plocka grönsaker från en växt eller stå i regnet. Eller visa bilder av frön, växter och regn. Hjälp barnen jämföra sådden av ett frö och skörden av bra mat med att leva rättfärdigt och ta emot Herrens välsignelser. Vittna om de välsignelser Herren har låtit regna över dig när du har försökt söka honom.

  • Rita en klocka på tavlan och be barnen berätta om sätt att söka Herren vid olika klockslag under dagen. Be barnen att tillsammans med dig upprepa meningen ”Det är tid att söka HERREN” (Hos. 10:12). Hjälp dem förstå att det alltid är tid att söka Herren. Berätta vad du gör för att alltid minnas honom.

Bild
Jesus sitter med barnen

Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare.

Hosea 13:4, 14

Jesus Kristus är min Frälsare.

Bär ditt vittnesbörd om Frälsarens kärlek till alla sina barn när du undervisar om honom och hans försoning.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder på flera personer, däribland Jesus, och be barnen hitta vem av dem som är vår Frälsare. Läs Hosea 13:4 och betona att det finns ingen annan Frälsare än Jesus Kristus. Bär vittne om att tack vare Jesu Kristi försoning kan vi återvända för att bo med vår himmelske Fader igen.

  • Låt barnen turas om att hålla i en bild av Jesus på korset eller i graven och en bild av Jesus utanför den tomma graven. Be barnen berätta vad som visas på bilderna. Läs meningen ”Från dödsrikets våld ska jag friköpa dem, från döden ska jag återlösa dem” i Hosea 13:14. Bär vittne om att Jesus Kristus räddade oss från döden och att vi kan uppstå. Sjung en sång tillsammans om uppståndelsen, som ”Blev Jesus levande igen?” (Barnens sångbok, s. 45). Hjälp barnen känna igen Anden när de sjunger.

Joel 2:28

Den Helige Anden kan vägleda mig.

När du undervisar om Joels profetia i Joel 2:28 kan du fundera på hur du kan hjälpa barnen förbereda sig för att ta emot den Helige Andens gåva när de har döpt sig.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Joel 2:28 för barnen och förklara att orden ”allt kött” betyder alla människor, inklusive ”söner” och ”döttrar” som dem. Be barnen rita teckningar av människorna som nämns i den här versen (söner och döttrar, gamla och unga män, gamla och unga kvinnor), och sig själva. Förklara att ett sätt som vår himmelske Fader utgjuter sin Ande på är genom att ge oss den Helige Andens gåva när vi döps.

  • Be barnen berätta vad de vet om den Helige Anden. Hjälp dem förstå att den Helige Anden kan undervisa oss om vår himmelske Fader och Jesus Kristus och kan hjälpa oss veta vad som är sant (se Joh. 14:26; L&F 42:17). Berätta om upplevelser för att hjälpa barnen förstå de sätt som Anden kan hjälpa oss på.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Hosea 2:19–20

Jag kan trofast hålla mina förbund.

I Hoseas bok jämförde Herren sina förbund med israeliterna med ett äktenskap. Trots israeliternas trolöshet älskade han dem och ville att de skulle komma tillbaka. Den här jämförelsen kan hjälpa dig undervisa barnen om vikten av att hålla våra förbund med Herren.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen att i Hoseas bok jämförde Herren sina förbund med Israel med ett äktenskap. Visa barnen en bild av ett brudpar. Hur vill vår himmelske Fader att en man och en hustru ska behandla varandra? Hur kan vi visa Herren att vi älskar honom och kommer att vara trofasta mot honom?

  • Hjälp barnen förstå att de förbund vi ingår med Herren är avsedda att vara för evigt. Be ett av barnen läsa Hosea 2:19–20 och titta efter ord som beskriver hur Herren känner för sina förbund med oss. Vad sluter vi förbund att göra när vi döps? Hur kan vi hålla det förbund vi har ingått med Herren?

Hosea 13:4, 14

Jesus Kristus är min Frälsare och Återlösare.

Hur kan du använda Hoseas ord för att stärka barnens vittnesbörd om sin Frälsare och Återlösare? Hjälp barnen känna glädjen och kärleken i Jesu Kristi försoning medan du undervisar.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Hosea 13:4, 14 och titta efter ord eller uttryck som beskriver Jesus Kristus. Vad lär de här verserna oss om honom? Be barnen använda Handledning för skriftstudier för att hitta och dela med sig av andra skriftställen som undervisar om Jesus Kristus som Frälsare och Återlösare. Bär ditt vittnesbörd om Frälsaren och ge barnen möjligheten att också göra det.

  • För att hjälpa barnen förstå hur Frälsaren friköper eller återlöser oss från döden kan du visa videon ”Händels Messias: Fängelse för skuldsatta” [Handel’s Messiah: Debtor’s Prison] (ChurchofJesusChrist.org). Vad lär vi oss i den här videon som hjälper oss förstå det Frälsaren har gjort för oss?

Joel 2:28–29

Den Helige Anden kan vägleda mig.

Många av barnen du undervisar har troligen blivit döpta och fått den Helige Andens gåva. Hur kan du använda de här skriftställena för att hjälpa dem förstå kraften och välsignelserna som kommer av att höra Andens röst?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Joel 2:28–29 tillsammans och sätta in varandras namn i stället för ”era söner” och ”era döttrar”. Skriv en mening på tavlan i stil med Den Helige Anden kan … och be barnen turas om att avsluta meningen. Uppmuntra dem att ta med saker de lär sig i Johannes 14:16; Moroni 10:5; Läran och förbunden 42:17 och andra skriftställen.

  • Placera ett föremål i en skål och låt barnen turas om att hälla vatten över det. Förklara att föremålet representerar oss och vattnet representerar den Helige Anden. När vi döps får vi den Helige Andens gåva, vilket är ett sätt för Herren att uppfylla sitt löfte om att ”utgjuta [sin] Ande”. Vad måste vi göra för att få den Helige Anden? Be barnen berätta om tillfällen när de har känt Andens inflytande.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen hitta något de lärde sig om sin himmelske Fader, Jesus Kristus eller den Helige Anden under lektionen i dag. Uppmuntra dem att berätta om det för sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Sök uppenbarelse dagligen. När du förbereder dig för att undervisa, begrunda då skrifterna under veckan. Idéer och intryck om hur du kan undervisa kan komma när som helst och var som helst. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 12.)