Läran och förbunden 2021
15–21 mars. Läran och förbunden 27–28: ”Allting måste ske med ordning”


”15–21 mars. Läran och förbunden 27–28: ’Allting måste ske med ordning’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”15–21 mars. Läran och förbunden 27–28”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Joseph Smith

15–21 mars

Läran och förbunden 27–28

”Allting måste ske med ordning”

De sanningar som undervisas i Läran och förbunden 27–28 kan stärka vittnesbörden hos de barn du undervisar. När du funderar på barnens behov, vilka sanningar känner du dig då manad att fokusera på under lektionen?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa en bild på profeten Joseph Smith och en bild av den nuvarande profeten. Be barnen namnge personerna på bilderna och berätta vad profeter gör.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 27:1–2

Sakramentet hjälper mig att minnas Jesus Kristus.

Yngre barn kan lära sig hur viktigt sakramentet är och hitta sätt att minnas Frälsaren under den här heliga förrättningen.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild på Jesus när har ger sakramentet till sina apostlar (se Evangeliebilder, nr 54). Hur skulle det kännas att ta sakramentet tillsammans med Frälsaren (se L&F 27:5)? Läs Läran och förbunden 27:2 och börja med ”och inför Fadern kommer ihåg” och be barnen lyssna efter vad Frälsaren vill att vi kommer ihåg när vi tar sakramentet.

  • Visa barnen lite bröd och vatten och en bild på Frälsaren. Låt barnen hålla upp bilden medan du undervisar dem om att sakramentet hjälper oss komma ihåg Jesus Kristus.

  • Hjälp barnen komma på sådant de kan göra för att komma ihåg Jesus under sakramentet. Vad gör deras familjer för att hjälpa varandra vara vördnadsfulla? Be barnen rita en bild de kan titta på under sakramentet som hjälper dem komma ihåg Frälsaren.

Läran och förbunden 27:15–18

Guds rustning skyddar mig.

Fundera på hur du kan hjälpa barnen du undervisar att förstå hur lydnad till buden är som att sätta på sig Guds rustning.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild på en rustning (se veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). När du läser Läran och förbunden 27:15–18, hjälp då barnen hitta delarna av rustningen på bilden. Berätta för barnen hur Guds rustning har hjälpt dig ”stå emot den onda dagen” (v. 15).

  • Lektionsförslaget för Efesierbrevet i Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 har en aktivitetssida om Guds rustning. Klipp ut delarna av rustningen och låt barnen sätta på dem på en av figurerna medan du läser Läran och förbunden 27:15–18. Hjälp barnen förstå vad de kan göra för att ta på sig Guds rustning, som att be, välja det rätta, tjäna andra och så vidare.

    Bild
    barn som leker

    Jag kan ta på mig Guds rustning.

Läran och förbunden 28:2, 6–7

Profeten leder kyrkan.

Vet barnen du undervisar varför vi har profeter? Använd Läran och förbunden 28 för att hjälpa dem veta att profeten är den ende som kan leda kyrkan.

Möjliga aktiviteter

  • Läs eller berätta om Hiram Page med egna ord (se ”Kapitel 14: Profeten och uppenbarelser för kyrkan”, Berättelser ur Läran och förbunden, s. 56–57). Bär ditt vittnesbörd om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus valde Joseph Smith att leda kyrkan på sin tid (se L&F 28:2). Bär ditt vittnesbörd om att den nuvarande profeten har kallats att hjälpa Herren leda sin kyrka i vår tid.

  • Be barnen leka ”följa John”. Ett barn kan stå längst fram i klassrummet och resten av barnen härmar allt han eller hon gör. Det här kan leda till ett samtal om varför vi följer profeten. Du kan visa en bild på Jesus Kristus och betona att vi följer profeten eftersom han följer Frälsaren och talar Frälsarens ord.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 27:1–2

Sakramentet hjälper mig att minnas Jesus Kristus.

Hur kan barnen du undervisar få en mer meningsfull upplevelse av att ta sakramentet genom att lära sig principerna i Läran och förbunden 27:1–2?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen skriva ner sådant de tror att Frälsaren vill att de ska veta om sakramentet. Om det behövs kan de läsa ”Sakramentet” i Handledning för skriftstudier (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Låt dem berätta om några saker de skrev och be dem lägga till dem i sina listor efter att de har läst Läran och förbunden 27:1–2. Hur kommer det barnen har skrivit i sina listor att påverka hur de tar sakramentet på söndagarna?

  • Hjälp barnen fundera över vad det betyder att ta sakramentet ”med blicken endast fäst på [Guds] ära” (v. 2)? Samtala runt frågor som följande: Vilka distraktioner kan vår blick eller vårt sinne fokusera på under sakramentet? Vad kan vi göra för att fokusera vår uppmärksamhet på Frälsaren när vi tar sakramentet? Hur kan det hjälpa oss följa honom varje dag?

Läran och förbunden 27:15–18

Guds rustning hjälper mig stå emot ondskan.

Barnen du undervisar kommer att möta många onda inflytanden i sina liv. Vår himmelske Fader vill att du hjälper dem stå emot ondskan. Hur kan du inspirera dem att sätta på sig Guds rustning?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Läran och förbunden 27:15–18 och rita de delar av rustningen som omnämns (om det behövs kan de titta på bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Vad säger orden som beskriver delarna av rustningen om vad vi behöver för att motstå ondskan omkring oss (till exempel rättfärdighet, tro, frälsning och så vidare)?

  • Be barnen att tänka på vad de kan göra för att stå emot frestelserna omkring sig. Be dem avsluta meningen ”vi tar på oss Guds rustning varje dag genom att …” med sina egna förslag. Hjälp dem förstå hur deras ansträngningar att komma till Kristus hjälper dem att ta på sig Guds rustning.

Läran och förbunden 28:1–7, 15

Min himmelske Fader leder mig genom den Helige Anden.

Läran och förbunden 28:1–7, 15 kan hjälpa barnen du undervisar att förstå att alla kan bli ledda av den Helige Anden, men uppenbarelse för hela kyrkan ges alltid genom profeten.

Möjliga aktiviteter

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen fråga sina föräldrar om de kan få undervisa en hemaftonslektion eller berätta om något de lärde sig på lektionen.

Förbättra vår undervisning

Använd musik. Primärsånger och psalmer kan hjälpa barn i alla åldrar att förstå och ta in evangeliesanningar på ett minnesvärt sätt. De kan också hålla barnen aktivt engagerade i lärandet.