Vanha testamentti 2022
27. joulukuuta – 2. tammikuuta. Mooses 1; Abraham 3: ”Tämä on minun työni ja kirkkauteni”


”27. joulukuuta – 2. tammikuuta. Mooses 1; Abraham 3: ’Tämä on minun työni ja kirkkauteni’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”27. joulukuuta – 2. tammikuuta. Mooses 1; Abraham 3”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
kuva tähdistä avaruudessa

27. joulukuuta – 2. tammikuuta

Mooses 1; Abraham 3

”Tämä on minun työni ja kirkkauteni”

Kun luet, mitä Jumala sanoi Moosekselle ja Abrahamille, mieti, mitä Hän saattaisi sanoa opettamillesi lapsille. Kuinka autat heitä tuntemaan Hänen rakkautensa heitä kohtaan?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Toisinaan laulu voi auttaa lapsia muistamaan, mitä he oppivat. Soita tai hyräile muutama nuotti laulusta ”Oon lapsi Jumalan” (Lasten laulukirja, s. 2–3) ja anna lasten arvata, mikä laulu on. Auta lapsia keksimään, millä tavoin heidän vanhempansa ja muut ohjaavat ja suojaavat heitä sekä näyttävät heille tietä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moos. 1:1–4, 6

Minä olen Jumalan lapsi.

Mitä opit jakeiden Moos. 1:1–4, 6 pohjalta suhteestasi taivaallisen Isän kanssa? Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan, mitä tarkoittaa se, että on Jumalan lapsi?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille, mitä Jumala sanoi Moosekselle: ”Sinä olet minun poikani” (Moos. 1:4). Pyydä yksi lapsi luokan eteen ja pyydä lapsia toistamaan kanssasi: ”[Lapsen nimi], sinä olet Jumalan lapsi.” Toistakaa lause luokan jokaisen lapsen kohdalla.

  • Näytä useita kuvia lapsista ja kysy luokalta, ovatko nämä lapset kaikki Jumalan lapsia. Tähdennä, että jokainen on Jumalan lapsi. Anna lasten katsoa vuorotellen peiliin ja todista, että hekin ovat Jumalan lapsia.

  • Laula lasten kanssa laulu ”Oon lapsi Jumalan” (Lasten laulukirja, s. 2–3). Anna heidän värittää tämän viikon tehtäväsivu, ja käykää sen avulla läpi tässä laulussa opetetut totuudet.

    Kuva
    Jeesus Kristus tähtien keskellä

    Kristus ja luominen, Robert T. Barrett

Abr. 3:22–28

Minä asuin taivaallisen Isän luona ennen syntymääni.

Tieto kuolevaisuutta edeltävästä elämästämme voi innoittaa meitä tekemään valintoja iankaikkisten totuuksien pohjalta. Kun tutkit jakeita Abr. 3:22–28, mieti, kuinka aiot opettaa lapsille heidän iankaikkista identiteettiään.

Mahdollisia toimintoja

  • Opeta lapsille kuolevaisuutta edeltävästä elämästä hyödyntämällä kertomusta ”Ennen Vanhaa Testamenttia” (julkaisussa Vanhan Testamentin kertomuksia). Pyydä sen jälkeen lapsia kertomaan sama kertomus vuorostaan sinulle. Miksi taivaallinen Isä lähetti meidät tänne maan päälle? Auta lapsia löytämään vastaus, kun luet heille jakeen Abr. 3:25.

  • Laula lasten kanssa jokin laulu, joka kertoo Jumalan suunnitelmasta meitä varten (esim. ”Noudatan Jumalan suunnitelmaa”, Lasten laulukirja, s. 86–87). Auta heitä ymmärtämään laulun sanoissa opetettuja iankaikkisia totuuksia.

Moos. 1:39

Taivaallinen Isä haluaa minun asuvan jälleen Hänen luonaan.

Millä tavoin jakeen Moos. 1:39 totuudet ovat siunanneet elämääsi? Mitä voit tehdä auttaaksesi myös lapsia kokemaan niitä siunauksia?

Mahdollisia toimintoja

  • Tähdennä lausetta ”tämä on minun työni” ja ilmausta ”iankaikkisen elämän” jakeessa Moos. 1:39 ja auta lapsia toistamaan ne. Kerro lapsille työstä, jota teet joka päivä. Opeta heille, että taivaallisen Isän työnä on auttaa meitä saavuttamaan iankaikkinen elämä, joka tarkoittaa tulemista Hänen kaltaisekseen ja asumista jälleen Hänen luonaan.

  • Pyydä jotakuta isää tai äitiä tulemaan luokkaan ja kertomaan, miltä hänestä tuntuu, kun lapsi palaa kotiin oltuaan poissa (esim. opiskelemassa tai lähetystyössä), tai kerro, miltä sinusta on tuntunut näiden kokemusten aikana. Opeta lapsille tämän esimerkin avulla, kuinka paljon taivaallinen Isä haluaa meidän palaavan Hänen luokseen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moos. 1:4, 30, 37–39; Abr. 3:22–28

Minä olen Jumalan lapsi, ja Hän haluaa auttaa minua palaamaan luokseen.

Jakeissa Moos. 1:4, 37–39 ja Abr. 3:22–28 opetetaan kallisarvoisia totuuksia suhteestamme Jumalan kanssa ja Hänen tarkoituksestaan lähettää meidät maan päälle. Pohdi, kuinka autat lapsia oppimaan nämä totuudet.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa Moos. 1:4, 37–39 ja Abr. 3:24–25. Anna heille mahdollisuuksia esittää kysymyksiä ja kertoa, mitkä ovat heille mieluisia sanoja tai ilmauksia näissä jakeissa. Mitä opimme näiden jakeiden perusteella taivaallisesta Isästä? Entä itsestämme?

  • Näytä lapsille kuvia taivaallisen Isän monista luomistöistä. Lukekaa Moos. 1:30, ja selitä, että Mooses kysyi Jumalalta näiden luomistöiden tarkoituksesta. Auta lapsia etsimään Jumalan vastaus jakeesta 39. Todista, että Jumalan tarkoituksena on auttaa jokaista lasta saavuttamaan iankaikkinen elämä.

  • Auta lapsia ajattelemaan tilanteita, joissa heidän pitää valita, ”tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä” (Abr. 3:25). Anna heidän harjoitella, miten he voisivat toimia niissä tilanteissa, tai keskustelkaa siitä. Kuinka Vapahtaja voi auttaa meitä, kun valitsemme väärin?

Moos. 1:12–26

Minä voin vastustaa Saatanan kiusauksia.

Kun tutkit jakeita Moos. 1:12–26, pane merkille, mitä Mooses teki vastustaakseen Saatanaa. Kuinka Mooseksen esimerkki voisi auttaa lapsia, kun nämä kohtaavat kiusauksia?

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti omin sanoin Mooseksen kokemus jakeissa Moos. 1:12–26 tai pyydä yhtä lapsista tekemään niin (ks. myös video ”I Am a Son of God” [Minä olen Jumalan poika], churchofjesuschrist.org). Pyydä lapsia etsimään näistä jakeista, kuinka Mooses pystyi voittamaan Saatanan. (Jos he tarvitsevat apua, ohjaa heidät katsomaan jakeita 13, 15, 18, 20–22, 26.)

  • Tuo työkalupakki (tai kuvia työkaluista) ja nimikoi kukin työkalu yhdellä tavalla, jolla voimme vastustaa kiusausta (esim. rukoileminen, kirkon laulun laulaminen, pyhien kirjoitusten lukeminen tai muiden palveleminen). Anna jokaisen lapsen valita yksi työkalu ja kertoa tilanteesta, jolloin sen työkalun nimilappuun kirjoitettu teko voisi auttaa meitä vastustamaan kiusausta. Lukekaa yhdessä jakeet 25–26, ja todista, että Jumala auttaa meitä, kun kohtaamme kiusauksia.

Abr. 3:22–28

Minä asuin taivaallisen Isän luona ennen syntymääni.

Nämä jakeet, joissa kuvataan Abrahamin näkyä kuolevaisuutta edeltävästä elämästä, voivat auttaa lapsia vastaamaan kysymyksiin ”Mistä olen tullut?” ja ”Miksi olen täällä?” Kuinka voit auttaa heitä löytämään vastauksia?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle jakeisiin Abr. 3:22–28 liittyviä kysymyksiä kuten Mitä elämässämme tapahtui ennen syntymää? Keitä siellä oli? Miksi maapallo on luotu? Pyydä lapsia etsimään vastauksia lukemalla nämä jakeet.

  • Jos seurakunnassanne on uusi vauva, kutsu vanhemmat tuomaan hänet luokkaan ja kertomaan tuntemuksiaan tämän lapsen tulemisesta maailmaan. (Voisit myös näyttää kuvaa vastasyntyneestä vauvasta.) Puhu lasten kanssa siitä, missä tämän vauvan henki oli ennen kuin hän tuli maan päälle. Miksi on tärkeää, että tämä vauva oppii, että hän on Jumalan lapsi?

  • Laulakaa lauluja, jotka kertovat Jumalan suunnitelmasta meitä varten, kuten ”Isämme taivahan” tai ”Noudatan Jumalan suunnitelmaa” (Lasten laulukirja, s. 8, 86–87). Pyydä lapsia piirtämään kuvia, jotka sopivat laulujen sanoihin. Anna heidän kuvien avulla opettaa toisilleen laulujen totuuksia.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Mieti, millä tavoin Alkeisyhdistyksen luokassasi tapahtuva oppiminen voi kannustaa, tukea tai vahvistaa lasten kotona tapahtuvaa oppimista. Voisit esimerkiksi pyytää lapsia näyttämään tämän viikon tehtäväsivua perheelleen.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset oppivat monilla tavoilla. Lapsista on hauskaa oppia uusien ja vaihtelevien kokemusten kautta. Käytä toimintoja, jotka antavat heidän liikkua, käyttää kaikkia aistejaan ja kokeilla uusia asioita. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25–26.)