Gamla testamentet 2022
5–11 december. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: ”Helgad åt HERREN”


”5–11 december. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: ’Helgad åt HERREN’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”5–11 december. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Laie tempel, Hawaii

Laie tempel, Hawaii

5–11 december

Haggai; Sakarja 1–3; 7–14

”Helgad åt HERREN”

Skriftläsning bjuder in uppenbarelse. Var öppen för budskap som den Helige Anden uppenbarar för dig när du läser Haggai och Sakarja.

Skriv ner dina intryck

Efter årtionden av fångenskap tilläts en grupp israeliter, bland dem troligen profeterna Haggai och Sakarja, att återvända till Jerusalem. Några i den här gruppen kom ihåg hur Jerusalem hade sett ut innan det förstördes. Föreställ er deras känslor när de såg ruinerna efter det som en gång hade varit deras hem, deras platser för tillbedjan och deras tempel. Till dem som undrade om templet någonsin mer skulle likna Herrens ”hus i dess forna härlighet” (Hagg. 2:4) uttalade profeten Haggai Herrens ord av uppmuntran: ”Var frimodiga, alla ni människor i landet, säger HERREN. Arbeta, för jag är med er … Var inte rädda! … Jag ska fylla detta hus med härlighet … och på denna plats ska jag ge frid” (Hagg. 2:5–6, 8, 10).

Men det var inte bara det heliga templet som behövde byggas upp igen. På många sätt var Guds folk i andliga ruiner. Och att återuppbygga ett heligt folk kräver mer än att hugga sten och foga samman dem till en tempelvägg. I dag bär templen inskriptionen ”Helgat åt HERREN”, och de orden gäller inte bara byggnaden utan en hel livsstil. Att rista in de här orden ”på hästarnas bjällror” och på ”varje gryta i Jerusalem” (Sak. 14:20–21) är bara till hjälp om de också inristas i varje hjärta. Sann helighet kräver att Herrens ord och lagar träffar oss (se Sak. 1:6), och låter hans kraft ändra vår natur så att vi blir heliga som han (se 3 Mos. 19:2).

För en översikt över böckerna, se ”Haggai” och ”Sakarja” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Haggai 1; 2:2–10

”Lägg märke till hur det går för er.”

Många viktiga saker behövde göras för att Jerusalem skulle kunna återuppbyggas. Men när ungefär 15 år hade gått sedan israeliternas återkomst var Herren missnöjd med att återuppbyggandet av templet inte hade getts högre prioritet (se Hagg. 1:2–5; se även Esra 4:24). När du läser Haggai 1; 2:2–10, fundera då över frågor som dessa: Vilka följder fick det för israeliterna att de inte hade färdigställt templet? Vilka välsignelser lovade Herren dem om de byggde färdigt hans hus? Du kan ta det här tillfället att ”[lägga] märke till hur det går för [dig]” – att tänka på dina prioriteringar och hur du kan förena dem med Herrens.

Se även Läran och förbunden 95; Terence M. Vinson, ”Sanna lärjungar till Frälsaren”, Liahona, nov. 2019, s. 9–11.

Sakarja 1–3; 7–814

Herren kan heliggöra mig.

Syster Carol F. McConkie har sagt: ”Helighet är att göra sådana val att den Helige Anden fortsätter vara vår vägledare. Helighet är att lägga sina naturliga böjelser åt sidan och bli ’en helig genom Herren Kristi försoning’ [Mosiah 3:19]. … Vårt hopp om helighet finns i Kristus, i hans barmhärtighet och nåd” (”Helighetens sköna skrud”, Liahona, maj 2017, s. 9, 10). Tänk på de här lärdomarna när du läser Herrens ord som de gavs genom profeten Sakarja när han manade Israel att bli mer heligt: Sakarja 1:1–6; 3:1–7; 7:8–10; 8:16–17. Lägg märke till vad Herren sa åt Israel att göra så att han kunde heliggöra dem. Hur hjälper han dig att bli mer helig?

Sakarja 2:10–11; 8:1–8; 14:9–11, 20–21 beskriver hur livet kommer att vara i framtiden när vi alla lever med Herren i ett tillstånd av helighet. Vad kan de här beskrivningarna ha betytt för dem som återuppbyggde templet under Sakarjas tid? Vad betyder de för dig?

Bild
Jesu segerrika intåg i Jerusalem

”Se, din kung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna” (Sak. 9:9). Kristi segerrika intåg i Jerusalem, av Harry Anderson

Sakarja 9:9–11; 11:12–13; 12:10; 13:6–7; 14:1–9

Jesus Kristus är den utlovade Messias.

Flera saker som Sakarja skrivit ner syftar på Jesu Kristi tidiga verksamhet och även på hans slutgiltiga andra ankomst. Jämför följande profetior från Sakarja med andra skriftställen i andra skriftböcker som handlar om samma saker:

Vad lärde du dig om Frälsaren när du studerade de här skriftställena? Varför är det viktigt för dig att förstå de här skriftställena?

Se även Handledning för skriftstudier, ”Messias” (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Haggai 1:2–7.De här verserna kanske manar er familj att ”[lägga] märke till hur det går för er”. Familjemedlemmarna kan kanske dramatisera meningarna i vers 6. Vad lär ni er av den här versen om att värdera det som hör världen till högre än det som hör Gud till? Rådgör gärna tillsammans om er familjs prioriteringar. Genom att sjunga en sång som ”Jag vill gärna likna Jesus” (Barnens sångbok, s. 40–41) kan er familj göra en bedömning av vad ni gör bra och inom vilka områden ni kan förbättra er.

Haggai 2:2–10.För att introducera de här verserna kan du återge berättelsen om templet i centrala Provo som återuppbyggdes från ett älskat tabernakel som hade brunnit ner (se videon ”Färdigställandet av Provo centrala tempel” [Provo City Center Temple Completed] JesuKristiKyrka.org). När din familj läser Haggai 2:2–10 kan du be familjemedlemmarna tänka på något i våra liv som kanske påminner om arbetet med att återuppbygga templet som hade förstörts. Hur återuppbygger Herren oss efter tragedier eller motgångar?

Sakarja 3:1–7.När ni läser de här verserna kan du visa upp några smutsiga klädesplagg för din familj. Hur kan Josua ha känt när han stod inför ängeln i orena kläder? Hur är synd som orena kläder? Vad lär Sakarja 3:1–7 oss om förlåtelse? Ni kan sedan tvätta kläderna tillsammans och prata om den renande kraften i Frälsarens försoning.

Sakarja 8:1–8.Vad i Sakarjas vision av Jerusalems framtid gör intryck på er? Vad finner vi där som vi skulle vilja se i vårt samhälle? Hur kan vi inbjuda Frälsaren att ”bo mitt [ibland oss]”? (Se Gary E. Stevenson, ”Heliga hem, heliga tempel”, Liahona, maj 2009, s. 101–103).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag vill gärna likna Jesus”, Barnens sångbok, s. 40–41.

Förbättra våra personliga studier

Ta vara på tillfällen till självutvärdering. När du studerar skrifterna kommer du ofta att bli inspirerad till att begrunda din egen förpliktelse mot din himmelske Fader och Jesus Kristus. Handla efter de intryck du får.

Bild
Tidslinje som visar hur Provos tabernakel i Provo i Utah förstördes av en brand och återuppbyggdes som Provo centrala tempel