Gamla testamentet 2022
1–7 augusti. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: ”Jag hoppas ändå på honom”


”1–7 augusti. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: ’Jag hoppas ändå på honom’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”1–7 augusti. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
tre män talar med en man på marken

Jobs straffdomar, av Joseph Brickey

1–7 augusti

Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–4042

”Jag hoppas ändå på honom”

När du studerade berättelsen om Job, vilka budskap hittade du då för ditt eget liv? Vilka av dessa budskap tycker du att barnen du undervisar behöver höra?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa barnen en bild på Job (se veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Fråga barnen hur de tror att mannen på bilden känner sig. Be dem berätta något mer de känner till om Job.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Job 1–2; 13:15

Min himmelske Fader och Jesus Kristus hjälper mig i svåra tider när jag har tro på dem.

Job litade på Gud och kunde förbli trofast även när han råkade ut för svåra prövningar. Jobs berättelse kan hjälpa barnen stärka sin tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus så att de är redo att möta sina egna svåra prövningar.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta vad de vet om Job och hjälp dem förstå vad som hände med honom (se Job 1–2; ”Job” i Berättelser ur Gamla testamentet). Fråga barnen hur de skulle känna sig om de var Job. Vem kan hjälpa oss när sorgliga saker händer i våra liv? Visa en bild av Jesus Kristus och förklara att Jobs tro på Herren hjälpte honom i hans svårigheter (se Job 1:21).

  • Läs Jobs ord i Job 13:15 för barnen: ”Jag hoppas … på honom.” För att hjälpa barnen förstå vad det innebär att hoppas på Gud, eller lita på Gud, kan du prata med dem om andra människor som de hoppas och litar på. Till exempel, vad hoppas och litar vi på att våra föräldrar ska göra? Vad hoppas och litar vi på att våra lärare ska göra? Vad hoppas och litar vi på att vår himmelske Fader och Jesus Kristus ska göra? Uttryck ditt förtroende för din himmelske Fader och Jesus Kristus och hjälp barnen komma på sätt att visa att de älskar och litar på dem.

Job 19:25

Jesus Kristus är min Återlösare.

Job kunde uthärda sina prövningar och lidanden på grund av sin tro på Herren. Hur ska du hjälpa barnen bygga upp sin tro på Jesus Kristus, vår Återlösare?

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av Jesus på korset eller när han lades i graven (se Evangeliebilder, nr 5758). Be barnen förklara vad som händer på bilden. Läs Jobs vittnesbörd i Job 19:25 för barnen. Visa en bild av den uppståndne Frälsaren (se Evangeliebilder, nr 5960; se även veckans aktivitetssida) och vittna om att Jesus Kristus uppstod och lever i dag. Varför är vi tacksamma för att Jesus uppstod?

  • Visa en bild av Job och förklara att Job hade väldigt ont eftersom han hade sår över hela kroppen. Han hade förlorat sitt hem och hans barn hade dött. Men Job visste något väldigt viktigt som gav honom tröst. Läs Job 19:25 och fråga barnen vad det var som Job visste. Berätta för barnen hur du vet att Jesus Kristus lever och be dem bära sina vittnesbörd om honom.

    Bild
    man som ser uppåt

    Job, av Gary L. Kapp

  • Be barnen färglägga veckans aktivitetssida. Medan de gör det kan du spela eller sjunga en sång om Jesu uppståndelse, såsom ”Blev Jesus levande igen?” eller ”Jesus har uppstått” (Barnens sångbok, s. 45, 44). Be dem berätta hur de känner för Jesus och hjälp dem förstå att vi kan känna goda känslor från den Helige Anden som hjälper oss veta att Jesus är verklig.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Job 1–2; 1219

Min himmelske Fader och Jesus Kristus hjälper mig övervinna mina svårigheter när jag har tro på dem.

Alla har jobbiga dagar och vissa människor har prövningar som pågår under en lång tid. Jobs tro på Gud höll honom uppe i hans prövningar. Fundera över hur hans berättelse kan hjälpa barnen bygga upp sin tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus så att de kan möta sina egna prövningar, nu och i framtiden.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta vad de vet om Jobs berättelse. Vilken slags person var han? Vad hände med honom? Hur hanterade han sina prövningar? Hänvisa dem till verserna i Job 1–2 för att hjälpa dem återge berättelsen (se Job 1:1, 13–22; 2:7–10; se även ”Job” i Berättelser ur Gamla testamentet). Be barnen berätta vad de tycker är huvudbudskapet i Jobs berättelse.

  • Visa några bilder av Jesus Kristus när han umgås med andra och fråga barnen vad de tycker att de här bilderna lär oss om vem Jesus Kristus är och hur han är. Vad mer vet vi om honom? Be några barn läsa upp några av följande verser för att ta reda på vad Job visste om Herren: Job 12:10, 13, 16; 19:25–27. Varför är det värdefullt att veta de här sakerna om honom?

  • Be barnen läsa Job 19:14–19 och fråga vad de här verserna säger om hur andra människor behandlade Job. Hur skulle det kännas om vi utsattes för det? Låt barnen läsa Job 19:23–27 för att få veta hur Job fann tröst i den situationen. Vad lär de här verserna oss om Frälsaren? Varför är det viktigt att veta att han lever och älskar oss (se Joh. 17:3)?

  • Sjung en sång tillsammans som vittnar om Jesus Kristus, som ”Han lever, min Förlossare” (Psalmer, nr 83). Vad säger sången om varför det är viktigt att ha ett vittnesbörd om att Jesus Kristus lever? Berätta för barnen hur du vet att Frälsaren lever och varför du är tacksam för den kunskapen. Uppmuntra dem också att dela med sig av sina känslor och vittnesbörd.

Job 19:13–19; 22:5

Goda vänner upplyfter och uppmuntrar varandra.

När Job hade det svårt sa hans vänner att Gud straffade honom för att han hade syndat. Den här berättelsen kan hjälpa dig undervisa barnen om ett bättre handlingssätt när en vän har det svårt (se Job 16:1–5).

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen nämna de många svårigheter Job drabbades av (se Job 1:13–19; 2:7). Läs Job 19:14, 19 tillsammans och sök efter hur Jobs vänner reagerade på hans prövningar (se även Job 22:1–5). Be barnen föreställa sig att de var Jobs vänner – hur skulle de försöka hjälpa honom? Uppmuntra dem att tänka på en vän som kanske går igenom något svårt, och planera något de kan göra för att visa kärlek och stöd för sin vän.

  • Be barnen räkna upp några egenskaper som en god vän har och att nämna en vän som har dessa egenskaper. Visa en bild på Jesus Kristus. På vilka sätt är Jesus en bra vän till oss alla? Hur kan vi följa hans exempel?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen prata med en familjemedlem om hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa dem när de har det jobbigt.

Förbättra vår undervisning

Vittna om utlovade välsignelser. När Herren ger en befallning utlovar han ofta välsignelser för lydnad mot den befallningen. När du uppmanar primärbarn att leva efter en viss princip, berätta då om löften som Gud har gett genom sina profeter till dem som lever efter den principen. Du kan också bära vittnesbörd om de välsignelser du har fått genom att leva efter principen.