Gamla testamentet 2022
10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig”


”10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ’Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
profet talar med män

Jeremia, av Walter Rane

10–16 oktober

Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20

”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig”

”Målet för varje evangelielärare … är att undervisa evangeliets rena lära, genom Anden, för att hjälpa Guds barn bygga upp sin tro på Frälsaren och bli mer lika honom” (Undervisa på Frälsarens sätt, framsidan).

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Skriv några nyckelord från veckans studier av Jeremia på pappersremsor, som profet, levande vatten, samlas, och lera. Stoppa remsorna i en behållare och be barnen välja en och berätta vad de tänker om ordet på den. Hjälp dem förstå hur ordet relaterar till något som Jeremia undervisade om.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Jeremia 1:5

Min himmelske Fader kände mig innan jag föddes.

Eftersom vi levde med Gud innan vi kom till jorden känner han oss, även om vi inte minns honom. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att förstå den här viktiga sanningen?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Jeremia 1:5 för barnen och förklara att Gud kände profeten Jeremia innan han föddes. Berätta för varje enskilt barn att deras himmelske Fader också kände honom eller henne innan de föddes och att han sände oss alla hit i en avsikt.

  • Visa en bild av en baby för barnen och fråga om de vet var den här babyn levde innan han eller hon föddes. Sjung tillsammans en sång som undervisar om vårt förjordiska liv med Gud, som ”Jag är Guds lilla barn” eller ”Jag bodde i himlen” (Barnens sångbok, s. 2–3, Liahona, apr. 1999, LS, s. 5). Prata om de andliga känslor som sången för med sig. Bär ditt vittnesbörd om att vi alla levde med vår himmelske Fader och att han sände oss hit till jorden.

Jeremia 1:7

Profeter kallas för att tala Herrens ord.

Jeremias kallelse visar vad Herren ber profeter att göra. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att stärka sin önskan att följa den levande profeten?

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild av den levande profeten och be dem berätta vad de vet om honom. Vad gör profeter? Läs för barnen det Gud sa till Jeremia, en annan profet, i Jeremia 1:7. Be barnen gå på stället medan du läser ”gå vart jag än sänder dig” och att låtsas prata medan du läser ”tala vad jag än befaller dig”. Bär ditt vittnesbörd om att profeter gör och säger det Herren befaller.

  • Visa bilder på profeter i skrifterna (se Evangeliebilder, kyrkans tidskrifter och Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Låt barnen berätta för dig vad de vet om dessa profeter. Berätta kort för barnen om något som var och en gjorde för att hjälpa till med Guds verk. Bär ditt vittnesbörd om att profeter kallas av Gud för att tala hans ord och tjäna hans folk.

Jeremia 16:16

Jag kan hjälpa min himmelske Faders barn att komma tillbaka till honom.

President Russell M Nelson citerade Jeremia 16:16 och sa: ”Våra missionärer har i många länder sökt efter dem som tillhör det skingrade Israel, de har sökt efter dem ’i alla bergsskrevor’, de har fiskat upp dem som i forna dagar” (”Insamlingen av det skingrade Israel”, Liahona, nov. 2006, s. 81).

Möjliga aktiviteter

  • Medan du läser Jeremia 16:16 ber du barnen låtsas som att de fiskar eller jagar. Förklara att fiskarna och jägarna i den här versen kan representera missionärer. Be barnen låtsas att de är missionärer. Vad gör missionärer? Hur kan vi hjälpa dem?

  • Skapa ett matchningsspel med hjälp av veckans aktivitetssida. När ett barn hittar matchande bilder pratar ni om vad bilden visar att vi kan göra för att hjälpa vår himmelske Faders barn att återvända till honom.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Jeremia 1:4–19

Profeter kallas för att tala Herrens ord.

Hur kan du hjälpa barnen stärka sin tro på och förståelse av profeters roll i Guds rike?

Möjliga aktiviteter

  • Välj några särskilda verser i Jeremia 1 som lär viktiga sanningar om profeter, som vers 5, 7, 10 och 19. Be varje barn välja en av verserna, läsa den och berätta något som han eller hon lär sig om profeter i versen. Be några barn bära sitt vittnesbörd om att följa profeten.

  • Visa en bild av den levande profeten och sjung en sång tillsammans om profeter, såsom ”Kom lyssna till profetens röst” (Liahona, okt. 2000, LS s. 7). Hjälp barnen göra en lista med saker som den levande profeten har bett oss göra. Välj ett tal av profeten från den senaste konferensen och hjälp barnen hitta råd i hans budskap. På vilket sätt följer vi profeten? Prata om hur råd från profeter hjälper oss följa vår himmelske Fader och Jesus Kristus på ett bättre sätt.

  • Visa videon ”Varför har vi profeter?” [Why Do We Have Prophets?] (ChurchofJesusChrist.org) och fråga barnen hur de skulle förklara för en vän varför det är en välsignelse att ha en levande profet (se TA 1:6, 9). Uppmuntra barnen att berätta hur de känner för den levande profeten.

Jeremia 16:14–15

Jag kan delta i Israels insamling.

Budskapet om Israels insamling i Jeremia 16:14–15 kan ge dig ett bra tillfälle att prata med barnen om missions- och släktforskningsarbete. Det här är ett sätt att ”stå som vittnen om Gud” (Mosiah 18:9).

Möjliga aktiviteter

  • Läs Jeremia 16:14 tillsammans och be barnen återge saker de kommer ihåg om hur ”HERREN … förde Israels barn upp ur Egyptens land” (se 2 Mos. 14). Be dem läsa Jeremia 16:15 för att ta reda på vilken händelse Jeremia sa skulle vara ännu mer minnesvärd än det. Förklara att Israel var utspritt över jorden men Gud lovade att återsamla dem till honom och hans kyrka. Detta kallas Israels insamling. På vilket sätt liknar det här att befria människor från fångenskap?

  • Läs upp det här uttalandet av president Russell M. Nelson: ”Varje gång du gör någonting som hjälper någon – på ena eller andra sidan om slöjan – att ta ett steg mot att ingå viktiga förbund med Gud och få sina väsentliga dop- och tempelförrättningar, hjälper du till att samla in Israel” (Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], ett tillägg till Liahona, sep. 2018, s. 15, JesuKristiKyrka.org). Hur kan vi hjälpa till med Israels insamling?

  • Sjung tillsammans en sång om missionsarbete, till exempel ”Jag hoppas bli kallad på mission” eller ”Vi har valt att tjäna” (Barnens sångbok, s. 91 och 94) eller visa videon ”Din tid att gå på mission” [Your Day for a Mission] (ChurchofJesusChrist.org). Fråga barnen vad sången eller videon lär dem om varför någon väljer att gå ut som missionär.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att ta hem ett exemplar av veckans aktivitetssida och spela matchningsspelet med sina familjer. Uppmuntra dem att prata med sina familjer om hur missionsarbete har välsignat dem.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen känna igen Anden. Andlig musik inbjuder ofta den Helige Andens inflytande. När du sjunger med barnen bör du ge dem tid så att de kan känna igen andliga känslor som bekräftar sanningen i det de lär sig.