Gamla testamentet 2022
10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig”


”10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ’Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
en profet talar med några män

Jeremia, av Walter Rane

10–16 oktober

Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20

”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig”

Äldste David A. Bednar har sagt: ”Ett av de sätt jag hör [Herren] är i skrifterna. Skrifterna återger Herrens röst” (”Hur jag #Hör honom: äldste David A. Bednar”, JesuKristiKyrka.org).

Skriv ner dina intryck

Först trodde inte Jeremia att han kunde bli en bra profet. ”Jag kan inte tala”, protesterade han när Herren först kallade honom (Jer. 1:6). Herren betygade för honom: ”Se, jag lägger mina ord i din mun” (v. 9). Jeremia kände att han var ”för ung” och oerfaren (v. 6), men Herren förklarade att han i själva verket var mer förberedd än han insåg – han hade helgats till det här kallet innan han föddes (se v. 5). Så Jeremia lade sina rädslor åt sidan och tog emot kallet. Han varnade Jerusalems kungar och präster för att deras förställda helighet inte skulle rädda dem undan förgörelse. Han som var ”för ung”, som trodde att han inte kunde tala, kom att känna Guds ord ”som en brinnande eld i [sitt] hjärta” och kunde inte tiga (Jer. 20:9).

Berättelsen om Jeremia är också berättelsen om oss. Gud kände också oss innan vi föddes och förberedde oss för att utföra hans verk på jorden. Bland annat innefattar detta verk något som Jeremia förutsåg: att samla in Guds folk, en efter en, ”och föra [dem] till Sion” (Jer. 3:14). Och även om vi inte vet exakt vad vi ska göra eller säga, säger Herren ”var inte rädd … för jag är med dig” (Jer. 1:8, 19).

För en överblick över Jeremia, se ”Jeremia” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jeremia 1:4–19; 7:1–7; 20:8–10

Profeter är kallade att tala Herrens ord.

När du läser i Jeremia 1:4–19 om Jeremias kall till profet, begrunda då profeters roll i ditt liv. Vad får du veta om profeter av Herrens ord till Jeremia? (Se även Jer. 7:1–7.) Jeremias predikningar förkastades ofta (se Jer. 20:8, 10). Vad lär du dig av Jeremias ord i Jeremia 20:9? Ha de här orden i ständig åtanke när du studerar Jeremias lärdomar. Vad finner du i de här lärdomarna som inspirerar dig att följa våra nutida profeter?

Jeremia 1:5

Gud kände mig innan jag föddes.

Innan Jeremia föddes kände Gud honom och utvalde honom, eller förutordinerade honom, till att uppfylla en specifik mission på jorden (se Jer. 1:5). Varför tror du att det var värdefullt för Jeremia att få veta det här?

Gud kände också dig innan du föddes och förutordinerade dig till specifika ansvar (se Alma 13:1–4; L&F 138:53–56; Abr. 3:22–23). Vilken skillnad kan den här vetskapen göra i ditt liv? Om du har fått din patriarkaliska välsignelse kan du kanske gå igenom den med en bön i hjärtat och fråga Gud hur du ska utföra det som han förutordinerat dig till att göra.

Se även Gospel Topics, ”Foreordination”, ”Premortality”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
person som står i en forntida cistern

Människor i det forntida Israel använde cisterner till att förvara dyrbart vatten i.

Jeremia 2; 7

”De har övergett mig, källan med det levande vattnet.”

I det torra området där israeliterna levde, förvarade människor dyrbart vatten i underjordiska reservoarer som kallas cisterner. Varför var det bättre att få vatten från en källa än att förlita sig på cisterner? Vad innebär det att överge ”källan med det levande vattnet”? Vad tror du att brustna cisterner, eller ”usla brunnar” i Jeremia 2:13 kan symbolisera? När du läser Jeremia 2 och 7, lägg då märke till hur människorna övergav Herrens levande vatten och tänk på hur du tar emot levande vatten i ditt liv.

Jeremia 7 vände sig till dem som gick in genom ”porten till HERRENS hus … för att tillbe HERREN” (Jer. 7:2). Men trots detta yttre sken av hängivenhet gjorde de sig skyldiga till stor ogudaktighet (se v. 2–11). Vilka budskap känner du att Herren kanske har för dig i vers 21–23?

Jeremia 3:14–18; 16:14–21

Herren ska samla sitt folk.

När Jeremia profeterade om insamlingen av det skingrade Israel sa han att den till och med skulle vara mer storslagen än uttåget ur Egypten (se Jer. 16:14–15). I samma anda har president Russel M. Nelson sagt: ”Ni sändes till jorden vid just denna tid … för att hjälpa till att samla in Israel. Det händer ingenting på jorden just nu som är viktigare än [den insamlingen]. … Den här insamlingen borde betyda allt för er.” (Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], ett tillägg tillLiahona, sep. 2018, s. 12, JesuKristiKyrka.org).

När du studerar Jeremia 3:14–18; 16:14–21, vad inspireras du då av med den sista tidens insamling av Israel? Vad säger de här verserna om hur den insamlingen sker? Vilka ytterligare insikter finner du i resten av president Nelsons tal som det citerades ur ovan?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jeremia 1:5.Ni kan använda den här versen för att prata om vårt liv hos vår himmelske Fader innan vi föddes. Resurser som ”Jag bodde i himlen” (Liahona, april 1999, LS, s. 5) och ”Inledning: vår himmelske Faders plan” (i Berättelser ur Nya testamentet, s. 1–5) kan vara till hjälp. Hur kan kunskapen om vårt förjordiska liv påverka vårt sätt att leva vårt jordeliv?

Jeremia 2:13; 17:13–14.För att hjälpa familjemedlemmarna visualisera de här verserna kan du visa vad som händer när man häller vatten i en sprucken eller trasig behållare. Vad kan ”källan med det levande vattnet” och ”usla brunnar” symbolisera (Jer. 2:13)? Hur dricker vi av Herrens levande vatten?

Jeremia 16:16.President Russell M. Nelson har jämfört fiskarna och jägarna i den här versen med den sista tidens missionärer (se ”Insamlingen av det skingrade Israel”, Liahona, nov. 2006, s. 81). Familjemedlemmarna kan ”jaga” efter föremål i ert hem och prata om hur man kan hjälpa till att ”fiska” och ”jaga” efter det skingrade Israel.

Jeremia 18:1–6.För att utforska de här verserna kan ni diskutera eller visa hur man gör krukor. Vad har Herren för budskap till Israel i Jeremia 18:1–6? Vad innebär det att vara lera i Herrens händer? (Se även Jes. 64:8.) För ännu en berättelse som jämför oss med krukmakarens lera, se äldste Richard J. Maynes tal ”Glädjen i ett liv med Kristus i centrum” (Liahona, nov. 2015, s. 27–30).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Israel, nu Gud dig kallar”, Psalmer, nr 8.

Förbättra vår undervisning

Använd berättelser. Frälsaren undervisade ofta med hjälp av berättelser. Tänk på berättelser ur ditt eget liv som kan levandegöra en evangelieprincip. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22.)

Bild
lera på krukmakarens drejskiva

”Som leran i krukmakarens hand, så är ni i min hand, Israels hus” (Jer. 18:6).