Vanha testamentti 2022
17.–23. tammikuuta. 1. Mooses 5; Mooses 6: ”[Opeta] näitä asioita avoimesti lapsillesi”


”17.–23. tammikuuta. 1. Mooses 5; Mooses 6: ’[Opeta] näitä asioita avoimesti lapsillesi’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”17.–23. tammikuuta. 1. Mooses 5; Mooses 6”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Aadam ja Eeva Eedenin puutarhan ulkopuolella

Paratiisia parempi, Kendal Ray Johnson

17.–23. tammikuuta

1. Mooses 5; Mooses 6

”[Opeta] näitä asioita avoimesti lapsillesi”

Valmistautumisesi opettamiseen alkaa, kun tutkit lukuja 1. Moos. 5 ja Moos. 6. Kun teet niin, kuuntele Pyhän Hengen antamia vaikutelmia siitä, mitä lasten tulee oppia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kirjoita paperilapuille keskeisiä sanoja, jotka voivat auttaa lapsia muistamaan, mitä he ovat oppineet tällä viikolla kotona tai edellisessä Alkeisyhdistyksen oppiaiheessa. Anna lasten vuorotellen valita sana sattumanvaraisesti. Kun sana on valittu, pyydä jotakuta lapsista kertomaan jotakin, mitä siihen sanaan liittyvää hän on oppinut.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moos. 6:27, 31–34

Jumala voi auttaa minua tekemään vaikeita asioita.

Kun Henok kutsuttiin saarnaamaan evankeliumia, hän kantoi huolta siitä, että epäonnistuisi. Mutta Jumala auttoi häntä tekemään suuria.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin heitä pyydettiin tekemään jotakin, mikä oli heistä vaikeaa tai pelottavaa. Kerro jakeiden Moos. 6:27, 31–34 pohjalta, miten Henok kutsuttiin profeetaksi (ks. myös ”Eenok” julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Tähdennä, että vaikka Henok ei tuntenut olevansa valmis profeetaksi, Jumala lupasi auttaa häntä. Auta lapsia ymmärtämään, millä tavoin Jumala auttaa meitä, kun meitä pyydetään tekemään vaikeita asioita.

  • Kerro pyhien kirjoitusten esimerkkejä tilanteista, jolloin Jumala on auttanut ihmisiä tekemään vaikeita asioita – esimerkiksi Nooaa rakentamaan arkin, Daavidia taistelemaan Goljatia vastaan, Ammonia puolustamaan kuninkaan katraita tai Samuel Lamanilaista saarnaamaan. (Kuvia ja pyhien kirjoitusten viitteitä löytyy julkaisusta Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 7, 19, 7881). Kerro kokemuksesta, jolloin Herra on auttanut sinua tekemään jotakin vaikeaa.

Moos. 6:52

Evankeliumi opettaa minulle, kuinka palata taivaallisen Isän luo.

Jumala opetti Aadamille, mitä meidän pitää tehdä palataksemme Hänen luokseen – osoittaa uskoa, tehdä parannus, mennä kasteelle ja ottaa vastaan Pyhän Hengen lahja. Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan lisää näistä asioista?

Mahdollisia toimintoja

  • Etsi tai piirrä kuvia, jotka kuvaavat uskoa, parannusta, kastetta ja Pyhän Hengen lahjaa (ks. tämän viikon tehtäväsivu). Aseta kuvat linjaksi, joka johtaa Jeesusta Kristusta esittävän kuvan luo. Lue lapsille Moos. 6:52 ja pyydä heitä seisomaan oikean kuvan luona, kun he kuulevat kuvaa esittäviä sanoja.

  • Laulakaa lauluja, joissa opetetaan jakeen Moos. 6:52 periaatteita, kuten ”Usko”, ”Auta mua” (2. säkeistö), ”Kasteen jälkeen” ja ”Pyhä Henki” (Lasten laulukirja, s. 50–51, 52, 53, 56). Auta lapsia ymmärtämään, että lauluissa opetettujen asioiden tekeminen auttaa meitä palaamaan taivaallisen Isän luo.

Moos. 6:58

Taivaallinen Isä haluaa vanhempien opettavan lapsiaan.

Aadamin ja Eevan ajoista asti vanhempia on käsketty opettamaan lapsilleen evankeliumia. Kuinka voit kannustaa lapsia kuuntelemaan ja noudattamaan vanhempiensa vanhurskaita opetuksia?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Moos. 6:58 ja näytä kuvaa Aadamin ja Eevan perheestä aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Auta lapsia toistamaan lause ”opettaa näitä asioita avoimesti lapsillesi”. Selitä, että Jumala haluaa kaikkien vanhempien noudattavan Aadamin ja Eevan esimerkkiä kertomalla lapsilleen Jeesuksesta Kristuksesta ja opettamalla Hänen evankeliumiaan. Kysy lapsilta, mitä he voivat tehdä, kun heidän vanhempansa tai muut opettavat heille evankeliumia.

  • Auta lapsia yhdistämään omia kuviaan vanhempiensa kuviin tai eläinten poikasten kuvia aikuisten eläinten kuviin. Millä tavoin vanhemmat auttavat lapsiaan? Mitä he opettavat heille? Pyydä lapsia piirtämään kuva perheestään tilanteessa, jolloin vanhemmat opettavat lapsia, kuten lukemassa yhdessä pyhiä kirjoituksia, rukoilemassa yhdessä tai syömässä yhdessä.

    Kuva
    perhe tutkimassa pyhiä kirjoituksia

    Vanhempien tulee opettaa lapsilleen evankeliumia.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moos. 6:26–34

Jumala voi auttaa minua tekemään vaikeita asioita.

Vaikka Henok tunsi riittämättömyyttä, Jumala auttoi häntä täyttämään profeetan kutsunsa. Jumala voi auttaa myös opettamiasi lapsia tekemään vaikeita asioita.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa jakeet Moos. 6:26–34. Miksi Henokista tuntui, ettei hän voinut saarnata evankeliumia? (Ks. Moos. 6:31.) Kuinka Jumala auttoi Henokia? (Ks. Moos. 6:32–34; 7:13.)

  • Pyydä lapsia mainitsemaan joitakin vaikeita asioita, joita heidän ikäisensä lapset joskus tekevät (esim. jonkin koulutehtävän tekeminen, ystävällisyyden osoittaminen jollekulle epäystävälliselle tai totuuden kertominen silloin, kun on tehnyt virheen). Auta lapsia löytämään jakeista Moos. 6:32–34 lauseita, jotka voivat auttaa heitä. Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin Jumala on auttanut heitä tekemään jotakin vaikeaa. Kerro omistakin kokemuksistasi.

Moos. 6:50–62

Usko, parannus, kaste ja Pyhän Hengen saaminen valmistavat minua palaamaan Jumalan luo.

Aadam ja Henok opettivat kansalleen evankeliumin ensimmäisiä periaatteita ja toimituksia: uskoa, parannusta, kastetta ja Pyhän Hengen lahjan saamista (ks. myös UK 1:4). Mitä voit tehdä auttaaksesi lapsia ymmärtämään näiden periaatteiden ja toimitusten tärkeyden heidän omassa elämässään?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan Moos. 6:52, 57 ja etsimään ne evankeliumin periaatteet ja toimitukset, jotka mainitaan neljännessä uskonkappaleessa.

  • Kirjoita taululle neljäs uskonkappale ja pyydä lapsia lukemaan se. Pyyhi sitten pois sana tai pari ja pyydä heitä lukemaan se uudelleen lausuen puuttuvat sanat ulkomuistista. Toista tätä, kunnes lapset ovat opetelleet uskonkappaleen.

  • Pyydä lapsia kirjoittamaan lyhyt puhe uskosta, parannuksesta, kasteesta tai Pyhän Hengen lahjan saamisesta – jotakin, mitä he voisivat kertoa perheelleen. Jokaisessa puheessa voi olla jokin pyhien kirjoitusten kohta, jokin kokemus ja todistus. Puheessa voisi myös selittää, kuinka tämä periaate auttaa meitä palaamaan taivaallisen Isän luo.

Moos. 6:57–58

Vanhemmilla on velvollisuus opettaa lapsiaan.

Jumala luottaa vanhempien olevan ensisijaisia evankeliumin opettajia perheessään. Kuinka voit kannustaa lapsia tukemaan vanhempia tässä tehtävässä?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta lukemaan Moos. 6:58. Minkä käskyn taivaallinen Isä antoi vanhemmille tässä jakeessa? Näytä kuvaa Aadamista ja Eevasta opettamassa lapsiaan (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus) ja anna lasten kertoa, mitä he näkevät kuvassa. Kannusta heitä kertomaan, mitä tärkeitä evankeliumin totuuksia he ovat oppineet perheeltään.

  • Auta lapsia kirjoittamaan vanhemmilleen kiitosviesti tai suunnittelemaan muita yksinkertaisia tapoja ilmaista kiitollisuutensa vanhemmilleen. Laulakaa jokin perheestä kertova laulu, kuten ”Tunnen rakkauden” (Lasten laulukirja, s. 102–103). Kuinka voimme auttaa vanhempiamme luomaan kotiimme rakastavan ilmapiirin?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kuinka voit auttaa lapsia jatkamaan oppimista luokan jälkeen? Voisit kannustaa heitä muistamaan kertomuksen Henokista, kun heidän eteensä tulee tällä viikolla jotakin vaikeaa.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä tehtäväsivuja. Kun lapset värittävät tehtäväsivuja, kertaa oppiaiheen periaatteita. Lue tehtäväsivulla olevat sanat lapsille tarpeen mukaan.