Kom och följ mig
4–10 februari. Matteus 4; Lukas 4–5: ’Herrens Ande är över mig’


”4–10 februari. Matteus 4; Lukas 4–5: ’Herrens Ande är över mig’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”4–10 februari. Matteus 4; Lukas 4–5”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Kristus triumferar över Satan

Kristus triumferar över Satan, av Robert T. Barrett

4–10 februari

Matteus 4; Lukas 4–5

”Herrens Ande är över mig”

Börja din lektionsförberedelse med att läsa Matteus 4 och Lukas 4–5. Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan hjälpa dig förstå de här kapitlen, och det här lektionsförslaget kan ge dig inspiration för din undervisning.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen skicka en bild av Jesus från ett barn till nästa. När varje barn får bilden ber du honom eller henne att berätta något som Jesus gjorde när han var på jorden.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Matteus 4:1–11; Lukas 4:1–13

Jag kan välja rätt som Jesus gjorde.

Små barn ”kan inte synda” (se L&F 29:47). Men berättelsen om hur Jesus stod emot Satans frestelser kan inspirera barnen att börja nu att välja rätt.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om Jesus frestelser i Matteus 4:1–11. (Se även ”Kapitel 11: Jesus frestas”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 30–31 eller motsvarande video på LDS.org). Vid lämpliga ställen i berättelsen frågar du: ”Vad tycker ni att Jesus borde göra?”

  • Visa en bild på Jesus Kristus och beskriv sedan val som ett litet barn kanske måste göra. För varje bra val ber du barnen ta ett steg mot bilden. För varje dåligt val ber du dem ta ett steg från den.

  • Hjälp barnen lära sig orden till ”Välj det rätta”, Barnens sångbok, s. 82, med hjälp av bilder, föremål eller andra visuella hjälpmedel som stämmer med sångtexten.

Lukas 4:18–19

Jesus Kristus är min Frälsare.

Lukas 4:18–19 nämner olika aspekter av Jesu uppdrag. Hur kan du hjälpa barnen uppskatta det som han har gjort för dem?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Lukas 4:18–19 för barnen och förklara vad Jesus Kristus sändes till jorden för att göra (undervisa, trösta och bota människor). Berätta hur han har gjort det här för dig.

  • Be några barn låtsas vara förvirrade, ledsna eller sjuka. Be de andra barnen rollspela vad de kan göra för att hjälpa dem. Vittna om att Jesus Kristus kom för att undervisa, trösta och hela oss, och att vi bör följa hans exempel.

  • Visa bilder av hur Jesus uppfyller olika delar av sitt uppdrag (se Evangeliebilder) och be barnen beskriva vad Jesus gör. Visa också bilder av människor som försöker vara som Jesus (du kanske hittar några i kyrkans tidskrifter).

  • Skriv på pappersremsor meningar som börjar med ”Tack vare Jesus Kristus” (till exempel ”Tack vare Jesus Kristus kan min familj vara tillsammans för evigt”). Be varje barn välja en pappersremsa och hjälp honom eller henne att läsa meningen.

Matteus 4:18–22; Lukas 5:1–11

Jesus Kristus uppmanar oss att vara ”människofiskare”.

Frälsarens uppmaning ”Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare” (Matt. 4:19) gäller alla, även barn.

Möjliga aktiviteter

  • Be två barn låtsas vara Simon Petrus och Andreas medan du läser Matteus 4:18–22. Hjälp barnen förstå vad de här männen övergav för att följa Jesus.

  • Låt barnen turas om att berätta om det som hände i de här verserna med hjälp av bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer.

  • Sjung tillsammans ”Jag kan följa Guds plan”, Barnens sångbok, s. 86. Vad lär vi oss av den här sången om att följa Jesus Kristus?

  • Använd den här veckans aktivitetssida för att prata med barnen om hur de kan vara ”människofiskare” genom att följa Jesus. Ni kan också spela memory: Klipp ut två exemplar av varje fisk, lägg dem med bilden neråt och be barnen vända dem en i taget för att hitta par.

Bild
Jesus kallar lärjungar

Kristus kallar två lärjungar, av Gary Ernest Smith

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Matteus 4:1–11; Lukas 4:1–13

Jesus var ett föredöme för mig genom att motstå frestelser.

Till och med Jesus Kristus frestades av Satan, men han gav aldrig efter. Hur kan du hjälpa barnen följa hans exempel?

Möjliga aktiviteter

  • Gör en uppställning på tavlan med rubrikerna Satans frestelser och Jesus gensvar Hjälp barnen fylla i uppställningen med hjälp av Matteus 4:1–11 och Lukas 4:1–13. Fråga barnen hur de kan följa Jesus exempel.

  • Skriv ner några scenarier där ett barn kan frestas att göra fel val. Låt ett barn välja ett att läsa och samtala som klass om hur de skulle kunna motstå frestelse i den situationen.

Matteus 4:1–2

Fasta kan hjälpa mig att känna mig nära min himmelske Fader.

Innan Jesus påbörjade sin verksamhet fastade han och ”samtalade med Gud” (JST, Matthew 4:2). Hjälp barnen förstå hur fasta kan ge dem andlig styrka och hjälpa dem känna sig nära sin himmelske Fader.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn läsa upp Matteus 4:1–2 och berätta att i Joseph Smiths översättning av de här verserna får vi veta att Jesus gick ut i ödemarken för att ”vara tillsammans med Gud”. Vad gjorde Jesus för att ”vara tillsammans med Gud”? Berätta hur fasta har hjälpt dig att känna dig närmare vår himmelske Fader.

  • Låt barn som har fastat förut berätta hur de upplevde det. Hur skulle de förklara vad fasta är för någon som aldrig fastat förut?

  • Skriv frågor om fasta (som varför, när eller hur vi fastar) på papperslappar och lägg dem i en skål. Låt barnen ta en fråga och försöka svara på den. Vilka upplevelser med fasta kan du eller barnen dela med er av?

Lukas 4:16–22, 28–30

Jesus Kristus är min Frälsare.

Fundera över hur Frälsaren har berikat ditt liv. Hur kan du hjälpa barnen få större uppskattning för hans inflytande i deras liv?

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn att nästa lektion vara beredd att sammanfatta Lukas 4:16–30. Du kan med fördel använda dig av ”Kapitel 17: Arga människor i Nasaret”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 42–43; motsvarande video (LDS.org) eller videon ”Jesus förkunnar att han är Messias” (LDS.org).

  • Läs upp Lukas 4:18 medan barnen följer med. Be dem göra en lista över sådant som Frälsaren sa att han kom för att göra. Be barnen ge exempel på tillfällen när Kristus gjorde de här sakerna, antingen i skrifterna eller i deras liv.

Matteus 4:18–22; Lukas 5:1–11

Jesus uppmanar oss att följa honom och att vara ”människofiskare”.

Det finns många sätt för barn att följa Frälsaren och vara ”människofiskare” (Matt. 4:19). Hur kan du hjälpa dem att se vilket gott inflytande de kan ha på andra?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen läsa Matteus 4:18–22 och Lukas 5:1–11. Hur besvarade Jesus lärjungar hans uppmaning att följa honom? Vad kan vi göra för att följa deras exempel?

  • Visa barnen lite fiskeutrustning eller en bild av en fiskare. Vad innebär det att vara ”människofiskare”? Vad har vi för verktyg som hjälper oss vara människofiskare?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta för sin familj vad de har lärt sig om att vara människofiskare.

Förbättra vår undervisning

Barn kan känna igen Andens inflytande. Lär barnen att de känslor av frid, kärlek och värme som de får när de pratar eller sjunger om Jesus Kristus och hans evangelium kommer från den Helige Anden. De här känslorna kan bygga upp deras vittnesbörd.

Bild
Aktivitetssida: Jesus uppmanar oss att vara människofiskare