Gamla testamentet 2022
22–28 augusti. Psaltaren 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150: ”Allt som andas ska prisa HERREN!”


”22–28 augusti. Psaltaren 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150: ’Allt som andas ska prisa HERREN!’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”22–28 augusti. Psaltaren 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Kristus i röd skrud omgiven av knäböjande människor

Varje knä ska böjas, av J. Kirk Richards

22–28 augusti

Psaltaren 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150

”Allt som andas ska prisa HERREN!”

Om du behöver ytterligare förslag när du förbereder lektionen, se ”Övriga resurser för undervisning av barn” och ”Hur man tillgodoser yngre barns behov” i början av det här materialet.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa några av bilderna i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen prata om vad de ser på bilderna. Hjälp dem se sambandet mellan dessa bilder och det de lär sig i Psaltaren.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Psaltaren 119:105

Guds ord är som ett ljus.

Barnen du undervisar är på stigen som leder tillbaka till vår himmelske Fader. Guds ord kan hjälpa dem hålla sig på den stigen nu och under hela deras liv.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder på saker som omnämns i Psaltaren 119:105 och be barnen sätta bilderna i rätt ordning medan du läser versen. Be barnen upprepa fraser från versen tillsammans med dig medan du pekar på bilderna.

  • Be barnen prata om hur det känns att vara i mörker. Vilka saker är svåra att göra i mörkret? Du kan be ett barn försöka göra något med slutna ögon, som att rita en bild. Varför är dessa saker lättare att göra när det är ljust? Hjälp barnen förstå hur Guds ord, som det beskrivs i skrifterna och av de nutida profeterna, lyser upp vår väg tillbaka till vår himmelske Fader.

Psaltaren 139:1–3, 23

Min himmelske Fader och Jesus Kristus känner mig och älskar mig.

Under hela livet behöver vi bli påminda om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus känner oss personligen. Psaltaren 139 kan hjälpa dig lära barnen att de känner dem och älskar dem.

Möjliga aktiviteter

  • Gör korta listor över saker som du känner till om varje barn. Medan du läser upp listorna en i taget ber du barnen gissa vem du beskriver. Läs Psaltaren 139:1–3 och hjälp barnen förstå ord som de kanske inte känner till. Vittna om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus känner dem väldigt väl – de kan deras namn, vet vad som gör dem glada och ledsna och vilka saker de gör bra.

  • Läs Psaltaren 139:23 och be barnen lägga sina händer på hjärtat när du säger ”hjärta” och röra huvudet när du säger ”tankar”. Berätta om ett tillfälle då du kände att Gud visste vad som fanns i ditt hjärta och dina tankar.

Psaltaren 146:1, 5–9

Jag kan lova Herren.

Att lova Herren innebär att uttrycka vår tacksamhet och kärlek till honom. Hjälp barnen lära sig att vi lovar honom när vi till exempel sjunger, ber och lyder hans lärdomar.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om upplevelser när någon har berömt dem eller sagt att de har gjort ett bra jobb. Berätta om några av de goda sakerna i Psaltaren 146:6–9 som Herren har gjort och be barnen prata om vilka andra saker han gör för oss. Hjälp dem tänka på hur de på olika sätt kan lova honom för dessa saker.

  • Sjung en lovsång tillsammans, till exempel ”Allt liv på jord till Herren sjung” (Psalmer, nr 33). Förklara att för länge sedan använde israeliterna Psaltaren på samma sätt som vi använder sånger i dag för att dyrka och lovsjunga Gud.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Psaltaren 102:2–3103

Herren erbjuder mig tröst och hopp.

Gud är medveten om våra prövningar och sorger och han vill trösta och uppmuntra oss. Hjälp barnen bygga upp sin tro på honom så att de vänder sig till honom i svåra stunder.

Bild
Jesus helar

Helbrägdagörelse, av J. Kirk Richards

Möjliga aktiviteter

  • Be ett av barnen läsa Psaltaren 102:2–3. Hur kan Herren hjälpa oss i våra svåra stunder? Hur ber vi om hans hjälp? Berätta om en upplevelse då du kände att Gud hörde dina böner i en svår stund och be barnen återge sina upplevelser och vittnesbörd.

  • Be barnen hitta ord av tröst och hopp i Psaltaren 103. Hur kan de här orden hjälpa människor som möter svårigheter? Uppmuntra barnen att skriva ner uttryck som de tycker är meningsfulla som en påminnelse om att Herren kan hjälpa dem när de har det svårt.

Psaltaren 119:105

Guds ord hjälper mig följa hans stig.

Trots att världen kan tyckas mörk ibland så kan Guds ord upplysa vår väg och hjälpa oss återvända till honom.

Möjliga aktiviteter

  • Rita en bild av en ljuskälla (som en lampa) och en bild av skrifterna på tavlan. Be barnen läsa Psaltaren 119:105. Hur kan ljus hjälpa oss? Hur hjälper Guds ord oss? Be barnen skriva sina svar på tavlan bredvid bilderna. På vilket sätt är Guds ord som ett ljus? Hur hjälper det oss att hålla oss kvar på stigen som leder tillbaka till vår himmelske Fader?

  • Dela upp barnen i par och ge varje par ett av följande skriftställen: Psaltaren 119:47–48; Psaltaren 119:105; 1 Nephi 11:25; 2 Nephi 31:20. Be barnen läsa skriftställena och söka efter vad vår himmelske Fader har gett oss så att vi kan hålla oss kvar på vägen tillbaka till honom. Uppmana barnen att fundera över och berätta vad de känner sig inspirerade att göra på grund av det de har lärt sig.

  • Sjung en sång om att följa Guds väg, till exempel ”Jag vill gå med Jesus” (JesuKristiKyrka.org). Vad lär vi oss av den här sången om hur vi kan hålla oss kvar på rätt stig?

Psaltaren 139:23–24

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa mig veta hur jag ska bättra mig.

Psaltaren 139 undervisar om att Gud känner till allt om oss, inklusive våra styrkor och svagheter. Om vi vänder oss till honom kan han lära oss vad vi behöver göra för att bli mer som han.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv orden i Psaltaren 139:23–24 på tavlan och be barnen stryka under orden som beskriver saker som Gud kan göra för oss. Varför vill vi att Gud ska göra dessa saker? Hur kan vi bjuda in honom att ”leda [oss] på den eviga vägen”?

  • Uppmuntra barnen att ”söka” i sina egna liv efter något de kan förbättra i de fyra huvudpunkterna i barn- och ungdomsprogrammet – andligt, socialt, fysiskt och intellektuellt. Påminn dem om att Herren vet hur de kan bli bättre inom vart och ett av dessa områden och uppmuntra dem att söka hans vägledning.

  • Sjung en sång om hur vår himmelske Fader kan hjälpa oss bli bättre, till exempel andra versen i ”Lär oss, o Fader” (Barnens sångbok, s. 52). Berätta hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus har hjälpt dig bli bättre.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Vid tillfälle kan du be ett av barnen och en av hans eller hennes familjemedlemmar berätta för de andra barnen vad de gör för att lära sig om evangeliet hemma. Uppmuntra de övriga barnen att berätta om dessa förslag för sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Använd musik. Primärsånger och psalmer kan hjälpa barnen förstå och ta in evangeliesanningar på ett minnesvärt sätt. Sånger kan också hålla barnen aktivt engagerade i lärandet. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22.)