Gamla testamentet 2022
28 november–4 december. Nahum; Habackuk; Sefanja: ”Hans vägar är eviga”


”28 november–4 december. Nahum; Habackuk; Sefanja: ’Hans vägar är eviga’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”28 november–4 december. Nahum; Habackuk; Sefanja”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Jesus tittar upp mot stjärnorna

”Hans vägar är eviga” (Hab. 3:6). I begynnelsen var Ordet, av Eva Timothy

28 november–4 december

Nahum; Habackuk; Sefanja

”Hans vägar är eviga”

Man kan studera skrifterna hela livet och ändå få nya insikter. Känn inte att du måste förstå allt precis nu. Be om hjälp att lägga märke till de budskap du behöver i dag.

Skriv ner dina intryck

Att läsa i Gamla testamentet innebär ofta att läsa profetior om förgörelse. Herren kallade ofta profeter att varna de ogudaktiga för att hans straffdomar var över dem. Nahums, Habackuks och Sefanjas arbete med att predika utgör bra exempel. Dessa profeter förutsade i fruktansvärt detaljerade ordalag hur städer som på den tiden verkade starka och mäktiga – Nineve, Babel och till och med Jerusalem – skulle falla. Men det var för tusentals år sedan. Varför är det värdefullt att läsa de här profetiorna i dag?

Även om dessa högmodiga, ogudaktiga städer ödelades, lever högmod och ogudaktighet kvar. I dagens värld kan vi ibland känna oss omringade av den ondska som de forna profeterna fördömde. Vi kan kanske till och med upptäcka spår av den i våra egna hjärtan. De här gammaltestamentliga profetiorna uppenbarar vad Herren tycker om högmod och ogudaktighet, och de lär oss att vi kan vända oss bort från sådan ondska. Kanske är det en av anledningarna till att vi fortfarande läser de här forntida profetiorna i dag. Nahum, Habackuk, Sefanja och de andra var inte bara domedagsprofeter – de var befrielseprofeter. Beskrivningarna av ödeläggelse mildras av uppmaningar att komma till Kristus och ta emot hans nåd: ”Sök HERREN … Sök rättfärdighet, sök ödmjukhet! (Sef. 2:3). Det var Herrens sätt i forna tider, och det är hans sätt i dag. ”Hans vägar är eviga” (Hab. 3:6).

För en översikt över dessa böcker, se ”Nahum”, ”Habackuk” och ”Sefanja” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Nahum 1

Herren är både mäktig och nåderik.

Nahums uppdrag var att förutsäga ödeläggelsen av Nineve – det våldsamma assyriska imperiets huvudstad som hade skingrat Israel och misshandlat Juda. Nahum började med att beskriva Guds vrede och ojämförliga makt, men han berättade också om Guds nåd och godhet. Leta gärna upp verser i kapitel 1 som hjälper dig förstå var och en av de här egenskaperna – och andra egenskaper hos Gud som du lägger märke till. Varför tror du det är viktigt att få veta allt detta om Herren?

Det kan vara svårt för vissa att förena skrifternas lärdom att ”HERREN är god” (Nah. 1:7) med lärdomen att han ”tar hämnd på sina ovänner” (Nah. 1:2). I Mormons bok hade Almas son Corianton liknande frågor rörande ”Guds rättvisa i bestraffningen av syndaren” (Alma 42:1). För att lära dig mer om Guds nåd och hur den förhåller sig till hans rättvisa, läs Almas svar till Corianton i Alma 42.

Bild
stenbefästning

”HERREN är god, en tillflykt på nödens dag” (Nah. 1:7).

Habackuk

Jag kan lita på Herrens vilja och hans tidsplan.

Även profeter har ibland frågor om Herrens tillvägagångssätt. Habackuk, som levde i en tid av utbredd ogudaktighet i Juda, inledde sin uppteckning med frågor till Herren (se Hab. 1:1–4). Hur skulle du sammanfatta Habackuks bekymmer? Har du någon gång haft liknande känslor?

Herren besvarade Habackuks frågor med att säga att han skulle sända kaldeerna (babylonierna) att straffa Juda (se Hab. 1:5–11). Men Habackuk var fortfarande bekymrad, för det verkade orättvist att Herren skulle se på ”när den ogudaktige [Babylon] slukar den som är mer rättfärdig [Juda]” (se v. 12–17). Vad finner du i Habackuk 2:1–4 som inspirerar dig till att lita på Herren när du inte får svar på dina frågor?

Kapitel 3 i Habackuk är en bön av lovprisningar till Gud och ett uttryck för tro på honom. Vilka av Habackuks ord i vers 17–19 gör intryck på dig? Hur skiljer sig tonen i de här verserna från den i Habackuk 1:1–4? Fundera över hur du kan utveckla större tro på Gud, även när livet verkar vara orättvist.

Se även Hebreerbrevet 10:32–39; 11; Läran och förbunden 121:1–6; Robert D. Hales, ”Att vänta på Herren: Ske din viljaLiahona, nov. 2011, s. 71–74.

Sefanja

”Sök HERREN, alla ni ödmjuka i landet.”

Sefanja profeterade att folket i Juda fullkomligt skulle förgöras av babylonierna på grund av sin ogudaktighet. ”Jag ska sopa bort allt från jordens yta, säger HERREN” (Sef. 1:2). Och ändå sa Sefanja också att de ”som är kvar” skulle bevaras (Sef. 3:13). När du läser de här profetiorna, lägg då märke till vilka slags attityder och beteenden som ledde till att Juda och andra grupper gick under – se särskilt Sefanja 1:4–6, 12; 2:8, 10, 15; 3:1–4. Titta sedan efter vad som kännetecknade folket som Gud skulle bevara – se Sefanja 2:1–3; 3:12–13, 18–19. Vilket budskap tror du att Herren har till dig i de här verserna?

Sefanja 3:14–20 beskriver de rättfärdigas glädje efter att Herren ”röjt bort din fiende” (v. 15). Vilka av de utlovade välsignelserna i de här verserna lägger du särskilt märke till? Varför är det viktigt för dig att ha kunskap om de här välsignelserna? Jämför gärna de här verserna med händelserna som beskrivs i 3 Nephi 17 och begrunda hur Jesus Kristus känner för sitt folk – inklusive dig.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Nahum 1:7.Hur är Herren som ”en tillflykt”? Kanske kan din familj bygga en enkel tillflykt eller ett fort i ert hem och diskutera Nahum 1:7 när ni sitter inne i det. Vad gör vår tid till en ”nödens dag”? Hur stärker Jesus Kristus och hans evangelium oss? Hur visar vi att vi ”flyr till honom”?

Habackuk 2:14.Hur kan vi hjälpa till att uppfylla profetian i den här versen?

Habackuk 3:17–19.Vad kan vi lära oss av Habackuks exempel i de här verserna?

Sefanja 2:3Ni kan leka en lek där familjemedlemmarna ska hitta orden ”rättfärdighet” och ”ödmjukhet” på en sida som innehåller många andra ord. Sedan kan de prata om exempel på rättfärdighet och ödmjukhet som de har sett hos varandra. Vad innebär det att söka rättfärdighet och ödmjukhet?

Sefanja 3:14–20.Vad hittar vi i Sefanja 3:14–20 som får oss att vilja ”jubla, … [vara glada] och fröjda [oss] av hela [vårt] hjärta”? Er familj kan kanske sjunga psalmer eller sånger som ni kommer att tänka på när ni läser de här verserna.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag vill söka Herren”, Barnens sångbok, s. 67.

Förbättra våra personliga studier

Ha tålamod. Ibland vill vi ha svar på våra frågor genast, men andliga insikter tar tid och kan inte tvingas fram. Som Herren sa till Habackuk: ”Vänta på honom, för han kommer helt visst” (Hab. 2:3).

Bild
Jesus nedstiger iklädd en röd klädnad

”HERREN din Gud bor i dig, en hjälte som frälser” (Sef. 3:17). Han kommer åter för att råda och regera, av Mary R. Sauer