Kom och följ mig
15–21 april. Påsk: ’Du död, var är din seger?’


”15–21 april. Påsk: ’Du död, var är din seger?’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”15–21 april. Påsk”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Trädgårdsgraven

15–21 april

Påsk

”Du död, var är din seger?”

Använd din tid med barnen till att hjälpa dem se påsken som en högtid att glädjas över Frälsaren och fördjupa sin tacksamhet för hans offer. Förslagen i det här lektionsförslaget kan anpassas för att hjälpa dig undervisa barn i alla åldrar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

För att hjälpa barnen berätta vad de vet om Jesus Kristus och hans försoning kan du visa bilder av Frälsaren i Getsemane, på korset och efter hans uppståndelse (se bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och Evangeliebilder, nr 56, 57, 58, 59, och 60).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Jesus Kristus är min Frälsare.

När du läser om Jesu Kristi försoning bör du begrunda hur du kan hjälpa barnen att känna hur mycket Jesus älskar dem.

Möjliga aktiviteter

  • Lär barnen att eftersom vi alla syndar kan vi inte återvända till Gud utan en Frälsare som led för våra synder. Jesus kan frälsa oss från våra synder om vi omvänder oss. Håll upp en spegel och låt barnen turas om att titta in i den. När vart och ett av barnen gör det, säger du ”Jesus älskar [barnets namn] och han kan frälsa [barnets namn]”.

  • Visa bilden Jesus ber i Getsemane (Evangeliebilder, nr 56) medan du berättar om Jesu lidande i Getsemane för världens synder (se Matt. 26:36–46; Luk. 22:39–44). Förklara att vi tack vare hans lidande kan få förlåtelse när vi gör fel val. Du kan också använda ”Kapitel 51: Jesus lider i Getsemane örtagård”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 129–132 eller motsvarande video (LDS.org).

  • Sjung tillsammans ”Jag vet han älskar mig”, Barnens sångbok s. 42. Vilka ord i sången beskriver Frälsarens kärlek? Fråga barnen hur de kan hjälpa andra känna Frälsarens kärlek.

Tack vare att Jesus uppstod kan jag leva igen.

Hur kan du hjälpa barnen förstå att vi och våra nära och kära tack vare Jesus Kristus kommer att uppstå en dag?

Möjliga aktiviteter

  • Undervisa barnen om påskberättelsen med hjälp av bilder av Kristus i Getsemane, på korset och efter sin uppståndelse, som finns i Evangeliebilder (nr 56, 57, 58, 59 och 60), och helsidesbilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Låt några barn hålla upp bilderna medan du berättar. Berätta för barnen om några människor som såg Jesus efter hans uppståndelse, som till exempel Maria (se Joh. 20:1–18) eller Thomas (se Joh. 20:24–29 ).

  • Ta reda på om barnen vet varför vi firar påsk. Förklara att på påsken firar vi den viktigaste dagen i historien – dagen då Jesus Kristus uppstod. Fråga om några barn skulle vilja berätta vad deras familjer gör för att minnas Jesu Kristi uppståndelse.

  • Förklara att uppstånden betyder att leva igen efter att vi har dött. Bär ditt vittnesbörd om att vi tack vare Jesus Kristus kommer att uppstå – vi kommer att leva igen efter döden och vi kommer aldrig att dö igen.

  • Använd en handske för att undervisa barnen om att vi alla har en kropp (som representeras av handsken) och en ande (som representeras av handen). När vi dör fortsätter vår ande att leva, men vår kropp gör inte det. När vi uppstår kommer vår ande och kropp tillsammans igen. Låt barnen turas om att ta på och av handsken.

  • Sjung en påsksång tillsammans, som till exempel ”Blev Jesus levande igen?” eller ”Jesus har uppstått”, Barnens sångbok, s. 45, 44, och visa barnen bilder av Jesus efter sin uppståndelse (Evangeliebilder, nr 59, 60, 61).

  • Visa en bild av någon du känner som har dött. Bär ditt vittnesbörd om att han eller hon kommer att uppstå tack vare Jesu Kristi försoning och uppståndelse.

  • Se tillsammans videorna ”Jesus har uppstått” eller ”Den uppståndne Herren visar sig för apostlarna” (LDS.org). Ytterligare påskbudskap finns på mormon.org/easter.

Bild
Kristus med Maria vid den tomma graven

Han har uppstått, av Greg Olsen

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Jesus led för mig i Getsemane och på korset.

Begrunda, när du studerar Frälsarens försoning, hur du kan hjälpa barnen lära sig och minnas att Kristus led i Getsemane och på korset för deras synder, sjukdomar och sorger.

Möjliga aktiviteter

  • Läs med barnen Lukas 22:39–44 och utvalda verser från Matteus 27:29–50. Be dem titta efter ord som kan hjälpa dem förstå vad Frälsaren upplevde i Getsemane och på korset.

  • Hjälp barnen lära sig tredje trosartikeln utantill. Bär ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus har makt att frälsa oss från synd och från död.

  • Hjälp barnen att förbereda korta tal om Jesu Kristi försoning som de kan hålla för andra. Uppmuntra dem att ta med ett skriftställe och sitt vittnesbörd i talet. Om de behöver ytterligare hjälp kan de läsa ”Försoning, Jesu Kristi”, i Stå fast i din tro (s. 55–61).

Tack vare Jesu död och uppståndelse får jag leva igen.

Barnen du undervisar kommer en dag att uppleva en närståendes död om de inte redan har gjort det. Hjälp dem förstå att vi alla, tack vare Jesus Kristus, kommer att uppstå.

Möjliga aktiviteter

  • Visa Evangeliebilder, nr 57, 58, och 59 och be barnen para ihop bilderna med följande skriftställen: Matteus 27:29–38, 59–60; Johannes 20:10–18.

  • Låt barnen var för sig läsa ”Uppståndelse”, i Handledning för skriftstudier och skriva provfrågor som de kan ställa om det som de läst. Ge barnen tid att ställa frågor till varandra och hitta svaren tillsammans.

  • Hjälp barnen att titta i ämnesregistret i Barnens sångbok efter en sång de skulle vilja lära sig om Jesus Kristus eller uppståndelsen. Sjung sången tillsammans några gånger. Fråga barnen vad de lär sig av den här sången.

  • Före lektionen ber du några barn förbereda sig för att bära sina vittnesbörd om Frälsarens försoning och uppståndelse. Be barnen skriva ner vittnesbördet de ska dela med sig av hemma.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Som en hjälp för barnen att berätta för sin familj vad de lärt sig, uppmuntrar du dem att sjunga en sång om Jesus Kristus hemma den här veckan.

Förbättra vår undervisning

Upprepningar är bra för barn. Var inte rädd att upprepa aktiviteter många gånger, speciellt inte med små barn. Upprepning hjälper barnen att komma ihåg det du lär dem.

Bild
Aktivitetssida: Jag kommer att leva igen