Tule ja seuraa minua
26. lokakuuta – 1. marraskuuta. Mormon 1–6: ”Toivon, että voisin taivuttaa kaikki – – tekemään parannuksen”


”26. lokakuuta – 1. marraskuuta. Mormon 1–6: ’Toivon, että voisin taivuttaa kaikki – – tekemään parannuksen’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”26. lokakuuta – 1. marraskuuta. Mormon 1–6”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Mormon kirjoittaa kultalevyihin

Mormon lyhentää levyjä, Tom Lovell

26. lokakuuta – 1. marraskuuta

Mormon 1–6

”Toivon, että voisin taivuttaa kaikki – – tekemään parannuksen”

Kun luet lukuja Morm. 1–6, pohdi, mitä opit Mormonin esimerkistä. Kirjoita muistiin, mitä tunnet innoitusta tehdä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Mormon säästi meidät täydelliseltä kuvaukselta siitä jumalattomuuden ja verilöylyn kauheasta näkymästä, jonka hän näki nefiläisten keskuudessa (ks. Morm. 2:18; 5:8). Mutta se, mitä hän kirjoitti muistiin luvuissa Morm. 1–6, riittää muistuttamaan meitä siitä, kuinka syvälle vanhurskas kansa voi vajota. Kukaan ei voisi syyttää Mormonia uupumisesta ja jopa lannistumisesta sellaisen kaikkialle levinneen jumalattomuuden keskellä. Kaiken näkemänsä ja kokemansa keskellä hän ei kuitenkaan koskaan menettänyt ymmärrystään Jumalan suuresta armosta eikä vakaumustaan siitä, että sen saamiseksi on tehtävä parannus. Ja vaikka Mormonin oma kansa torjui hänen anovat kehotuksensa tehdä parannus, hän tiesi, että hänellä oli suurempi yleisö, joka oli saatava vakuuttuneeksi siitä. ”Katso”, hän julisti, ”minä kirjoitan kaikille maan äärille.” Toisin sanoen hän kirjoitti sinulle (ks. Morm. 3:17–20). Ja hänen sanomansa sinulle tänä päivänä on sama sanoma, joka olisi voinut pelastaa nefiläiset heidän omana aikanaan: ”[Usko] Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin. – – [Tee parannus ja valmistaudu] seisomaan Kristuksen tuomioistuimen edessä.” (Morm. 3:21–22.)

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Mormon 1

Voin elää vanhurskaasti ympärilläni vallitsevasta jumalattomuudesta huolimatta.

Mormonin ensimmäisestä luvusta alkaen huomaat merkittäviä eroja Mormonin ja hänen ympärillään olevien ihmisten välillä. Kun luet lukua Morm. 1, voisit verrata Mormonin ominaisuuksia ja haluja niihin, joita hänen kansallaan oli. Pane merkille, mitä seurauksia niistä oli hänelle ja heille (löydät yhden esimerkin jakeista 14–15). Mitä sellaista opit, mikä innoittaa sinua elämään vanhurskaasti jumalattomassakin maailmassa?

Kun luet lukuja Morm. 2–6, pane edelleen merkille, kuinka Mormon osoitti uskonsa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen ympärillään vallitsevista paheellisista vaikutuksista huolimatta.

Kuva
nefiläisiä ja lamanilaisia taistelemassa keskenään

Taistelu, Jorge Cocco

Mormon 2:10–15

Jumalan mielen mukainen murhe johtaa todelliseen ja kestävään muutokseen.

Kun Mormon näki kansansa murheen, hän toivoi heidän tekevän parannuksen. Mutta ”heidän murheensa ei johtanut parannukseen” (Morm. 2:13) – se ei ollut sellaista Jumalan mielen mukaista murhetta, joka johtaa todelliseen muutokseen (ks. 2. Kor. 7:8–11). Sen sijaan nefiläiset tunsivat maailmallista murhetta (ks. Morm. 2:10–11). Ymmärtääksesi eron Jumalan mielen mukaisen murheen ja maailmallisen murheen välillä voisit laatia kaavion, johon merkitset muistiin, mitä opit näistä kahdesta erityyppisestä murheesta jakeiden Morm. 2:10–15 pohjalta. Kaaviosi voisi näyttää vaikkapa tällaiselta:

Jumalan mielen mukainen murhe

Maailmallinen murhe

Jumalan mielen mukainen murhe

Saa tulemaan Jeesuksen luokse (jae 14)

Maailmallinen murhe

Saa kiroamaan Jumalan (jae 14)

Jumalan mielen mukainen murhe

Maailmallinen murhe

Jumalan mielen mukainen murhe

Maailmallinen murhe

Kun mietiskelet oppimaasi, pohdi, kuinka se voi vaikuttaa pyrkimyksiisi voittaa synti ja tulla enemmän taivaallisen Isän ja Vapahtajan kaltaiseksi.

Ks. myös Dieter F. Uchtdorf, ”Nyt sinä pystyt siihen!”, Liahona, marraskuu 2013, s. 55–57.

Mormon 3:3, 9

Minun tulisi aina tunnustaa Jumalan käsi elämässäni.

Mormon kirjoitti heikkoudesta, jonka hän näki nefiläisissä: he eivät tunnustaneet sitä, kuinka Herra oli siunannut heitä. Presidentti Henry B. Eyring on kannustanut meitä ”etsimään keinoja tunnistaa ja muistaa Jumalan hyvyys. – – Voisitte rukoilla ja pohtia esittäen kysymykset: ’Lähettikö Jumala sanoman, joka oli juuri minua varten? Näinkö Hänen kätensä elämässäni tai lasteni elämässä?’ – – Todistan, että Hän rakastaa meitä ja siunaa meitä enemmän kuin useimmat meistä ovat vielä huomanneetkaan.” (”Oi muistakaa, muistakaa”, Liahona, marraskuu 2007, s. 67, 69.)

Kun luet jakeita Morm. 3:3, 9, voisit pohtia, kuinka sinä tunnustat Jumalan vaikutuksen elämässäsi. Mitä siunauksia saamme, kun tunnustamme Hänen vaikutuksensa? Mitä siitä seuraa, jos emme anna Hänelle tunnustusta? (Ks. Morm. 2:26.)

Mormon 5:8–24; 6:16–22

Jeesus Kristus seisoo syli avoinna ottaakseen minut vastaan.

Nefiläiset torjuivat Mormonin opetukset, mutta hänellä oli toivo siitä, että hänen aikakirjansa vaikuttaisi sinuun. Kun luet jakeita Morm. 5:8–24 ja 6:16–22, mitä opit synnin seurauksista? Mitä opit näiden kohtien pohjalta siitä, mitä taivaallinen Isä ja Jeesus tuntevat sinua kohtaan silloinkin kun teet syntiä? Kuinka olet tuntenut Jeesuksen Kristuksen ojentautuvan sinua kohti avosylin? Mitä tunnet innoitusta tehdä sen vuoksi?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Mormon 1:2

Mitä tarkoittaa se, että on ”nopea havaitsemaan”? Voit löytää oivalluksia vanhin David A. Bednarin artikkelista ”Nopea havaitsemaan” (Liahona, joulukuu 2006, s. 15–20). Kuinka nopean havaitsemisen lahja oli Mormonille siunaukseksi? Kuinka se voi olla siunaukseksi meille?

Mormon 1:1–6, 15; 2:1–2

Ymmärtävätkö perheesi lapset, että he voivat kehittää itsessään suuria hengellisiä ominaisuuksia ja voimaa, vaikka he ovat vielä nuoria? Mormonin esimerkki voisi auttaa heitä. Voisit laatia aikajanan Mormonin lapsuudesta ja nuoruudesta käyttäen jakeissa Morm. 1:1–6, 15 ja 2:1–2 annettuja tietoja hänen iästään ja tapahtumista. Kun keskustelette Mormonin ominaisuuksista ja kokemuksista, tähdennä niitä omien lastesi ominaisuuksia, jotka innoittavat sinua ja muita lähimmäisiä.

Mormon 2:18–19

Mitä sanoja Mormon käytti maailmasta, jossa hän eli? Kuinka hän piti yllä toivoa ympärillään vallitsevasta jumalattomuudesta huolimatta? Kuinka meidän perheemme voi tehdä samoin?

Mormon 3:12

Mitä Mormon tunsi ympärillään olevia ihmisiä kohtaan, vaikka he olivat jumalattomia? Mitä voimme tehdä oppiaksemme rakastamaan hänen laillaan?

Mormon 5:2

Miksi saatamme epäröidä pyytää apua taivaalliselta Isältä, kun meillä on vaikeuksia? Mitä voimme tehdä turvataksemme taivaalliseen Isään paremmin?

Mormon 5:16–18

Auttaaksesi perhettäsi ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että jotakuta ”ajetaan ympäriinsä kuin akanoita tuulessa” (jae 16), revi paperiarkki pieniksi paloiksi ja anna perheenjäsenten puhallella palasia ympäriinsä. Selitä heille, että akana on jyvän päältä irronnut kuori, joka on niin kevyt, että se lentää helposti tuulen mukana. Kuinka se, että on ”ilman Kristusta ja Jumalaa maailmassa” (jae 16), on kuin olisi akana tuulessa?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Opeta selkeää ja yksinkertaista oppia. Herran evankeliumi on yksinkertaisuudessaan kaunis (ks. OL 133:57). Sen sijaan että yrittäisit viihdyttää perhettäsi suureellisilla oppiaiheilla, pidä huolta, että opetat puhdasta ja yksinkertaista oppia.

Kuva
Mormon katselee nefiläisten ja lamanilaisten taistelukenttää

Mormonin ihmeellinen kirja, Joseph Brickey