Tule ja seuraa minua
9.–15. marraskuuta. Eter 1–5: ”Kun sinä repäiset sen epäuskon verhon”


”9.–15. marraskuuta. Eter 1–5: ’Kun sinä repäiset sen epäuskon verhon’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”9.–15. marraskuuta. Eter 1–5”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
jerediläiset matkaamassa erämaassa

Jerediläiset lähtevät Babylonista, Albin Veselka

9.–15. marraskuuta

Eter 1–5

”Kun sinä repäiset sen epäuskon verhon”

Eterin kirja on aikakirja jerediläisistä, jotka saapuivat luvattuun maahan satoja vuosia ennen nefiläisiä. Jumala innoitti Moronia liittämään Eterin aikakirjan Mormonin kirjaan, koska sillä on merkitystä meidän aikanamme. Miksi se on mielestäsi merkityksellinen omassa elämässäsi?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Vaikka on totta, että Jumalan tiet ovat korkeammalla kuin meidän ja että meidän tulisi aina alistua Hänen tahtoonsa, Hän myös kannustaa meitä ajattelemaan ja toimimaan itse. Se oli yksi Jeredin ja hänen veljensä oppimista asioista. Esimerkiksi ajatus matkata uuteen maahan, joka oli ”oivallisempi kuin mikään muu koko maailmassa”, näyttää saaneen alkunsa Jeredin mielessä, ja Herra ”tunsi myötätuntoa” ja lupasi myöntyä pyyntöön sanoen: ”Ja näin minä teen sinulle, koska olet näin pitkän aikaa huutanut minun puoleeni” (ks. Et. 1:38–43). Ja kun Jeredin veli tajusi, kuinka pimeää olisi niiden laivojen sisällä, jotka veisivät heidät luvattuun maahan, Herra kehotti häntä ehdottamaan ratkaisua esittämällä kysymyksen, jollaisen me tavallisesti esitämme Hänelle: ”Mitä sinä tahdot minun tekevän?” (Et. 2:23.) Sanomana näyttää olevan se, ettei meidän tule odottaa Jumalan käskevän meitä kaikessa. Me voimme kertoa Hänelle omia ajatuksiamme ja ideoitamme, ja Hän kuuntelee ja antaa vahvistuksensa tai sitten neuvoo meitä toimimaan toisin. Toisinaan ainoa asia, joka erottaa meidät tavoittelemistamme siunauksista, on meidän oma epäuskon verhomme. Jos voimme repäistä sen verhon (ks. Et. 4:15), saatamme yllättyä siitä, mitä Herra on valmis tekemään puolestamme.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Eter 1:33–43

Kun huudan Herran puoleen, Hän tuntee myötätuntoa minua kohtaan.

Jakeissa Et. 1:33–43 kerrotaan Jeredin veljen kolmesta rukouksesta. Mitä opit Herran vastauksesta kuhunkin näistä rukouksista? Ajattele tilannetta, jolloin olet kokenut Herran myötätuntoa, kun olet huutanut Hänen puoleensa rukouksessa. Voit halutessasi merkitä tämän kokemuksen muistiin ja kertoa siitä jollekulle, jonka ehkä tarvitsee kuulla todistuksesi.

Eter 2; 3:1–6; 4:7–15

Minä voin saada ilmoitusta elämääni varten.

Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Pyydän teitä kasvattamaan hengellistä kykyänne vastaanottaa ilmoitusta. – – Päättäkää tehdä se hengellinen työ, jota vaaditaan, jotta pääsette osallisiksi Pyhän Hengen lahjasta ja kuulette Hengen ääntä useammin ja selvemmin.” (”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 96.)

Kun tutkit kohtia Et. 2; 3:1–6 ja 4:7–15, mitä sellaisia totuuksia löydät, jotka auttavat sinua ymmärtämään, kuinka tavoitella henkilökohtaista ilmoitusta? Voisit merkitä yhdellä värillä Jeredin veljen kysymykset tai huolenaiheet sekä sen, mitä hän teki niiden johdosta, ja toisella värillä sen, kuinka Herra auttoi häntä ja toi tahtonsa ilmi. Mikä tekee sinuun vaikutuksen Jeredin veljen tavassa keskustella Herran kanssa, ja mitä opit sen perusteella siitä, kuinka voit lisätä ilmoituksen tulvaa omassa elämässäsi?

Eter 2:16–25

Herra valmistaa minua kulkemaan ”suuren syvyyden poikki”.

Päästäkseen luvattuun maahan jerediläisten oli ylitettävä valtava este: kuljettava ”suuren syvyyden poikki” (Et. 2:25). Ilmaus ’suuri syvyys’ voi hyvin kuvata sitä, miltä meidän koettelemuksemme ja haasteemme toisinaan tuntuvat. Ja joskus, kuten jerediläisten tapauksessa, oman suuren syvyytemme ylittäminen on ainoa tapa täyttää Herran tahto omalta osaltamme. Huomaatko yhtäläisyyksiä jakeiden Et. 2:16–25 ja oman elämäsi välillä? Millä tavoin Herra on valmistanut sinua haasteisiisi? Mitä Hän saattaa pyytää sinua tekemään nyt valmistaakseen sinua siihen, mitä Hän odottaa sinulta tulevaisuudessa?

Eter 3

Minut on luotu Jumalan kuvaksi.

Seleminvuorella Jeredin veli oppi paljon Jumalasta ja itsestään. Mitä opit luvun Et. 3 pohjalta Jumalan hengellisestä ja fyysisestä luonteesta? Kuinka nämä totuudet auttavat sinua ymmärtämään jumalallista identiteettiäsi ja jumalallisia mahdollisuuksiasi?

Kuva
nainen ja kaksi lasta leikkimässä rannalla

Me olemme kaikki Jumalan lapsia.

Eter 3:6–16

Oliko Jeredin veli ensimmäinen henkilö, joka näki Herran?

Jumala oli näyttäytynyt muillekin profeetoille ennen Jeredin veljeä (ks. esim. Moos. 7:4, 59), joten miksi Herra sanoi Jeredin veljelle: ”Minä [en] ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle”? (Et. 3:15.) Vanhin Jeffrey R. Holland on esittänyt tämän mahdollisen selityksen: ”Se, mitä Kristus itse asiassa sanoi Jeredin veljelle, oli että ’minä en ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle tällä tavoin, ilman omaa tahtoani, yksinomaan katselijan uskon voimalla’” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 23).

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Eter 1:34–37

Mitä me opimme näiden jakeiden perusteella rukoilemisesta muiden puolesta? Mitä muita rukousta koskevia totuuksia nämä jakeet valaisevat?

Eter 2:16–3:6

Mitä Jeredin veljen esimerkki opettaa meille siitä, kuinka voimme löytää vastauksia ongelmiimme ja kysymyksiimme? Ehkä perheenjäsenet voisivat kertoa kokemuksista, jolloin he ovat pyytäneet vastauksia Herralta ja saaneet niitä.

Eter 4:11–12

Kun olette lukeneet nämä jakeet, perheenjäsenet voisivat kirjoittaa paperilapuille jokapäiväisiä asioita, joilla on vaikutusta perheeseenne (kuten elokuvat, musiikki, pelit tai ihmiset), ja laittaa laput kulhoon. Sen jälkeen he voisivat vuorotellen nostaa lapun kerrallaan ja keskustella siitä, johtaako se heidät ”tekemään hyvää” (Et. 4:12). Mitä muutoksia perheesi tuntee innoitusta tehdä?

Eter 5

Voisit piilottaa jonkin esineen tai herkun laatikkoon ja pyytää yhtä perheenjäsentä katsomaan laatikkoon ja antamaan muulle perheelle vinkkejä, jotka auttavat heitä arvaamaan, mikä se on. Kun luette yhdessä lukua Et. 5, keskustelkaa siitä, miksi on tärkeää, että Herra käyttää työssään todistajia. Millä tavoin me voimme kertoa muille todistuksemme Mormonin kirjasta?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Ole aina valmis. ”Vapaamuotoiset opetustilanteet menevät nopeasti ohitse, joten on tärkeää tarttua tilaisuuksiin heti kun ne ilmenevät. – – Esimerkiksi teini-ikäinen, jolla on vaikea päätös tehtävänä, saattaa olla valmis oppimaan, kuinka saada henkilökohtaista ilmoitusta.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 16.)

Kuva
Jeesus koskettaa kuuttatoista kiveä Jeredin veljen edessä

Näitkö sinä enemmän kuin tämän?, Marcus Alan Vincent