Gamla testamentet 2022
17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagovisorna 1; 3: ”Jag ska förvandla deras sorg till glädje”


”17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagovisorna 1; 3: ’Jag ska förvandla deras sorg till glädje’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”17–23 oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagovisorna 1; 3”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
gravyr som föreställer profeten Jeremia

Profeten Jeremias gråt, från en gravyr av konstnärsgruppen nasarenerna

17–23 oktober

Jeremia 30–33; 36; Klagovisorna 1; 3

”Jag ska förvandla deras sorg till glädje”

När du skriver ner dina intryck, tänk då på sambandet mellan principerna i Jeremia och Klagovisorna och annat som du har lärt dig i Gamla testamentet.

Skriv ner dina intryck

När Herren först kallade Jeremia till profet sa han till honom att hans mission skulle vara att ”rycka upp och bryta ner” (Jer. 1:10) – och i Jerusalem fanns det massor av ogudaktighet att rycka upp och bryta ner. Men det här var bara en del av Jeremias mission – han kallades också att ”bygga upp och plantera” (Jer. 1:10). Vad kunde byggas eller planteras i de öde ruinerna som fanns kvar efter Israels upproriskhet? Hur kan vi, när synd eller motgångar har lämnat våra liv i ruiner, på liknande sätt bygga upp och plantera igen? Svaret finns i ”en rättfärdig telning” (Jer. 33:15), den utlovade Messias. Messias kommer med ”ett nytt förbund” (Jer. 31:31) – ett som kräver mer än en ytlig förpliktelse eller ett yttre sken av hängivenhet. Hans lag måste finnas ”i [vårt] inre”, skriven ”i [våra] hjärtan”. Det är vad det egentligen innebär om Herren ”ska vara [vår] Gud, och [vi] ska vara [hans] folk” (Jer. 31:33). Det är en livslång process, och vi kommer fortfarande att begå misstag och ha orsak att sörja då och då. Men när vi gör det har vi det här löftet från Herren: ”Jag ska förvandla deras sorg till glädje” (Jer. 31:13).

För en överblick över Klagovisorna, se ”Klagovisorna” i Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jeremia 30–31; 33

Herren ska föra Israel ut ur fångenskap och samla in dem.

I Jeremia 30–31; 33 tillkännagav Herren att israeliterna skulle uppleva ”klagan och bitter gråt” (Jer. 31:15) när de hamnade i fångenskap. Men han erbjöd också ord av tröst och hopp. Vilka meningar i de här kapitlen tror du gav israeliterna tröst och hopp? Vilka löften finner du från Herren till hans folk? Hur kan de här löftena gälla dig i dag?

Jeremia 31:31–34; 32:37–42

”De ska vara mitt folk och jag ska vara deras Gud.”

Även om israeliterna hade brutit sitt förbund med Herren, profeterade Jeremia att Herren återigen skulle upprätta ett ”nytt” och ”evigt förbund” med sitt folk (Jer. 31:31; 32:40). Det nya och eviga förbundet är ”Jesu Kristi evangeliums fullhet [L&F 66:2]. Det är nytt varje gång det efter en tid av avfall uppenbaras igen. Det är evigt i den meningen att det är Guds förbund och har åtnjutits i varje evangeliets tidsutdelning då människor varit villiga att ta emot det” (HFS, ”Nya och eviga förbundet, det”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org; kursivering tillagd).

När du läser Jeremia 31:31–34; 32:37–42, begrunda då vad det betyder för dig att vara en del av Guds förbundsfolk. Hur påverkar de här verserna ditt sätt att se på din förbundsrelation till Gud? Vad innebär det att ha hans lag skriven i hjärtat? (Se Jer. 31:33.)

Se även Jeremia 24:7; Hebreerbrevet 8:6–12.

Bild
flicka som studerar skrifterna

Skrifterna kan inspirera oss att omvända oss och vända oss till Herren.

Jeremia 36

Skrifterna har kraft att vända mig bort från ondskan.

Herren befallde Jeremia att uppteckna sina profetior i ”en bokrulle” och förklarade att om folket hörde de här profetiorna, så ”kanske [de] ska … vända om var och en från sin onda väg … Då ska jag förlåta dem deras missgärning och deras synd” (Jer. 36:2–3). När du läser Jeremia 36 kan du kanske notera hur följande människor kände för de här profetiorna:

Herren:

Jeremia:

Baruk:

Jehudi och kung Jojakim:

Elnatan, Delaja och Gemarja:

Begrunda hur du känner för skrifterna och deras roll i ditt liv. Hur har de hjälpt dig att vända dig bort från ondska?

Se även Julie B. Beck, ”Min själ fröjdar sig över de heliga skrifterna”, Liahona, maj 2004, s. 107–109.

Klagovisorna 1; 3

Herren kan lindra den sorg vi upplever på grund av synd.

Klagovisorna är en samling dikter som skrevs efter förstörelsen av Jerusalem och dess tempel. Varför tror du att det är viktigt att de här klagovisorna bevarades och togs med i Gamla testamentet? Fundera över vad metaforerna i Klagovisorna 1 och 3 hjälper dig att förstå om den stora sorg som Israel kände. Vilka budskap om hopp i Kristus finner du? (Se särsk. Klag. 3:20–33; se även Matt. 5:4; Jak. 4:8–10; Alma 36:17–20.)

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jeremia 31:3.Hur har vår himmelske Fader och Jesus Kristus visat ”evig kärlek” till oss? Genom att visa bilder på sådant som Kristus skapade åt oss eller gjorde under sin jordiska verksamhet kan du hjälpa din familj att känna hans kärleksfulla nåd.

Jeremia 31:31–34; 32:38–41.Gör gärna en lista över sådant i de här verserna som Herren lovar när vi ingår förbund med honom. Vad lär de här verserna oss om vikten av våra förbund?

Familjemedlemmarna skulle också kunna skriva (eller rita) på pappershjärtan något som visar hur de känner för Frälsaren. Vad innebär det att ha hans lag skriven i hjärtat? (Se Jer. 31:33.) Hur visar vi Herren att vi vill vara hans folk?

Jeremia 36.Hur kan du använda Jeremia 36 för att hjälpa din familj lära sig om vikten av skrifterna? (Se t.ex. v. 1–6, 10, 23–24, 27–28, 32.) Du kan be en familjemedlem att läsa en vers i det här kapitlet medan en annan familjemedlem skriver ner den, precis som Baruk gjorde för Jeremia. Varför är vi tacksamma för de ansträngningar som gjordes av människor som Baruk, som bevarade profeternas ord? Vad kan vi göra för att visa Herren att hans ord i skrifterna är värdefulla för oss?

Klagovisorna 3:1–17, 21–25, 31–32.Som familj kan ni prata om sambandet mellan de känslor som uttrycks i Klagovisorna 3:1–17 och de känslor vi får när vi syndar. Hur kan budskapen i vers 21–25 påverka våra liv?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag vet han älskar mig”, Barnens sångbok, s. 42–43.

Förbättra våra personliga studier

Sök uppenbarelse. När du begrundar det här under dagen kan du få ytterligare tankar och intryck om skriftställen du studerat. Tänk inte på evangeliestudier som något du skapar tid för, utan som något du alltid ägnar dig åt. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 12.)

Bild
man i grotta som ser ledsen ut medan staden utanför brinner.

Jeremia sörjer Jerusalems förstörelse, av Rembrandt Van Rijn