Kom og følg mig
20.-26. januar. 1 Nefi 11-15: »Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft«


»20.-26. januar 1 Nefi 11-15: ›Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»20.-26. januar. 1 Nefi 11-15«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
folk spiser frugten fra livets træ

Sødere end alt andet sødt, af Miguel Angel González Romero

20.-26. januar

1 Nefi 11-15

»Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft«

Læs 1 Nefi 11-15 med de børn, du underviser, i tankerne, og nedskriv alle de indtryk, du modtager.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af Lehis syn om livets træ, og bed børnene om at fortælle, hvad de husker om dette syn fra sidste uge. Spørg dem, om de har lært noget nyt om det siden da.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

1 Nefi 11:16-33

Vor himmelske Fader sendte Jesus Kristus ned på jorden, fordi han elsker mig.

Nefi så Jesu Kristi liv og tjenestegerning i et syn. Tænk over, hvad børnene i din klasse kan lære om Frelseren i 1 Nefi 11.

Mulige aktiviteter

  • Giv hvert barn et billede, der illustrerer en af de begivenheder fra Frelserens liv, der bliver forudsagt i 1 Nefi 11:20, 24, 27, 31 og 33 (se Evangelisk kunst, nr. 30, 35, 39, 42 og 57). Når du læser disse vers, beder du børnene om at vise deres billede frem, når de hører det vers, der passer til.

  • Fortæl dem om nogle af de ting, Nefi lærte, som Jesus Kristus ville gøre i løbet af sit liv (se 1 Ne 11:16-33), og vis dem billeder af nogle af disse begivenheder (se fx Evangelisk kunst, nr. 41, 46, 47, 49, 56, 57, 58 og 59). Fortæl, hvad Frelseren har gjort for dig. Vis billeder for at hjælpe børnene til at tænke på, hvordan vi kan dele Guds kærlighed med andre (se Evangelisk kunst, nr. 109, 110 og 115).

1 Nefi 13:26-29, 35-36, 40

Mormons Bog lærer os om dyrebare sandheder.

Hvorfor er du taknemmelig for Mormons Bog? Overvej, hvordan du kan dele dit vidnesbyrd om Mormons Bog med børnene.

Mulige aktiviteter

  • Tegn en tegning på tavlen, og bed børnene om at flytte eller fjerne dele af tegningen, så den ser anderledes ud. Hjælp dem til at forstå, at ligesom dette billede blev nogle ting i Bibelen ændret og taget væk igennem tiden. Læs de steder i 1 Nefi 13:40, der forklarer, hvordan Mormons Bog (som Nefi kalder »disse sidste optegnelser«) hjælper os til at forstå de »tydelige og dyrebare ting,« som forsvandt fra Bibelen.

  • Gem billeder rundt om i klasselokalet, der repræsenterer sandheder i evangeliet, der er gjort tydelige i Mormons Bog, fx dåb, nadveren og opstandelsen. Lad børnene finde disse billeder. Forklar, at Mormons Bog bragte sandheder i evangeliet tilbage, der var forsvundet.

1 Nefi 15:23-25

Guds ord giver mig kraft.

Hvordan kan du bruge billedet med jernstangen til at undervise børnene om den styrke, sikkerhed og kraft, der er i Guds ord?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Lehis drøm, ligesom det i sidste uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Bed børnene om at finde jernstangen på billedet, og hjælp dem til at forstå, hvordan det kan beskytte os at holde os til Guds ord (se 1 Ne 15:23-24). Giv dem noget at holde på, der ligner en jernstang, fx et rør eller en kæp, mens du læser vers 24. Hvor finder vi Guds ord? Hvad kan vi gøre for at gøre Guds ord til en del af vores hverdag?

  • Hjælp børnene med at farvelægge og lave denne uges aktivitetsside. Hvordan »holde[r vi] fast« ved Guds ord? (1 Ne 15:24).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

1 Nefi 11:16-33

Vor himmelske Fader sendte Jesus Kristus ned på jorden, fordi han elsker mig.

Nefi fik et syn, hvori han var vidne til vor himmelske Faders plan for os, og Jesus Kristus var en afgørende del af det syn.

Mulige aktiviteter

  • Opfordr hvert barn til at få vers i 1 Nefi 11:16-33 til at passe sammen med billeder, der skildrer det, versene beskriver (fx 1 Ne 11:20, 24, 27, 29, 31 og 33; se Evangelisk kunst, nr. 30, 35, 38, 39, 42 og 57). Hvad lærer børnene om Kristus i versene og af billederne?

  • Spørg, hvorfor Jesus Kristus er vigtig for dem. Syng en sang sammen om Frelseren, fx »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20-21), og spørg, hvad denne sang lærer os om Jesus. Tilskynd børnene til at tage sig tid i løbet af ugen til at tænke på Jesus Kristus og dele deres oplevelse i klassen i næste uge.

Billede
Mormons Bog på forskellige sprog

Mormons Bog indeholder Jesu Kristi evangelium.

1 Nefi 13:26-29, 35-36, 40

Mormons Bog lærer os om dyrebare sandheder.

Hvad ved børnene om frafaldet? Hvordan kan du hjælpe dem til at forstå vigtigheden af Mormons Bog i forbindelse med gengivelsen af sandheder i evangeliet, der var forsvundet under frafaldet?

Mulige aktiviteter

  • Læs 1 Nefi 13:26-29 sammen, og bed børnene om at se efter, hvad der sker, når folk ikke har de »tydelige og dyrebare« sandheder i evangeliet. Hvordan gengav Herren de sandheder, der var forsvundet? (Se v. 35-36, 40). Lad børnene bære deres vidnesbyrd om sandheder, de har lært i Mormons Bog, eller bær dit eget.

  • Hvorfor er det nyttigt at have mere end ét vidne? Tegn en prik på tavlen, og skriv Bibelen ved den, og bed alle børnene om at tegne hver deres lige linje gennem prikken for at illustrere, at lærdomme i Bibelen kan tolkes på mange måder, når Bibelen står alene. Visk linjerne ud, og tegn endnu en prik, hvor der står Mormons Bog. Bed et barn om at tegne en lige linje, der går gennem begge prikker, for at vise, at der kun er én måde at tolke evangeliet på, når Bibelen og Mormons Bog bruges sammen.

  • Hjælp børnene til at lære den ottende trosartikel udenad.

1 Nefi 15:23-25

Guds ord giver mig kraft til at modstå fristelse.

Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at styrke deres vidnesbyrd om skrifterne? Grund over dette spørgsmål, mens du læser 1 Nefi 15:23-25, og brug nedenstående aktiviteter til at supplere dine egne ideer.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at sammenfatte synet om livets træ (se 1 Ne 811). Hvad afholdt folk fra at nå hen til træet? Hvad hjalp dem til at nå hen til det? Bed børnene om at læse 1 Nefi 15:23-25. Hvordan hjalp jernstangen folk til at komme gennem tågerne af mørke? Hvordan kan det hjælpe os til at modstå fristelse og mørke i dag, at vi læser Guds ord?

  • Lav denne uges aktivitetsside sammen med dem. Mens de gør det, beder du dem om at tale om nogle af de fristelser, børn møder. Hvordan kan de huske at holde fast i jernstangen hver dag? Syng »Jernstangen« (Salmer og sange, nr. 182) som en del af denne aktivitet.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at vise deres familie den »jernstang«, de har lavet af aktivitetssiden, og fortælle, hvordan de kan holde fast i jernstangen ved at læse skrifterne.

Gør undervisningen bedre

Benyt kunst til at engagere børnene. Når du underviser børn i en historie fra skriften, så find ud af, hvordan du kan visualisere den for dem. Du kan bruge billeder, videoer, figurer, kostumer og så videre.