Läran och förbunden 2021
1–7 mars. Läran och förbunden 20–22: ”Kristi kyrkas tillkomst”


”1–7 mars. Läran och förbunden 20–22: ’Kristi kyrkas tillkomst’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”1–7 mars. Läran och förbunden 20–22”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Peter Whitmers hem

Peter Whitmers hem, av Al Rounds

1–7 mars

Läran och förbunden 20–22

”Kristi kyrkas tillkomst”

När du studerar Läran och förbunden 20–22 den här veckan kan du få idéer för hur du ska undervisa. Du hittar ytterligare undervisningsidéer i det här lektionsförslaget.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen berätta vad de vet om hur kyrkan organiserades. För att få hjälp, se ”Kapitel 9: Jesu Kristi sanna kyrka” (Berättelser ur Läran och förbunden, s. 40–42).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 20–21

Jesu Kristi kyrka har återställts.

Den 6 april 1830 samlades Joseph Smith och Oliver Cowdery tillsammans med andra för att organisera Jesu Kristi återställda kyrka. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar förstå vikten av den här händelsen?

Möjliga aktiviteter

  • Använd kapitelöverskriften till Läran och förbunden 21 eller kapitel 9 i Berättelser ur Läran och förbunden för att helt kort berätta för barnen vad som hände den dag kyrkan organiserades. Visa videon ”Organization of the Church” [Kyrkan organiseras] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Berätta för barnen varför du är tacksam för att vi har Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Förklara att medlemskap i kyrkan förbereder oss för att bo hos Gud igen. Hjälp dem upprepa meningen ”Jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga” flera gånger eller sjung ”Jesu Kristi Kyrka” (Barnens sångbok, s. 48).

Läran och förbunden 20:37, 71–74

Jag förbereder mig för dopet.

Barnen du undervisar håller på att förbereda sig för dopet. Hjälp dem förstå vad det innebär att döpas och vad de kan göra för att vara redo.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av ett barn som döps (se Evangeliebilder, nr 104) och be barnen nämna vad de lägger märke till. Läs eller sammanfatta Läran och förbunden 20:71–74 och hjälp barnen förstå hur bilden matchar instruktionerna i dessa verser. Vittna om att vi bör följa Frälsarens exempel och döpas på det sätt som han har befallt.

  • Sammanfatta Läran och förbunden 20:37. Vad lär vi oss av den här versen om människor som vill döpas? Visa bilder på hur barnen kan förbereda sig för dopet, till exempel genom att tjäna andra och att be.

  • Sjung en sång om dopet, som till exempel ”Ibland kan jag se regnbågen” (Barnens sångbok, s. 53) eller titta på ”The baptism of Jesus” [Jesu dop] (biblevideos.ChurchofJesusChrist.org). Uppmuntra barnen att berätta hur de känner inför att döpas.

Läran och förbunden 20:75–79

Sakramentet hjälper mig att minnas Jesus Kristus.

Hur kan du hjälpa barnen att bättre förstå varför vi tar del av sakramentet varje vecka?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Läran och förbunden 20:77 för barnen. Be dem att ställa sig upp när de hör vad vi bör minnas när vi äter sakramentsbrödet. Gör detsamma med vers 79. (Påpeka gärna att vi dricker vatten i stället för vin.) Hur kan vi visa att vi kommer ihåg Jesus?

  • Berätta för barnen om ett tillfälle när du lovade något och höll ditt löfte. Be dem delge egna liknande berättelser. Förklara att när vi tar sakramentet avger vi löften. Läs Läran och förbunden 20:77 och betona de löften vi avger att ”alltid minnas honom” och att ”hålla de bud som han har gett dem”. Be några barn berätta om ett tillfälle när de mindes Frälsaren eller lydde ett bud.

    Bild
    barn som tar del av sakramentet

    Sakramentet påminner mig om att tänka på Jesus Kristus.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 20–21

Jesu Kristi kyrka har återställts.

Joseph Smith, Oliver Cowdery och andra organiserade Jesu Kristi återställda kyrka den 6 april 1830 i lydnad till Herrens befallning. Fundera över hur du kan hjälpa barnen att förstå hur den här händelsen har varit till glädje i deras liv.

Möjliga aktiviteter

  • Påminn barnen om några av de viktiga händelser de har lärt sig om, som prästadömets återställelse och översättningen av Mormons bok. Varför behövde de här sakerna hända innan kyrkan kunde återställas?

  • Visa bilder på sådant vi gör i kyrkan som beskrivs i kapitel 20, som att lära oss om Gud och Jesus Kristus, tjäna, döpa och ta del av sakramentet. Hjälp barnen para ihop de här bilderna med skriftställen som beskriver dem, som Läran och förbunden 20:17–21, 47, 70, 72–74, 75–79 och kapitelöverskriften till kapitel 20. Vilka välsignelser har vi fått tack vare att vi är medlemmar i kyrkan?

  • Sjung tillsammans ”Jesu Kristi Kyrka”, (Barnens sångbok, s. 48).

Läran och förbunden 20:37, 77, 79

När jag döptes lovade jag att följa Jesus Kristus.

Många av barnen i din klass har blivit döpta. Påminn dem om förbundet de har ingått ”att ta på sig Jesu Kristi namn” (L&F 20:37).

Möjliga aktiviteter

  • Be några barn att komma till lektionen förberedda att berätta vad de kände eller upplevde när de döptes. De kanske kan ta med sig ett foto från sin dopdag och visa det för klassen. Varför valde de att bli döpta? Hur har de välsignats av att döpas och få den Helige Andens gåva?

  • Läs Läran och förbunden 20:77 tillsammans och be barnen att nämna de löften vi avger under sakramentet. För att hjälpa barnen förstå att det finns sådant de kan göra varje dag för att ”alltid minnas” Jesus Kristus kan du be ett barn att visa något han eller hon kan göra för att minnas Frälsaren. Be de andra barnen gissa vilken handling det är. Enligt vers 77, hur blir vi välsignade när vi alltid minns Frälsaren?

  • Hjälp barnen jämföra Läran och förbunden 20:37 med vers 77 för att hitta ett uttryck som upprepas på båda ställena. Visa barnen något som innehåller ett namn (som namnet på ett företag eller en person). Vad säger namnet oss om företaget eller personen? Läs Läran och förbunden 20:37 tillsammans för att upptäcka vems namn vi tar på oss när vi döps. Vad innebär det att ta på oss Jesu Kristi namn? Hur bör vi tänka och handla eftersom vi bär hans namn?

Läran och förbunden 21:4–6

Jag blir välsignad när jag följer profeten.

Hur ska du hjälpa barnen ta emot de välsignelser som utlovas i de här verserna till dem som följer profeten?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv orden Bud och Välsignelser på tavlan. Be barnen läsa Läran och förbunden 21:4–6 och leta efter de bud Herren gav och de välsignelser han utlovade. Be dem skriva det de hittar på tavlan.

  • Visa en bild av den nuvarande profeten och be barnen berätta om något de lärt sig av honom, eller hört honom säga nyligen. Läs Läran och förbunden 21:5 tillsammans. Be barnen skriva eller rita något de kan göra för att följa profeten. Bär ditt vittnesbörd om att när vi följer profeten så följer vi Frälsaren.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen göra en lista över anledningar till att de är tacksamma för Jesu Kristi återställda kyrka. Uppmuntra dem att visa sin lista för en släkting eller vän.

Förbättra vår undervisning

Använd berättelser för att undervisa om läran. ”Berättelser hjälper barn att förstå hur evangeliet rör vardagen. … När du undervisar unga barn bör du alltid planera sätt att involvera dem i berättelsen; de kan till exempel hålla upp bilder, upprepa meningar eller rollspela vissa delar” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).