Oppi ja liitot 2021
1.–7. maaliskuuta. Oppi ja liitot 20–22: ”Kristuksen kirkon synty”


”1.–7. maaliskuuta. Oppi ja liitot 20–22: ’Kristuksen kirkon synty’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”1.–7. maaliskuuta. Oppi ja liitot 20–22”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
Peter Whitmerin koti

Peter Whitmerin koti, Al Rounds

1.–7. maaliskuuta

Oppi ja liitot 20–22

”Kristuksen kirkon synty”

Kun tällä viikolla tutkit lukuja OL 20–22, mieleesi saattaa tulla opetusideoita. Löydät lisää opetusideoita tästä opetusehdotuksesta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät kirkon perustamisesta. Katso apua tästä: ”Luku 9: Jeesuksen Kristuksen tosi kirkko” (Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 40–42).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 20–21

Jeesuksen Kristuksen kirkko on palautettu.

Huhtikuun 6. päivänä vuonna 1830 Joseph Smith ja Oliver Cowdery kokoontuivat muiden kanssa perustamaan Jeesuksen Kristuksen palautettua kirkkoa. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään tämän tapahtuman tärkeyden?

Mahdollisia toimintoja

  • Hyödynnä luvun OL 21 johdantoa tai julkaisun Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia lukua 9 kertoessasi lapsille lyhyesti, mitä tapahtui sinä päivänä, kun kirkko perustettiin. Jotta voit auttaa heitä ymmärtämään tämän tapahtuman, näytä video ”Organization of the Church” [Kirkon perustaminen] (churchofjesuschrist.org).

  • Kerro lapsille, miksi olet kiitollinen siitä, että meillä on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko. Selitä, että jäsenyys kirkossa valmistaa meitä asumaan jälleen Jumalan luona. Auta heitä toistamaan muutaman kerran lause ”Kuulun Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon” tai laulamaan laulu ”Jeesuksen Kristuksen kirkko” (Lasten laulukirja, s. 48).

OL 20:37, 71–74

Valmistaudun menemään kasteelle.

Lapset, joita opetat, ovat valmistautumassa kasteelle. Auta heitä ymmärtämään, mitä kasteelle meneminen tarkoittaa ja mitä he voivat tehdä ollakseen valmiita.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa lapsesta, jota ollaan kastamassa (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 104), ja pyydä lapsia mainitsemaan asioita, joita he huomaavat. Lue tai esitä lyhyesti OL 20:71–74 ja auta lapsia huomaamaan, kuinka kuva vastaa näissä jakeissa annettuja ohjeita. Todista, että meidän tulee noudattaa Vapahtajan esimerkkiä ja mennä kasteelle Hänen käskemällään tavalla.

  • Esitä lyhyesti OL 20:37. Mitä tässä jakeessa sanotaan ihmisistä, jotka haluavat mennä kasteelle? Näytä kuvia siitä, millä tavoin lapset voivat valmistautua kasteelle, kuten palvelemalla muita ja rukoilemalla.

  • Laulakaa jokin kasteesta kertova laulu, kuten ”Kasteen jälkeen” (Lasten laulukirja, s. 53), tai katsokaa video ”The Baptism of Jesus” [Jeesuksen kaste] (biblevideos.churchofjesuschrist.org). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he ajattelevat kasteelle menemisestä.

OL 20:75–79

Sakramentti auttaa minua muistamaan Jeesuksen Kristuksen.

Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään paremmin, miksi nautimme sakramentin joka viikko?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille OL 20:77. Pyydä heitä nousemaan seisomaan, kun he kuulevat, mitä meidän tulee muistaa, kun syömme sakramenttileivän. Tee samoin jakeen 79 kanssa. (Voit tuoda esiin, että juomme viinin sijaan vettä.) Kuinka voimme osoittaa, että muistamme Jeesuksen?

  • Kerro lapsille tilanteesta, jolloin annoit jonkin lupauksen ja pidit sen. Kehota heitä kertomaan vastaavaa omasta elämästään. Selitä, että kun nautimme sakramentin, me annamme lupauksia. Lue OL 20:77 tähdentäen lupauksia, että me muistamme Hänet aina ja pidämme Hänen käskynsä. Kehota lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he muistivat Vapahtajan tai noudattivat jotakin käskyä.

    Kuva
    lapsia nauttimassa sakramenttia

    Sakramentti muistuttaa minua ajattelemaan Jeesusta Kristusta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 20–21

Jeesuksen Kristuksen kirkko on palautettu.

Kuuliaisina Herran käskylle Joseph Smith, Oliver Cowdery ja muut järjestivät Jeesuksen Kristuksen palautetun kirkon 6. huhtikuuta 1830. Mieti, millä tavoin voit auttaa lapsia huomaamaan, kuinka tämä tapahtuma on siunannut heidän elämäänsä.

Mahdollisia toimintoja

  • Muistuta lapsia joistakin tärkeistä tapahtumista, joista he ovat oppineet – kuten pappeuden palauttamisesta ja Mormonin kirjan kääntämisestä. Miksi näiden asioiden piti tapahtua ennen kuin kirkko voitiin perustaa?

  • Laita näkyviin kuvia asioista, joita teemme kirkossa ja joita kuvaillaan luvussa OL 20, kuten opimme Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, palvelemme, menemme kasteelle ja nautimme sakramentin. Auta lapsia yhdistämään nämä kuvat pyhien kirjoitusten kohtiin, joissa niitä kuvaillaan, kuten OL 20:17–21, 47, 70, 72–74, 75–79 ja luvun OL 21 johdanto. Mitä siunauksia meillä on, koska olemme kirkon jäseniä?

  • Laulakaa yhdessä ”Jeesuksen Kristuksen kirkko” (Lasten laulukirja, s. 48).

OL 20:37, 77, 79

Kun minut kastettiin, lupasin seurata Jeesusta Kristusta.

Monet luokkasi lapsista ovat menneet kasteelle. Muistuta heitä heidän tekemästään liitosta ”ottaa päällensä Jeesuksen Kristuksen [nimi]” (OL 20:37).

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä muutamia lapsia valmistautumaan siihen, että he kertovat, miltä heistä tuntui tai mitä he kokivat mennessään kasteelle. Ehkäpä he voisivat tuoda mukanaan kuvan kastepäivästään näytettäväksi luokalle. Miksi he tekivät valinnan mennä kasteelle? Kuinka kasteelle meneminen ja Pyhän Hengen saaminen on ollut heille siunaukseksi?

  • Lukekaa yhdessä OL 20:77, ja pyydä lapsia mainitsemaan, mitä me lupaamme sakramentin aikana. Voisit auttaa lapsia ymmärtämään, että on asioita, joita he voivat tehdä joka päivä muistaakseen Jeesuksen Kristuksen aina, kehottamalla yhtä lasta esittämään pantomiimina jotakin, mitä hän voi tehdä muistaakseen Vapahtajan. Pyydä muita arvaamaan, mitä tekemistä hän esittää. Kuinka meitä jakeen 77 mukaan siunataan, kun me muistamme Vapahtajan aina?

  • Auta lapsia vertaamaan jaetta OL 20:37 jakeeseen 77 ja etsimään niistä ilmaus, joka toistuu kummassakin samankaltaisena. Näytä lapsille jotakin, jossa on jokin nimi (esim. merkkituotteen nimi tai henkilökohtainen nimi). Mitä nimi kertoo meille esineestä? Lukekaa yhdessä OL 20:37, niin saatte selville, kenen nimen me otamme päällemme, kun meidät kastetaan. Mitä Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme ottaminen tarkoittaa? Kuinka meidän tulisi ajatella ja toimia, koska meillä on tämä nimi?

OL 21:4–6

Minua siunataan, kun seuraan profeettaa.

Kuinka autat lapsia saamaan siunaukset, joita näissä jakeissa luvataan niille, jotka seuraavat profeettaa?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle Käskyjä ja Siunauksia. Kehota lapsia lukemaan OL 21:4–6 ja panemaan merkille, mitä käskyjä Herra on antanut ja mitä siunauksia Hän on luvannut. Kehota heitä kirjoittamaan taululle, mitä he löytävät.

  • Näytä kuvaa nykyisestä profeetasta ja kehota lapsia kertomaan, mitä he ovat oppineet tai kuulleet häneltä viime aikoina. Lukekaa yhdessä OL 21:5. Kehota lapsia kirjoittamaan tai piirtämään, mitä he voivat tehdä seuratakseen profeettaa. Lausu todistuksesi siitä, että kun me seuraamme profeettaa, me seuraamme Vapahtajaa.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia laatimaan luettelo asioista, joiden vuoksi he ovat kiitollisia Jeesuksen Kristuksen palautetusta kirkosta. Kannusta heitä näyttämään laatimaansa luetteloa jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle.

Näin kehitymme opettamisessa

Opeta oppia kertomusten avulla. ”Kertomukset auttavat lapsia näkemään, miten evankeliumi soveltuu jokapäiväiseen elämään. – – Kun opetat pieniä lapsia, suunnittele, miten voit ottaa heidät mukaan kertomukseen. He voivat esimerkiksi pidellä kuvia, toistaa sanoja tai näytellä jotakin osaa.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)