Vanha testamentti 2022
24.–30. tammikuuta. Mooses 7: ”Herra kutsui kansaansa Siioniksi”


”24.–30. tammikuuta. Mooses 7: ’Herra kutsui kansaansa Siioniksi’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”24.–30. tammikuuta. Mooses 7”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
monia ihmisiä ilmaisemassa rakkautta

Rakastakaa toisianne, Emma Donaldson Taylor

24.–30. tammikuuta

Mooses 7

”Herra kutsui kansaansa Siioniksi”

Aloita valmistautumisesi lukemalla Moos. 7. Aineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi voi auttaa sinua ymmärtämään tätä lukua, ja seuraavat ajatukset voivat antaa sinulle ideoita siihen, kuinka opettaa sitä lapsille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna lapsille muutama minuutti aikaa kerrata kanssasi, mitä he tietävät profeetta Henokista – mukaan lukien sen, mitä he oppivat viime viikon oppiaiheessa. Jos siitä on apua, voisit näyttää kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moos. 7:18

Jumala haluaa meidän rakastavan toisiamme.

Nämä sanat kuvailevat Siionin kansan luonteenpiirteitä. Kuinka voit auttaa lapsia omaksumaan näitä luonteenpiirteitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro Henokin kansasta hyödyntämällä kertomusta ”Eenok” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia) tai anna lasten esittää kertomus omin sanoin hyödyntäen kuvaa Henokista aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Voisit myös kerrata kertomuksen laulamalla lasten kanssa toisen säkeistön laulusta ”Profeettaa seuraa” (Lasten laulukirja, s. 58–59).

  • Auta lapsia miettimään, mitkä teot liittyvät lauseeseen ”sillä oli yksi sydän ja yksi mieli” (Moos. 7:18). Selitä tämän lauseen tarkoittavan sitä, että Henokin kansan ihmiset rakastivat toisiaan ja olivat ystävällisiä toisilleen. Pyydä heitä piirtämään tämän viikon tehtäväsivuun yksi tapa, jolla he voivat osoittaa rakkautta.

  • Laulakaa jokin toistemme rakastamisesta kertova laulu, kuten ”Kotiin juhlan tuntu saa” (MAP-lauluja, 185). Tuo kuvia, jotka havainnollistavat laulun keskeisiä ilmauksia, ja auta lapsia kuvien avulla oppimaan laulun sanat. Pyydä lapsia kertomaan, millä tavoin he voivat osoittaa rakkautta toisiaan kohtaan Alkeisyhdistyksessä ja kotona. Anna heidän sitten esittää ideansa roolileikkinä.

Kuva
tyttö viemässä hedelmiä iäkkäälle naiselle

Meidän tulee pyrkiä siihen, että meillä on ”yksi sydän ja yksi mieli” (Moos. 7:18).

Moos. 7:28–33

Jumala välittää lapsistaan.

Voit auttaa lapsia oppimaan, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus välittävät syvästi meistä ja siitä, mitä teemme.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia miettimään, mitkä asiat tekevät taivaallisen Isän onnelliseksi. Lue lasten kanssa Moos. 7:28 ja selitä, että taivaallinen Isä oli surullinen, koska ihmiset olivat hyvin jumalattomia (ks. jakeet 32–33).

  • Anna lasten piirtää paperin yhdelle puolelle iloiset kasvot ja toiselle puolelle surulliset kasvot. Mainitse hyviä tekoja, kuten rukouksen pitäminen, ja huonoja tekoja, kuten valehteleminen, ja pyydä lapsia näyttämään iloisia kasvoja tai surullisia kasvoja osoittaakseen, mitä taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ajattelisivat kustakin valinnasta.

  • Pyydä lapsia esittämään vuorotellen jotakin, mitä he voivat tehdä, jotta taivaallinen Isä olisi onnellinen. Pyydä muita lapsia arvaamaan, mitä he tekevät. Kerro jokaiselle lapselle jotakin, mitä olet nähnyt hänen tekevän ja mikä tekee taivaallisen Isän onnelliseksi.

Moos. 7:59–67

Jeesus tulee jälleen maan päälle.

Henok näki näyssä myöhemmät ajat, mukaan lukien Vapahtajan toisen tulemisen. Kuinka voit auttaa lapsia odottamaan innolla Vapahtajan toista tulemista?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että heitä tulee tapaamaan erityinen vieras. Mitä he tekisivät valmistautuakseen vierailuun? Lue Herran sanat Henokille jakeessa Moos. 7:60: ”Minä tulen viimeisinä päivinä.” Millä tavoin me voimme valmistautua siihen, että Jeesus tulee jälleen?

  • Näytä kuvia tilanteista, jolloin Vapahtaja on ilmestynyt ihmisille (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 60, 82, 83 ja 84). Mitä ihmiset tekevät kuvissa? Miltä ihmisistä on mahtanut tuntua, kun he kohtasivat Jeesuksen? Anna lasten kertoa, miltä heistä tuntuu nähdä Jeesus, kun Hän tulee jälleen.

  • Laulakaa jokin Vapahtajan toisesta tulemisesta kertova laulu, kuten ”Kun jälleen saapuu Hän” (Lasten laulukirja, s. 46–47), ja kysy lapsilta, millaista heidän mielestään tulee olemaan, kun Jeesus tulee jälleen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moos. 7:18–21, 62–63, 68–69

Me voimme olla yhtä, kuten Siionin kansa oli yhtä.

Kun luet Siionista, mieti, mitä esimerkkejä ykseydestä olet nähnyt. Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan, kuinka olla yhtä kuten Henokin kansa?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia panemaan merkille sanoja, jotka kuvaavat Henokin kansaa, jota nimitettiin myös Siioniksi, kun he lukevat jaetta Moos. 7:18. Kirjoita nämä sanat taulun ylälaitaan otsikoiksi ja pyydä lapsia kirjoittamaan kunkin otsikon alle asioita, joita he voivat tehdä ollakseen enemmän Henokin kansan kaltaisia. Kun lapset ovat kertoneet, kysy heiltä, kuinka he voivat tehdä kodistaan enemmän Siionin kaltaisen. He saattavat löytää ideoita jakeista 4. Nefi 1:15–18.

  • Pyydä lapsia laskemaan, kuinka monta kertaa sana ”Siion” esiintyy jakeissa Moos. 7:18–21, 62–63, 68–69. Auta lapsia huomaamaan, mitä jakeessa sanotaan Siionista joka kerta kun sana esiintyy siinä (ks. myös Pyhien kirjoitusten opas, ”Siion”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Kuinka me voimme olla enemmän näissä jakeissa kuvailtujen ihmisten kaltaisia?

  • Hyödynnä tämän viikon tehtäväsivua auttaessasi lapsia miettimään, millä tavoin heillä voi olla ”yksi sydän ja yksi mieli” (ks. Moos. 7:18).

Moos. 7:28–37

Jumala itkee lastensa vuoksi.

Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, että Jumala välittää meistä ja siitä, mitä teemme?

Mahdollisia toimintoja

  • Kysy lapsilta, mikä mahtaisi saada Jumalan itkemään (ks. Moos. 7:28–31). Pyydä lapsia etsimään vastauksia jakeista Moos. 7:32–33, 37. Mitä nämä jakeet opettavat meille siitä, mitä Jumala tuntee lapsiaan kohtaan? Mistä me tiedämme, että Jumala rakastaa meitä? Lausu todistuksesi siitä, että Jumala rakastaa meitä.

  • Heitä yhdelle lapselle hernepussi tai pallo. Pyydä häntä täydentämään lause ”Minä voin tehdä Jumalan onnelliseksi, kun…” ja sitten heittämään hernepussi tai pallo toiselle lapselle. Jatkakaa tätä, kunnes jokainen lapsi on saanut vuoron.

Moos. 7:60–67

Jeesus Kristus tulee jälleen viimeisinä aikoina.

Kun luet Vapahtajan toisesta tulemisesta jakeista Moos. 7:60–67, mieti, kuinka voit opettaa sitä lapsille iloisella tavalla.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä Moos. 7:60–67, ja auta lapsia mainitsemaan asioita, joita Herra sanoi tapahtuvan viimeisinä päivinä. Kysy heiltä, mitä näistä tapahtumista he odottavat innolla ja miksi.

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat odottaneet jonkun käyntiä tai kotiinpaluuta. Miltä lapsista tuntui? Mitä he tekivät valmistautuakseen? Kuinka me voimme valmistautua jälleen näkemään Jeesuksen?

  • Näytä kuvaa Vapahtajan toisesta tulemisesta (ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 66). Anna lasten piirtää itse kuva Vapahtajan toisesta tulemisesta sen pohjalta, mitä he lukivat jakeista Moos. 7:60–67.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kuinka voit kannustaa lapsia ja heidän perheitään jatkamaan oppimista Vanha testamentin pohjalta kotona? Lapset voisivat esimerkiksi näyttää koti-illan oppiaiheessa jotakin, mitä he ovat piirtäneet tai värittäneet Alkeisyhdistyksessä.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia olemaan aktiivisia. ”Kun opetat lapsia, anna heille mahdollisuuksia rakentaa, piirtää, värittää, kirjoittaa ja luoda. Nämä ovat enemmän kuin vain hauskoja tehtäviä – ne ovat välttämättömiä oppimiselle.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)