Kom och följ mig
15–21 april. Påsk: ’Du död, var är din seger?’


”15–21 april. Påsk: ’Du död, var är din seger?’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”15–21 april. Påsk”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Trädgårdsgraven

15–21 april

Påsk

”Du död, var är din seger?”

När du läser vittnesbörden om Frälsarens uppståndelse i det här lektionsförslaget kan du skriva ner de maningar du får från den Helige Anden.

Skriv ner dina intryck

Under de sista veckorna av Frälsarens liv, deltog många judar omkring honom i påskens traditioner. De lagade till mat, sjöng sånger och samlades för att minnas Israels hus befrielse från slaveriet i Egypten. Familjerna lyssnade till berättelsen om hur fördärvets ängel gått förbi deras förfäders hem, vilka hade märkt dörrposterna med blod från lamm. Mitt i allt detta firande, så rikt på återlösningens symboler, var det relativt få som var medvetna om att Jesus Kristus, Guds lamm, var på väg att rädda dem från syndens och dödens slaveri – genom sitt lidande, sin död och sin uppståndelse. Ändå fanns det de som erkände Jesus som sin utlovade Messias, sin evige räddare. Från och med den dagen har Jesu Kristi lärjungar vittnat för hela världen om att ”Kristus dog för våra synder … att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen” (1 Kor. 15:3–4).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 21–28

Jesus Kristus har makt att hjälpa mig övervinna synden, döden, prövningar och svagheter.

Ett sätt att fokusera på Frälsarens försonings välsignelser den här veckan är att använda tid varje dag till att läsa om den sista veckan i Jesu liv (förslag till lässchema följer). Vad finner ni i de här kapitlen som hjälper er känna Frälsarens kärlek? Vad lär ni er om hans makt att rädda er från synden och döden? Vad lär dessa verser er om att utstå prövningar och övervinna svagheter? Hur utövar ni tro på hans makt att rädda?

Bild
Den sista måltiden

Nattvardens instiftande, av Carl Heinrich Bloch

Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; 1 Korintierbrevet 15:1–8, 55

Det finns många som vittnar om Jesu Kristi uppståndelse.

Föreställ dig hur det kan ha varit för lärjungarna att se Jesus Kristus hånas, misshandlas och korsfästas. De hade bevittnat hans makt, känt sanningen i hans lärdomar och hade tro på att han var Guds Son. Att bevittna hans död kan ha varit en trosprövning för några, men de blev snart vittnen till hans uppståndelses stora underverk.

Vad lär vi oss av berättelserna från dem som såg den uppståndne Frälsaren? Markera eller lägg märke till var och ens upplevelse i Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29 och 1 Korintierbrevet 15:1–8, 55. (Notera att andra vittnesbörd om den uppståndne Kristus återfinns i 3 Nephi 11; Mormon 1:15; Ether 12:38–39; Läran och förbunden 76:19–24; 110:1–10 och Joseph Smith – Historien 1:15–17.) Vad är det i de här berättelserna som stärker din tro på Herrens bokstavliga uppståndelse? Efter Frälsarens uppståndelse uppstod andra och visade sig för många (se Matt. 27:52–53; 3 Ne. 23:9). Varför tycker du det är viktigt att det här upptecknades både i Bibeln och Mormons bok?

Se även ”Jesus uppstår”, ”Den uppståndne Herren visar sig för apostlarna”, ”Välsignade är de som inte har sett, men ändå tror” (videor, LDS.org).

1 Petrusbrevet 1:3–11

Jesus Kristus ger mig hopp och glädje.

Äldste Paul V. Johnsons dotter Alisa, som led av obotlig cancer och hade genomgått många operationer, var ett exempel på det ”levande hopp” som Petrus beskriver i 1 Petrusbrevet 1:3–11. Äldste Johnson läste upp ett brev som Alisa skrev vid påsken, kort innan hon gick bort. ”Påsken är en påminnelse om allt jag hoppas på för egen del. Att jag en dag ska bli helad och att jag en dag ska bli frisk. En dag ska jag slippa ha metall eller plast inuti mig. En dag ska mitt hjärta slippa rädsla och mitt sinne slippa ängslas. … Jag är så glad att jag verkligen tror på ett vackert liv efter detta” (”Döden skall inte finnas mer”, Liahona, maj 2016, s. 121).

Vilka ord eller uttryck i 1 Petrusbrevet 1:3–11 ger dig hopp tack vare Jesus Kristus? När har du känt det hoppet? Hur kan du dela det hopp du har genom Jesus Kristus med dem du älskar?

Se även Alma 27:28; 36:1–24; 3 Nephi 9:11–17; Moroni 7:40–41.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Mormon.org

Avsnittet om ”Stilla veckan” i mormon.org/easter (välj Svenska) innehåller en tidslinje och beskrivning av vad som hände varje dag under den sista veckan i Frälsarens liv. Varje dag den här veckan kan er familj gå igenom de här beskrivningarna och se vad Frälsaren gjorde den dagen, eller så kan ni läsa om hans sista vecka i skrifterna som familj (se föreslagen lista under ”Förslag för personliga skriftstudier”).

Psalmer och Barnens sångbok

Ni kan sjunga sånger tillsammans om Frälsarens försoning och uppståndelse under den här veckan, även några som inte är så välbekanta för er (se Ämnesregister i Psalmer eller Barnens sångbok, under till exempel ämnena ”Försoningen”, ”Påsk” eller ”Uppståndelse”). För att hjälpa barnen lära sig sångerna kan du visa bilder som illustrerar orden.

”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”

Läs med familjen ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (Liahona, apr. 2000, s. 2–3; se även LDS.org), och inbjud varje familjemedlem att välja ett påskbudskap från de här vittnesbörden att dela med andra. Ni kan till exempel göra affischer att visa på sociala media, på ytterdörren eller i ett fönster.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sätt upp realistiska mål. Att studera skrifterna bara några minuter om dagen kan välsigna ditt liv. Bestäm dig för att studera varje dag, finn sätt att påminna dig själv om ditt beslut och gör ditt bästa för att följa upp.

Bild
Kristus i Getsemane

Getsemane, av Adam Abram