Oppi ja liitot 2021
1.–7. maaliskuuta. Oppi ja liitot 20–22: ”Kristuksen kirkon synty”


”1.–7. maaliskuuta. Oppi ja liitot 20–22: ’Kristuksen kirkon synty’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”1.–7. maaliskuuta. Oppi ja liitot 20–22”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
Peter Whitmerin koti

Peter Whitmerin koti, Al Rounds

1.–7. maaliskuuta

Oppi ja liitot 20–22

”Kristuksen kirkon synty”

Kun luet lukuja OL 20–22, ole avoin Pyhän Hengen antamille vaikutelmille. Voisit kirjoittaa niitä muistiin, jotta voit katsoa niitä myöhemmin uudelleen.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Profeetta Joseph Smithin työ Mormonin kirjan kääntämiseksi oli nyt valmis. Mutta palautuksen työ oli vasta alkanut. Aiemmista ilmoituksista kävi ilmi, että opin ja pappeuden valtuuden palauttamisen lisäksi Herra halusi palauttaa virallisen organisaation – oman kirkkonsa (ks. OL 10:53; 18:5). Niinpä 6. huhtikuuta 1830 yli 40 uskovaa ahtautui Whitmerin perheen hirsitaloon Fayettessa New Yorkin osavaltiossa todistamaan Jeesuksen Kristuksen kirkon perustamista.

Yhä jotkut ihmettelevät, miksi järjestetty kirkko on välttämätön. Vastaus löytyy ainakin osittain niistä ilmoituksista, jotka liittyvät siihen ensimmäiseen kirkon kokoukseen vuonna 1830. Niissä kuvataan siunauksia, jotka eivät olisi mahdollisia, mikäli Jeesuksen Kristuksen tosi kirkkoa ei olisi ”järjestetty ja perustettu asianmukaisesti” myöhempinä aikoina (OL 20:1).

Katso myös Pyhät, kirja 1, luku 8 (Liahona, lokakuu 2018), ja ”Build Up My Church”, Revelations in Context, s. 29–32.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 20:1–36

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on perustettu tosi opin pohjalle.

Luku OL 20 esitellään ilmoituksena ”kirkon järjestämisestä ja hallinnosta” (luvun johdanto). Mutta ennen kuin kirkon menettelytapoja, pappeuden virkoja ja toimintatapoja toimitusten suorittamiseen esitellään pääpiirteittäin, tämä ilmoitus alkaa opettamalla perusoppia. Kun luet tämän ilmoituksen 36 ensimmäistä jaetta, kysy itseltäsi, miksi näin ehkä on. Voisit myös laatia luettelon löytämistäsi evankeliumin totuuksista. Tässä on muutamia esimerkkejä:

Miksi mahtoi olla tärkeää korostaa näitä totuuksia, kun kirkkoa oltiin perustamassa?

OL 20:37, 75–79

Pyhät toimitukset ovat välttämätön osa palautettua kirkkoa.

Kun kirkko perustettiin, Herra opetti pyhille pyhistä toimituksista, kuten kasteesta ja sakramentista. Kun luet ohjeita ”kastamistavasta” jakeesta 37, ajattele omaa kastetilaisuuttasi. Oliko sinulla samanlaisia tuntemuksia, joita tässä jakeessa kuvaillaan? Tunnetko yhä samoin? Pohdi, mitä voit tehdä pitääksesi elävänä lujan päättäväisyytesi palvella Jeesusta Kristusta loppuun asti.

Kun luet sakramentista jakeista OL 20:75–79, kokeile lukea nämä pyhät rukoukset aivan kuin kuulisit ne ensimmäistä kertaa. Mitä oivalluksia saat sakramentista? Entä omasta itsestäsi? Kuinka nämä oivallukset saattaisivat vaikuttaa siihen, kuinka valmistaudut nauttimaan sakramentin tällä viikolla?

Kuva
diakoni jakamassa sakramenttia

Sakramentti on pyhä toimitus.

OL 20:38–60

Pappeuden palvelutyö siunaa kirkon jäseniä ja heidän perheitään.

Mitä vastaisit, jos joku pyytäisi sinua luettelemaan pappeudenhaltijan velvollisuudet? Lue OL 20:38–60, jossa luetellaan eri pappeusvirkojen velvollisuudet. Muuttaako mikään näissä jakeissa sitä, mitä ajattelet pappeusvelvollisuuksista ja siitä, kuinka Vapahtaja tekee työtään? Kuinka näissä jakeissa kuvattu työ on siunannut sinua?

Opi lisää siitä, kuinka naiset käyttävät pappeuden valtuutta kirkon työssä, lukemalla Dallin H. Oaksin puhe ”Pappeuden avaimet ja valtuus”, Liahona, toukokuu 2014, s. 49–52.

OL 21

Jeesuksen Kristuksen kirkkoa johtaa elävä profeetta.

Mitä opit jakeiden OL 21:4–9 pohjalta Herran profeettojen sanoista? Mieti, mitä asioita jakeessa 6 luvataan niille, jotka ottavat vastaan Herran sanat Hänen profeettansa kautta? Mitä nämä lupaukset merkitsevät sinulle?

Kuinka voit ottaa vastaan elävän profeetan sanat niin kuin Jumalan omasta suusta? (Jae 5.) Mitä sellaisia neuvoja nykypäivän profeetta on antanut, jotka voivat johtaa jakeessa 6 luvattuihin siunauksiin?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 20.Mitä vastaisimme, jos joku kysyisi meiltä, miksi tarvitsemme kirkkoa? Mitä vastauksia löydämme luvusta OL 20? Katso myös D. Todd Christoffersonin puhe ”Miksi kirkko”, Liahona, marraskuu 2015, s. 108–111.

OL 20:69.Mitä tarkoittaa se, että ”[vaeltaa] pyhyydessä Herran edessä”? Perheenjäsenistä voisi olla hauskaa piirtää tai kirjoittaa paperilapuille asioita, jotka voisivat auttaa heitä vaeltamaan pyhyydessä, tai asioita, jotka saattavat kääntää heidän huomionsa pois siitä. Sitten he voisivat valmistaa paperilappujen avulla polun ja yrittää kulkea polkua pitkin astuen ainoastaan niiden kuvien päälle, jotka tuovat heitä Kristuksen luo.

OL 20:37, 71–74.Jos jotakuta perheessänne ei ole vielä kastettu, nämä jakeet voisivat johtaa keskusteluun siitä, kuinka valmistautua kasteeseen (ks. jae 37) ja kuinka kaste toimitetaan (ks. jakeet 71–74). Perheenjäsenet voisivat näyttää kuvia tai kertoa muistoja omasta kastepäivästään.

OL 20:75–79.Kuinka perheenne voisi näiden jakeiden avulla valmistautua merkitykselliseen, kunnioittavaan kokemukseen sakramentin aikana? Näissä jakeissa ehdotetaan kenties asioita, joita voisitte pohtia sakramentin aikana, ja perheenjäsenet voisivat etsiä tai piirtää kuvia niistä asioista. Tilanteen mukaan voisitte ottaa kuvat mukaanne seuraavaan sakramenttikokoukseen muistuttamaan siitä, mitä ajatella sakramentin aikana.

OL 21:4–7.Voisit kehottaa perheenjäseniä panemaan merkille jakeissa 4–5 sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat meille Herran profeetan seuraamisesta. Mitä tarkoittaa se, että ottaa vastaan profeetan sanat kärsivällisyydessä? Uskossa? Milloin olemme saaneet jakeessa 6 luvattuja siunauksia?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Jeesuksen Kristuksen kirkko”, Lasten laulukirja, s. 48.

Näin kehitymme opettamisessa

Ota mallia Vapahtajan elämästä. ”Vapahtajan voima opettaa ja kohottaa muita tuli siitä, miten Hän eli, ja siitä, millainen ihminen Hän oli. Mitä uutterammin pyrit elämään kuten Jeesus Kristus, sitä paremmin voit opettaa kuten Hän.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 13.)

Kuva
Oliver Cowdery asettaa Joseph Smithin

Oliver Cowdery asettaa Joseph Smithin, Walter Rane