Läran och förbunden 2021
6–12 september. Läran och förbunden 98–101: ”Var stilla och vet att jag är Gud”


”6–12 september. Läran och förbunden 98–101: ’Var stilla och vet att jag är Gud’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”6–12 september. Läran och förbunden 98–101”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Heliga som flyr från pöbel

C. C. A. Christensen (1831–1912), De heliga drivs ut från Jackson County, Missouri, ca. 1878, tempera på bomullsduk, 196 x 287 centimeter. Brigham Young University Museum of Art, gåva av C. C. A. Christensens barnbarn 1970

6–12 september

Läran och förbunden 98–101

”Var stilla och vet att jag är Gud”

Vilka budskap behöver barnen i din klass höra den här veckan? Hur kan principerna i Läran och förbunden 98–101 hjälpa dem bli bättre lärjungar till Jesus Kristus?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Låt barnen berätta något som de lärt sig genom Läran och förbunden, hemma eller i kyrkan. Fråga dem vad de tycker bäst om att lära sig om i Läran och förbunden.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 98:39–40

Jag kan förlåta dem som är ovänliga mot mig.

Herren bad de heliga som förföljdes i Jackson County i Missouri att förlåta dem som gjort dem illa. När du undervisar barnen om vikten av att förlåta, se då till att de också förstår att om någon gör dem illa, ska de berätta det för en vuxen som de litar på.

Möjliga aktiviteter

  • För att hjälpa barnen förstå de svårigheter som mötte de heliga i Sion kan du läsa för dem ”Kapitel 34: Gud varnar Sions folk” (Berättelser ur Läran och förbunden, s. 128–131, eller se motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Läs Läran och förbunden 98:39–40 och be barnen lyssna efter något som Herren bad de heliga att göra när deras fiender bad om förlåtelse. Varför vill Herren att vi ska förlåta människor, också dem som varit ovänliga mot oss?

  • Sätt upp en bild av ett glatt ansikte på ena väggen och ett ledset ansikte på väggen mittemot. Tala med barnen om olika situationer när någon är elak (du kan hitta berättelser i Vännen i Liahona). Föreslå olika sätt att reagera på ovänliga handlingar och hjälp barnen avgöra om varje gensvar skulle göra dem glada eller ledsna. Be barnen peka på motsvarande ansikte på väggen.

Läran och förbunden 101:16

Jesus Kristus kan ge oss frid.

När de heliga mötte förföljelser tröstade Herren dem med orden ”var stilla och vet att jag är Gud”. Fundera över hur det här rådet kan hjälpa barnen du undervisar.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen röra på sig på stolarna. Be dem sedan vara stilla när du håller upp en bild av Frälsaren och säger orden ”var stilla och vet att jag är Gud” (L&F 101:16). Upprepa den här aktiviteten några gånger. Förklara att när livet var svårt för de heliga på Joseph Smiths tid, ville Jesus att de skulle stanna upp och lita på honom i stället för att oroa sig. Hur kan Jesus hjälpa oss när vi har det jobbigt?

  • Sjung tillsammans en sång om vördnad, till exempel ”Vördnadsfullt, tillitsfullt” (Barnens sångbok, s. 26). Hjälp barnen känna igen den känsla av frid som kommer när vi är stilla och tänker på Jesus – till exempel när vi ber eller tar sakramentet.

  • Hjälp barnen arbeta med veckans aktivitetssida. Berätta medan de färglägger om hur du fått hjälp att finna frid också i svåra tider genom att tänka på Jesus Kristus.

    Bild
    Jesus Kristus

    Detalj från Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 98:1–3, 11–14; 101:16

Mina prövningar kan hjälpa mig bli mer som Jesus Kristus.

När barnen möter svårigheter i livet, behöver de tro på att Frälsaren kan hjälpa dem under deras prövningar och att de prövningarna kan ”samverka till [deras] bästa” (L&F 98:3).

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen hjälpa dig göra en lista på tavlan över några utmaningar ett barn i deras ålder kan möta. Berätta för barnen om några svårigheter som mötte de heliga i Jackson County i Missouri år 1833 (se kap. 34 och 35 i Berättelser ur Läran och förbunden s. 128–134). Vilket råd skulle de ge ett barn som möter de här utmaningarna? Be barnen läsa Läran och förbunden 98:1–3, 11–14 och leta efter den ledning Herren gav. Hur kan de följa det rådet när de möter sådana svårigheter som de på tavlan?

  • Låt barnen vara så stilla och tysta som möjligt under några minuter, medan de ser på en bild av Frälsaren eller lyssnar på en sång om honom. Låt dem sedan berätta vad de kände och upplevde medan de var stilla. Läs Läran och förbunden 101:16. Hur får vi hjälp genom att vara stilla och tänka på Jesus? Hjälp barnen förstå sambandet mellan vördnadsfull tystnad och vår förmåga att känna Anden och tänka på Jesus.

Läran och förbunden 98:23, 39–40

Jesus vill att jag ska förlåta dem som är elaka mot mig.

Vi är befallda att älska varandra, att förlåta varandra ”sjuttio gånger sju” gånger och att vända andra kinden till (se Matt. 5:39, 43–44; 18:21–22). Hur kan du använda de här verserna till att undervisa barnen om de här sanningarna?

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om de förföljelser som inträffade i Jackson County i Missouri år 1833 (se kap. 34 och 35 i Berättelser ur Läran och förbunden s. 128–134). Fråga barnen hur de skulle ha känt sig om de hade varit medlemmar i kyrkan på den tiden. Låt dem läsa Läran och förbunden 98:23, 39–40 för att få veta vad Herren ville att de heliga skulle göra. Varför kan det vara svårt att förlåta dem som gör oss illa? Hur blir vi välsignade när vi gör det?

  • Fråga barnen om de kan komma på något tillfälle när Jesus eller någon annan i skrifterna gjorde så som vi lär oss i Läran och förbunden 98:23. För att ge ett exempel visar du en bild av korsfästelsen (till exempel Evangeliebilder, nr 57). Be barnen berätta vad de vet om Frälsarens korsfästelse (se Luk. 23). Låt dem läsa Lukas 23:34. Hur kan vi följa Jesu Kristi exempel?

Läran och förbunden 101:23–32, 36, 38

Genom Jesus Kristus kan jag finna glädje.

Det är inte meningen att livet ska vara utan svårigheter, men du kan hjälpa barnen veta att de ändå kan finna stor glädje genom Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Häll vatten i en mugg. Be barnen nämna saker som Frälsaren gjort för oss så att vi kan ha glädje, och låt dem lägga en liten sten i muggen för varje sak de nämner tills muggen är full. Läs med barnen Läran och förbunden 101:36 och be dem lyssna efter hur vi kan få fullkomlig glädje. Nämn några saker vi kan göra för att ”söka Herren” (se v. 38) så att vi kan få den glädje som han vill ge oss?

  • Förklara att Läran och förbunden 101:23–32 undervisar om hur livet blir när Jesus Kristus kommer tillbaka. När ni läser de här verserna tillsammans kan ni prata om sådant som barnen finner, som kan ge oss glädje när han kommer. Varför är det bra att känna till de här sakerna när vi har det jobbigt?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen hitta en vers i Läran och förbunden 98–101 som de tycker om och skulle vilja dela med sina familjer. Hjälp dem planera hur de ska berätta vad de tycker om i den versen.

Förbättra vår undervisning

Förbättra dig som kristuslik lärare. Begrunda hur du kan bli en mer kristuslik lärare. Du kan använda frågorna i den personliga utvärderingen på s. 37 i Undervisa på Frälsarens sätt som hjälp till förbättring.