Gamla testamentet 2022
26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: ”Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig”


”26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: ’Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”26 september–2 oktober. Jesaja 50–57”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Kristus bär törnekrona och hånas av soldat

Kristus hånas, av Carl Heinrich Bloch

26 september–2 oktober

Jesaja 50–57

”Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig”

Jesaja 50–57 innehåller vackra formuleringar som barnen du undervisar kanske inte förstår. När du förbereder din undervisning kan du begrunda de enkla sanningar som dessa ord lär ut och hur du kan hjälpa barnen lära sig dem.

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Uppmuntra varje barn att berätta hur de vet att Jesus Kristus älskar dem. Be dem berätta vad de gör för att visa att de älskar Jesus.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Jesaja 53:4

Jesus Kristus led för mig därför att han älskar mig.

Genom sitt försoningsoffer led Jesus Kristus för våra synder och tog på sig ”våra sjukdomar” och ”våra smärtor”. Hur kan du vittna för barnen om Frälsarens försoning?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av Frälsaren lidande på korset och i Getsemane (se Evangeliebilder, nr 56, 57, eller kapitel 51–53 i Berättelser ur Nya testamentet). Be barnen beskriva vad de ser på bilderna och berätta vad de vet om det som händer. Varför led Jesus för oss?

  • Läs i Jesaja 53:4 för barnen: ”Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig.” Visa ett tungt föremål för barnen (eller en bild av ett) och be dem låtsas att de lyfter något tungt. Förklara att ”sjukdomar” och ”smärta” (eller sorg) kan kännas tungt och svårt att bära. Vittna om att Jesus Kristus hjälper oss bära dessa saker eftersom han älskar oss.

Jesaja 55:6

Jag kan söka Herren och åkalla honom.

Fundera på hur du kan hjälpa barnen förstå vad det innebär att ”söka” Jesus under hela deras liv.

Möjliga aktiviteter

  • Göm en bild av Jesus någonstans i rummet och be barnen hitta den. Läs orden ”Sök HERREN medan han låter sig finnas” i Jesaja 55:6. Be barnen nämna några sätt som de kan söka Herren på – vilket innebär att de anstränger sig mycket för att lära sig om honom och komma närmare honom. Varje gång ett barn ger ett svar gömmer du bilden igen och ber barnen ”söka” efter den.

  • Hjälp barnen lära sig orden i sången ”Jag vill söka Herren” (Barnens sångbok, s. 67) eller en annan sång om att komma närmare Frälsaren. Använd veckans aktivitetssida för att hjälpa barnen välja något de vill göra för att ”söka Herren”.

  • Läs meningen ”åkalla honom medan han är nära” i Jesaja 55:6. Hur åkallar vi vår himmelske Fader? Be barnen prata om vad de säger i sina böner. Vittna om att vår himmelske Fader älskar dem och hör dem när de ber.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Jesaja 51–52

Herren uppmanar mig att ”klä [mig] i [min] styrka”.

I Jesaja 51 och 52 använder Herren uttryck som ”vakna”, ”res dig” och ”klä dig i din styrka” för att inspirera sitt folk att uppnå sin gudomliga potential. Fundera över hur dessa uttryck kan inspirera barnen du undervisar.

Möjliga aktiviteter

  • Innan lektionen skriver du flera uttryck på tavlan från Jesaja 51–52 som innehåller handlingar som Herren ville att hans folk skulle utföra, som ”lyft er blick”, ”vakna”, ”res dig”, ”skaka av dig stoftet” och ”brist ut i jubel” (Jes. 51:6, 17; 52:2, 9). Låt barnen turas om att visa uttrycken med gester medan resten av klassen försöker gissa vilken handling det är. Efter varje omgång visar du barnen uttrycket i skrifterna och pratar med dem om den andliga meningen med uttrycket. Vad ber Herren oss att göra? Hur kan vi göra alla dessa saker?

  • Be barnen läsa i Jesaja 51:1, 4, 7 och hitta vem Herren talar till och vad han vill att de ska göra. Vad innebär det att ”höra” Herren? För att åskådliggöra detta kan du be ett av barnen ge enkla instruktioner som de andra måste följa. Varför är det ibland svårt att lyssna på och lyda Herren? Hur kan vi visa Herren att vi ”hör” honom?

Bild
skulptur av Kristus som bär korset

På grund av kärlek, av skulptören Angela Johnson

Jesaja 53:3–9

Jesus Kristus tog på sig mina synder och sorger.

Hur kan du använda Jesajas ord för att hjälpa barnen få en djupare förståelse för det Frälsaren gjorde för dem?

Möjliga aktiviteter

  • Visa flera bilder som föreställer Jesu Kristi lidande och död (se till exempel Evangeliebilder, nr 56, 57 och 58). Läs Jesaja 53:3–6, 9 tillsammans och be barnen söka efter uttryck som beskriver händelserna på bilderna. Vittna om att flera hundra år innan Jesus Kristus led för oss så undervisade profeter som Jesaja om dessa viktiga händelser. Varför kan det ha varit viktigt för människor att veta det så många år i förväg (se Alma 39:15–19)?

  • Be barnen läsa Jesaja 53:4–7 och hitta ord som beskriver vad Frälsaren genomled för oss. Be dem skriva dessa ord på tavlan. Varför led han för våra ”sjukdomar”, ”smärtor” och ”synder” (se även Alma 7:11–12)? Berätta för barnen hur Frälsaren har hjälpt dig bära dina sjukdomar och smärtor. Låt dem berätta hur de känner för Frälsaren och det han har gjort för dem.

Jesaja 55:7–9

Herrens vägar är högre än mina vägar.

När vi förstår att Herrens tankar och vägar är högre än våra blir det lättare att lita på honom.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen vem de skulle gå till om de hade ett tufft problem, och varför. Läs Jesaja 55:8–9 med barnen och be dem lyssna efter varför vi bör söka Herrens vägledning när vi behöver hjälp.

  • Rita himlen och marken på tavlan och ge dem namnen himlen och jorden. Be sedan barnen läsa Jesaja 55:9 för att få veta vad Herren jämförde himlen och jorden med och be dem lägga till dessa andra namn på bilderna. Vad menas med att Herrens vägar och tankar är ”högre” än våra? Varför är det viktigt att veta det?

  • Prata med barnen om några av Herrens vägar som är högre än våra vägar. Hur behandlar han till exempel syndare (se Mark. 2:15–17)? Hur leder han andra (se Matt. 20:25–28)? Hur skiljer sig hans vägar från andras vägar? Berätta för barnen hur du har lärt dig lita på Herrens högre vägar och tankar.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Föreslå för barnen att de sätter ett mål som kan hjälpa dem komma närmare Jesus Kristus och grunda det på något de lärde sig under lektionen i dag. Be dem att dela med sig av det målet till en familjemedlem.

Förbättra vår undervisning

Hjälp små barn att lära sig av skrifterna. För att hjälpa små barn att lära sig av skrifterna fokuserar du på en enda vers, eller bara på några nyckelord. Ibland kan du läsa ett skriftställe och be barnen stå upp eller räcka upp handen när de hör ett visst ord eller uttryck som du vill fokusera på.