Tule ja seuraa minua
23.–29. marraskuuta. Eter 12–15: ”Uskon voimalla kaikki toteutuu”


”23.–29. marraskuuta. Eter 12–15: ’Uskon voimalla kaikki toteutuu’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”23.–29. marraskuuta. Eter 12–15”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Eter astuu luolaan

Eter piileskelee kallioluolassa, Gary Ernest Smith

23.–29. marraskuuta

Eter 12–15

”Uskon voimalla kaikki toteutuu”

Kun luet lukuja Et. 12–15, ajattele opettamiasi lapsia. Tässä oppimisehdotuksessa olevat toimintaideat saattavat innoittaa sinua saamaan muita ideoita, jotka auttavat vastaamaan luokassasi olevien lasten tarpeisiin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Auta lapsia miettimään pyhien kirjoitusten kertomuksia ihmisistä, jotka osoittivat suurta uskoa. Jakeissa Et. 12:11–22 on joitakin esimerkkejä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Eter 12:6–22

Usko on sitä, että luotamme asioihin, joita emme näe.

Moroni kertoi useita esimerkkejä ihmisistä, jotka saavuttivat suuria asioita uskonsa ansiosta. Pohdi, kuinka voit käyttää näitä esimerkkejä opettaaksesi lapsille, mitä usko on.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jakeesta Et. 12:6 sanat ”usko on sellaista, mitä toivotaan mutta ei nähdä”, ja pyydä heitä toistamaan tämä ilmaus kanssasi. Kerro lapsille asioista, joihin uskot, vaikka et näekään niitä, ja auta lapsia keksimään lisää esimerkkejä. Laulu ”Usko” (Lasten laulukirja, s. 50–51) tai jokin muu uskosta kertova laulu voi olla avuksi.

  • Näytä kuvia, jotka esittävät jakeissa Et. 12:13–15 ja 20–21 mainittuja esimerkkejä uskosta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 7885 ja tämän viikon toimintasivu). Anna lasten kertoa sinulle, mitä he näkevät kuvissa ja mitä he tietävät kuvien kertomuksista. Keskustele lasten kanssa siitä, kuinka nämä henkilöt osoittivat uskoa ja mitä heidän uskonsa tähden tapahtui.

  • Leiki lasten kanssa arvausleikkiä. Anna lapsille vinkkejä jakeissa Et. 12:13–15, 19–20 kerrotuista uskollisista ihmisistä, kunnes he arvaavat, kenestä on kyse. Anna lasten sitten jatkaa leikkiä niin, että he antavat vuorotellen vinkkejä samoista henkilöistä (tai muista uskollisista ihmisistä) samalla kun muu luokka arvailee. Kerro, mitä sinä ihailet näiden henkilöiden uskossa.

Eter 12:23–27

Jeesus Kristus voi auttaa minua olemaan vahva.

Lapset kohtaavat toisinaan tilanteita, joissa he tuntevat olevansa heikkoja, kuten Moronikin tunsi. Auta heitä oppimaan, mitä Moroni oppi – että Vapahtaja voi ”[tehdä] sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi” (Et. 12:27).

Mahdollisia toimintoja

  • Kuvaile lapsille jotakin tehtävää, jonka suorittaminen vaatisi paljon fyysistä voimaa. Kehota heitä kertomaan esimerkkejä asioista, joita he eivät tällä hetkellä ole tarpeeksi vahvoja tekemään. Kuinka meistä voisi tulla riittävän vahvoja tekemään näitä asioita? Selitä, että meillä on tehtävänämme myös hengellistä työtä, mutta toisinaan tunnemme olevamme hengellisesti heikkoja. Moroni tunsi samoin levyillä olevista kirjoituksistaan. Lue lapsille jae Et. 12:27. Mitä Herra lupasi niille, jotka tuntevat olevansa heikkoja?

  • Kerro tilanteesta, jossa Vapahtaja auttoi sinua tai tuntemaasi henkilöä tekemään jotakin sellaista, mikä oli vaikeaa. Todista lapsille, että jos he etsivät Jeesuksen apua, Hän voi auttaa heitä olemaan vahvoja silloinkin, kun he tuntevat olevansa heikkoja.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Eter 12:5–6

Usko on sitä, että luotamme asioihin, joita emme näe.

Lapset, joita opetat, ovat rakentamassa todistuksensa perustuksia. Uskoa koskevat Moronin neuvot, jotka ovat jakeessa Et. 12:6, voivat auttaa heitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että profeetta Eter yritti opettaa jerediläisille ”suuria ja ihmeellisiä asioita”, mutta nämä eivät uskoneet hänen sanoihinsa. Kehota lapsia lukemaan jae Et. 12:5, jotta he saavat selville, miksi jerediläiset eivät uskoneet. Mitä asioita taivaallinen Isä haluaa meidän uskovan, vaikka emme näekään niitä? Lukekaa yhdessä jae Et. 12:6. Mitä Moroni opetti ihmisille, jotka eivät uskoneet hengellisiin totuuksiin, koska he eivät voineet nähdä niitä?

  • Näytä yhdelle lapselle jotakin kuvaa antamatta muiden lasten nähdä sitä. Pyydä tätä lasta kuvailemaan kuvaa muulle luokalle. Mikäli aikaa riittää, anna muiden lasten vuorollaan tehdä samoin eri kuvien kanssa. Kehota heitä sen jälkeen lukemaan jae Et. 12:6 ja huomaamaan seuraava ilmaus: ”Usko on sellaista, mitä toivotaan mutta ei nähdä.” Kuinka me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, kun emme voi nähdä Häntä?

  • Pyydä lapsia lukemaan jakeesta Et. 12:6 seuraava ilmaus: ”Te ette saa todistusta, ennen kuin uskonne on koeteltu.” Auta lapsia ymmärtämään, että kun me noudatamme jotakin käskyä, me voimme tietää, että se on totta. Pyydä heitä ajattelemaan evankeliumin periaatteita, joista Jumala haluaa meidän saavan todistuksen, kuten kymmenysten maksaminen, lepopäivän pyhittäminen ja viisauden sanan mukaan eläminen. Kirjoita sitten tauluun Jotta saisin todistuksen , minun täytyy . Kerro, millä tavoin sinä olet osoittanut uskoa saadaksesi todistuksen näistä ja muista evankeliumin totuuksista.

Eter 12:4, 32

Toivo on kuin ankkuri sielulleni.

Auta opettamiasi lapsia ymmärtämään, että me voimme ”toivoa parempaa maailmaa”, koska uskomme Kristukseen (Et. 12:4).

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille määritelmä toivosta, ks. ”Toivo” (PKO, ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin). Mitä meidän tämän määritelmän ja jakeiden Et. 12:4, 32 mukaan tulisi toivoa? (Ks. myös Moroni 7:40–42.) Auta lapsia miettimään muita sanoja toivolle, samoin kuin sanoja, jotka tarkoittavat toivon vastakohtaa. Kerro lapsille joitakin evankeliumin totuuksia, jotka antavat sinulle toivoa, ja kehota heitäkin tekemään samoin.

  • Näytä kuvaa veneestä ja ankkurista (tai piirrä niistä kuva tauluun). Miksi veneet tarvitsevat ankkuria? Mitä veneelle tapahtuisi, ellei siinä olisi ankkuria? Lukekaa yhdessä jae Et. 12:4. Kysy lapsilta, millä tavoin toivo on kuin ankkuri. Pyydä lapsia piirtämään kuva veneestä ja ankkurista, jotta he voivat opettaa perheelleen toivosta.

Eter 12:23–29

Jeesus Kristus voi auttaa minua olemaan vahva.

Kun lapset varttuvat, heistä tulee tietoisempia omista heikkouksistaan. Käytä näitä jakeita opettaaksesi heille, kuinka Vapahtaja voi tehdä ”sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi” (Et. 12:27).

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan jakeet Et. 12:23–25 ja ottamaan selvää, miksi Moroni oli huolissaan. Kysy heiltä, onko heillä koskaan ollut samanlaisia tunteita. Kehota heitä sen jälkeen lukemaan jakeet 26–27 ja ottamaan selvää, kuinka Herra rohkaisi Moronia. Mitä meidän on tehtävä, jotta Herra voi auttaa meitä tulemaan vahvaksi, kun tunnemme olevamme heikkoja? Kerro jostakin tilanteesta, jossa Vapahtaja auttoi sinua tulemaan riittävän vahvaksi tekemään jotakin vaikeaa.

  • Kehota lapsia piirtämään kuva jostakin heikosta ja jostakin vahvasta. Kehota heitä sen jälkeen lisäämään piirrokseensa jakeista Et. 12:23–29 sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat heille siitä, kuinka Vapahtaja voi auttaa meitä kääntämään heikkoutemme vahvuudeksi. Kannusta lapsia ajattelemaan joitakin heikkouksia, joita heillä saattaa olla, ja pyytämään sitten Vapahtajan apua tullakseen vahvaksi.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kirjoittamaan muistiin jokin totuus, josta he haluaisivat saada todistuksen. Auta heitä asettamaan tavoite harjoittaa uskoa, jotta he voivat saada todistuksen tuosta totuudesta.

Näin kehitymme opettamisessa

Pyri ymmärtämään lapsia, joita opetat. ”Etsi keinoja ymmärtää opettamiesi [lasten] taustoja, mielenkiinnon kohteita, kykyjä ja tarpeita. Esitä kysymyksiä, kuuntele tarkoin ja tarkkaile, mitä oppilaat sanovat ja tekevät eri tilanteissa. – – Kysy heidän vanhemmiltaan tietoja heistä. Ennen kaikkea rukoile saadaksesi ymmärrystä, jota vain Henki voi antaa.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 7.)