Tule ja seuraa minua
9.–15. marraskuuta. Eter 1–5: ”Kun sinä repäiset sen epäuskon verhon”


”9.–15. marraskuuta. Eter 1–5: ’Kun sinä repäiset sen epäuskon verhon’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”9.–15. marraskuuta. Eter 1–5”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
jerediläiset matkaamassa erämaassa

Jerediläiset lähtevät Babylonista, Albin Veselka

9.–15. marraskuuta

Eter 1–5

”Kun sinä repäiset sen epäuskon verhon”

Kun käyt läpi sitä, mitä olet oppinut tutkiessasi lukuja Et. 1–5, mitä totuuksia haluat auttaa lapsia huomaamaan? Ehkä tämän oppimisehdotuksen ideoista voi olla apua.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa Jeredin veljestä (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät hänestä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Eter 1:33–43; 2:16–25; 3:1–6

Taivaallinen Isä kuulee rukoukseni ja vastaa niihin.

Kertomus Jeredin veljestä havainnollistaa useita tapoja, joilla Jumala voi auttaa meitä, kun me rukoilemme.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä muutamia seurakunnan jäseniä, jotka osaavat toista kieltä, tulemaan luokkaan ja sanomaan luokallesi muutamia virkkeitä tuolla kielellä (tai soita vieraskielistä äänitettä). Anna lasten puhua leikisti toisella kielellä ja tähdennä sitä, kuinka vaikea meidän on ymmärtää toisiamme, kun meillä ei ole yhteistä kieltä. Käytä tätä toimintaa apuna esitelläksesi kertomuksen Babylonin tornista, josta kerrotaan jakeissa 1. Moos. 11:1–9 ja Et. 1:33. Lue jakeet Et. 3:13 ja 15 ja selitä, kuinka Jeredin veli rukoili, että hän ja hänen ystävänsä ja perheensä voisivat ymmärtää toinen toistaan (ks. Et. 1:34–37). Lue Herran vastaus hänen rukoukseensa jakeesta Et. 1:35 ja auta lapsia ymmärtämään se. Lähteenäsi voisi olla ”Luku 50: Jerediläiset lähtevät Babylonista” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 143–144).

  • Kehota lapsia rakentamaan leikisti laivaa jakeiden Et. 2:16–17 mukaan. Selitä, mitä ongelmia jerediläisillä oli laivojensa kanssa (ks. Et. 2:19), ja kysy lapsilta, miten he ratkaisisivat näitä ongelmia. Lue jakeet Et. 2:18–19 opettaaksesi lapsille, kuinka Jeredin veli vei ongelmansa Herran eteen rukouksessa. Todista, että me voimme aina rukoilla, kun meillä on kysymyksiä tai ongelmia.

  • Tee lyhyt yhteenveto jakeista Et. 2:19–3:6 selittääksesi, kuinka Herra vastasi Jeredin veljen kysymyksiin laivoista. Aseta eri puolille huonetta 16 kiveä ja kehota lapsia laskemaan kivet sitä mukaa kuin he löytävät niitä. Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja anna lasten esittää kertomus omin sanoin (ks. myös tämän viikon toimintasivu).

Eter 3:13, 15

Minut on luotu Jumalan kuvaksi.

Kun Jeredin veli näki Herran, hän sai tietää, että ”kaikki ihmiset luotiin alussa [Hänen oman kuvansa] mukaan” (Et. 3:15).

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Vapahtajasta ja kehota lapsia osoittamaan Hänen ruumiinsa eri osia. Selitä, että kun Jeredin veli näki Jeesuksen Kristuksen, hän sai tietää, että Jeesus näyttää meidän kaltaiseltamme. Kun osoitat kuvasta jotakin ruumiinosaa, kehota lapsia osoittamaan samaa osaa itsessään. Todista, että meidät on luotu näyttämään samanlaisilta kuin taivaallinen Isämme ja Jeesus Kristus.

  • Laulakaa yhdessä jokin ruumiiseemme liittyvä laulu, kuten ”Pää, hartiat, polvet, varpaat” (Lasten laulukirja, s. 129). Auta lapsia keskustelemaan siitä, miksi he ovat kiitollisia eri ruumiinosistaan.

Kuva
lapsia juoksemassa

Meidät on luotu Jumalan kuvan mukaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Eter 1:33–43; 2; 3:1–17

Minä voin saada ilmoitusta avukseni.

Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan Jeredin veljen kokemuksen pohjalta ilmoituksesta? Mistä sellaisista tilanteista voit kertoa, jolloin Herra auttoi sinua löytämään ratkaisuja ongelmiisi tai kysymyksiisi?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita ennen oppituntia useille paperiliuskoille ilmaus ”Nouse ylös, käänny ympäri ja istu alas” eri kielillä (voit käyttää verkossa toimivaa käännösohjelmaa tai pyytää apua muita kieliä puhuvalta henkilöltä). Anna kullekin lapselle yksi liuska ja pyydä, että he yrittävät noudattaa ohjeita. Käytä tätä apuna, kun selität, mikä oli vaikuttimena Jeredin veljen rukouksiin jakeissa Et. 1:33–37. Lukekaa nämä jakeet yhdessä. Pyydä lapsia kiinnittämään huomiota siihen, mitä Herra tunsi Jerediä ja hänen ystäviään ja perhettään kohtaan. Mitä tämä kertomus opettaa meille rukouksesta?

  • Anna kullekin lapselle tehtäväksi lukea yksi seuraavista kohdista ja auta heitä panemaan merkille jokin Jeredin veljellä ollut kysymys tai ongelma: Et. 1:33–35; Et. 1:36–37 ja Et. 2:18–20. Mitä Jeredin veli teki näiden ongelmien tai kysymysten suhteen? Kuinka Herra auttoi häntä kussakin tapauksessa? Kehota lapsia ajattelemaan ongelmia, joihin he tarvitsevat apua. Kuinka he voivat noudattaa Jeredin veljen esimerkkiä löytääkseen ratkaisuja ongelmiinsa? Kerro jostakin tilanteesta, jolloin rukoilit apua ja Herra auttoi sinua.

Eter 3:4–17

Minut on luotu Jumalan kuvaksi.

Lapset, joita opetat, kohtaavat monia vääriä ajatuksia Jumalasta, itsestään ja fyysisestä ruumiistaan. Nämä jakeet tarjoavat tilaisuuden opettaa iankaikkisia totuuksia näistä aiheista.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa jakeet Et. 3:6–16 ja auta heitä laatimaan luettelo asioista, joita Jeredin veli sai tietää Herrasta tämän kokemuksensa kautta. Miksi on tärkeää tietää nämä asiat? Millä tavoin sen tietäminen, että meidät on luotu Jumalan kuvaksi, vaikuttaa siihen, mitä me ajattelemme omasta kehostamme?

  • Kirjoita tauluun fyysinen ruumis ja hengellinen ruumis. Pyydä lapsia kertomaan fyysisen ruumiin ominaisuuksia (meillä on iho, verta ja niin edelleen) ja kirjoita heidän vastauksensa taululle. Lukekaa yhdessä jakeet Et. 3:4–17. Kehota lapsia panemaan merkille, mitä he saavat tietää meidän hengellisestä ruumiistamme. Todista siitä, että meidän ruumiimme ja henkemme on ”luotu [Jeesuksen oman kuvan] kaltaiseksi” (Et. 3:15).

Eter 5:2–4

Kolme silminnäkijää todistavat Mormonin kirjasta.

Moroni profetoi, että kolme silminnäkijää auttaisivat osaltaan vahvistamaan, että Mormonin kirja on totta. Voit käyttää tätä profetiaa vahvistamaan lasten todistusta ja innoittamaan heitä olemaan Mormonin kirjan todistajia omalla tavallaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita tauluun jakeisiin Et. 5:2–4 liittyviä tärkeitä sanoja, kuten levyt, voimasta, totta, todistajan ja todistuksena. Lue nämä jakeet lasten kanssa ja kehota heitä keskeyttämään lukeminen, kun tulette jonkin taululla olevan sanan kohdalle. Keskustelkaa siitä, miksi nämä sanat ovat tärkeitä. Opettaaksesi lapsille kolmesta silminnäkijästä voisit käyttää lähteenäsi seuraavaa aineistoa: ”Luku 7: Silminnäkijät näkevät kultalevyt ” (Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 31–33) ja ”Kolmen silminnäkijän todistus” Mormonin kirjassa. Miksi Jumala halusi kolmen ihmisen näkevän kultalevyt?

  • Kerro lapsille, mistä tiedät, että Mormonin kirja on totta. Pyydä lapsia kertomaan, mistä he tietävät sen olevan totta. Auta heitä miettimään, kuinka he voivat olla Mormonin kirjan todistajia, ja kannusta heitä kertomaan todistuksensa jollekulle tällä viikolla.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia ajattelemaan jotakin sellaista, mihin he voisivat pyytää taivaallisen Isän apua aivan kuten Jeredin veli teki. Kannusta heitä pyytämään Hänen apuaan rukouksessa.

Näin kehitymme opettamisessa

Opeta toimintojen aikana. Kun lapset tekevät toimintoja, esimerkiksi piirtävät tai tekevät toimintasivun tehtävää, voit käyttää sen ajan tähdentääksesi noissa toiminnoissa opetettavia totuuksia.