Kom og følg mig
13.-19. januar. 1 Nefi 8-10: »Kom hen og spis af frugten«


»13.-19. januar. 1 Nefi 8-10: ›Kom hen og spis af frugten‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»13.-19. januar. 1 Nefi 8-10«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Lehis syn om livets træ

Lehis drøm, af Steven Lloyd Neal

13.-19. januar

1 Nefi 8:-10

»Kom hen og spis af frugten«

Udover at se dig selv i Lehis syn, så prøv at se de børn, du underviser. Hvordan gælder dette syn for dem?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Kontakt på forhånd et par børn, og bed dem om at tænke på oplevelser eller skriftsteder, som har hjulpet dem til at føle Guds kærlighed, og som de kan dele med de andre.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

1 Nefi 8:2, 5-34

Guds ord fører mig til Gud og hjælper mig til at føle hans kærlighed.

I Lehis syn opfordres vi til at tage del i Guds kærlighed, som symboliseres ved træet og dets frugt. Hvordan kan du hjælpe børnene til at tage imod denne opfordring?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at hjælpe dig med at fortælle historien om Lehis syn ud fra 1 Nefi 8:10-34. Hjælp dem til at se historien for sig ved at vise dem et billede af Lehis syn (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier) eller billederne i »Kapitel 6: Lehis drøm« (Historier fra Mormons Bog, s. 18-20). Sørg for, at de ved, at jernstangen repræsenterer Guds ord, som vi læser i skrifterne og hører fra levende profeter. Hjælp dem til at forstå, at træet repræsenterer Guds kærlighed til os.

  • Tag et reb med, som repræsenterer jernstangen i Lehis syn. Bed børnene om at holde fast i det, mens du leder dem rundt i lokalet hen til et billede af et træ. Hjælp dem til at forstå, at Guds ord bringer os nærmere ham, ligesom rebet der repræsenterede jernstangen, som førte os til træet. For at demonstrere, at træet repræsenterer Guds kærlighed, kan du vise billeder af ting, Gud har givet os, der viser hans kærlighed til os, fx Frelseren, vores familie og den smukke verden.

  • Medbring noget frugt, hvor der sidder et hjerte fast. Lad børnene smage et stykke af frugten, og spørg dem om deres yndlingsfrugt. Forklar, at frugten i Lehis syn var den sødeste frugt, han nogensinde havde smagt, og den fyldte hans sjæl med glæde. Lige som sød frugt gør os glad, vil vi føle glæde, når vi følger Jesus og bor hos vor himmelske Fader igen.

  • Læs 1 Nefi 8:12, og bed børnene om at lytte nøje efter det, Lehi ønskede at gøre, da han havde smagt frugten. Lad børnene skiftes til at spille Lehi, der opfordrer andre til at komme hen og spise af frugten. Hvad kan vi gøre for at opfordre andre til at komme og glæde sig over evangeliets velsignelser sammen med os?

1 Nefi 10:17, 19

Gud vil åbenbare sandheden for mig ved Helligåndens kraft.

Da Nefi havde hørt om sin fars syn, fik han et ønske, som vi alle bør have: et ønske om selv at kende sandheden.

Mulige aktiviteter

  • Læs 1 Nefi 10:19, og bed børnene om at række hånden i vejret, når de hører ordene »udfoldet« og »Helligånden«. Hjælp dem til at forstå dette skriftsted, som forklarer, at Helligånden vil hjælpe os til at lære svarene at kende på vores spørgsmål. Hjælp dem til at visualisere, hvad det betyder, at sandheden skal blive »udfoldet«, ved at medbringe et foldet tæppe med et billede af Frelseren indeni og bede dem om at folde det ud.

  • Syng en sang sammen om at søge efter sandheden, fx »Søg, tænk og bed« (Børnenes sangbog,s. 66). Vis billeder, der illustrerer ord i sangen, for at hjælpe dem til at huske, hvordan Helligånden underviser os.

  • Overvej at dele en oplevelse med dem, hvor Helligånden hjalp dig til at vide, at noget var sandt. Fortæl, hvordan Helligånden talte til dig.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

1 Nefi 8:2, 5-34

Guds ord fører mig til Gud og hjælper mig til at føle hans kærlighed.

Når børnene i din klasse lærer om Lehis syn, opmuntrer du dem til at studere Guds ord og dele Guds kærlighed med andre.

Mulige aktiviteter

  • Når børnene læser de udvalgte vers i 1 Nefi 8, opfordrer du dem til at finde detaljer fra disse vers i et billede af Lehis syn (fx det i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Eller bed dem om at tegne billeder på tavlen af de detaljer, de læste om. Hjælp dem derefter til at opdage, hvad symbolerne i drømmen repræsenterer (se 1 Ne 11:21-22, 12:16-18 og 15:23-33, 36).

  • Medbring om muligt et stykke jern eller andet metal til klassen, og bed børnene om at beskrive nogle af dets egenskaber og ting, det kan anvendes til. Hvordan er Guds ord ligesom en jernstang? Hvor finder vi Guds ord? Hvorfor er jernstangen så vigtig i Lehis syn?

    Billede
    Lehi spiser af frugten fra livets træ

    Lehi spiser af frugten fra livets træ. Livets træ, af Marcus Alan Vincent

  • Bed børnene om på et stykke papir at skrive en oplevelse, hvor Guds ord hjalp dem til at vide, hvad de skulle gøre eller hjalp dem til at føle sig tættere på vor himmelske Fader. Når de har fortalt, hvad de har skrevet, opfordrer du dem til at rulle deres papir sammen til en stang. Du kan også tape børnenes »stænger« sammen, så de repræsenterer jernstangen i Lehis drøm.

  • Bed nogle af dem om at læse 1 Nefi 8:10-12 og beskrive, hvad Lehi så. Lad andre læse 1 Nefi 11:20-23 og beskrive, hvad Nefi så. Hvorfor viste englen Nefi Jesusbarnet for at lære ham om Guds kærlighed? Find svar på dette spørgsmål ved sammen at læse Johannes 3:16, eller syng sammen en sang om Frelseren, fx »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20-21). Fortæl børnene, hvordan du har følt vor himmelske Faders og hans Søns, Jesu Kristi, kærlighed i dit liv.

  • Skriv på tavlen: Hvad kan vi lære af Lehis eksempel? Opmuntr dem til at tænke på Lehis syn og skrive så mange svar, de kan. Bed dem om at dele deres svar med klassen. Lad dem derefter tænke på nogen, de kan dele glæden ved evangeliet med.

1 Nefi 10:17-19; 11:1

Gud vil åbenbare sandheden for mig ved Helligåndens kraft.

Hvis vi spørger vor himmelske Fader i tro, vil sandheden blive »udfoldet for [os] ved Helligåndens kraft« (1 Ne 10:19). Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå denne sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Opfordr børnene til at tale om, hvordan de kan finde svar på et spørgsmål. Lad dem læse 1 Nefi 10:17-19 og 11:1. Hvad ville Nefi sige, hvis nogen spurgte ham, hvordan man finder svar på et spørgsmål om evangeliet? Hvordan underviser Gud os gennem Helligånden? (Se L&P 8:2).

  • Bed børnene om at tale om engang, hvor Helligånden hjalp dem til at vide, at noget var sandt. Lad dem forestille sig, at de har en ven, som tror, at han eller hun ikke kan få svar gennem Helligånden. Hvad kunne de fortælle fra 1 Nefi 10:17-19 og 11:1, som kunne hjælpe denne ven?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at bruge denne uges aktivitetsside for at dele med deres familie, hvad de har lært om Lehis syn om livets træ.

Gør undervisningen bedre

Børn lærer på mange måder. Børn har stor fornøjelse af at lære ved hjælp af forskelligartede oplevelser. Brug aktiviteter, der giver dem mulighed for at bevæge sig omkring, bruge alle deres sanser og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).