Det Gamle Testamente 2022
4.-10. juli. 2 Kongebog 2-7: »Der er en profet i Israel«


»4.-10. juli. 2 Kongebog 2-7: ›Der er en profet i Israel‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»4.-10. juli. 2 Kongebog 2-7«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Elisa viser sin tjener ildvogne

Illustration af Elisa, der viser sin tjener vogne af ild, © Review & Herald Publishing/med tilladelse fra goodsalt.com

4.-10. juli

2 Kongebog 2-7

»Der er en profet i Israel«

Når I læser skrifterne, kan det være, at Helligånden gør jer opmærksom på særlige vendinger eller skriftsteder. Overvej at nedskrive, hvorfor disse skriftsteder er betydningsfulde for jer.

Nedskriv dine indtryk

En profets vigtigste mission er at undervise og vidne om Frelseren Jesus Kristus. Vores optegnelser om profeten Elisa indeholder imidlertid ikke meget af hans undervisning eller vidnesbyrd. Optegnelsen indeholder de mirakler, som Elisa udførte, herunder at oprejse et barn fra de døde (se 2 Kong 4:18-37), bespise en skare af mennesker med en lille mængde mad (se 2 Kong 4:42-44) og helbrede en spedalsk (se 2 Kong 5:1-14). Så selvom vi ikke har Elisas verbale vidnesbyrd om Kristus, har vi gennem Elisas tjenestegerning kraftfulde manifestationer af Herrens livgivende, nærende og helbredende kraft. Sådanne manifestationer er der rigeligt af i vores liv, mere end vi nogle gange indser. For at se dem er vi nødt til at søge det mirakel, som Elisa søgte, da han bad på vegne af sin frygtsomme unge tjener: »Herre, åbn øjnene på ham, så han kan se!« (2 Kong 6:17).

I kan finde mere om 2 Kongebog i »Kongebøgerne« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Kongebog 2-6

Gud kan udføre mirakler i mit liv.

Mirakler hjælper os ofte med at overvinde jordelivets vanskeligheder – på Elisas tid havde et ufrugtbart land brug for rent vand, og en tabt økse skulle findes (se 2 Kong 2:19-22; 6:4-7). Men mirakler vender også vores hjerte til Herren og lærer os åndelige lektier. Når du læser 2 Kongebog 2-6, kan du måske lave en liste over de mirakler, du finder, og overveje de åndelige lektier, du lærer af hver enkelt. Hvad lærer disse mirakler dig om Herren og om, hvad han kan gøre i dit liv?

Se også 2 Nefi 26:12-13; 27:23; Mormon 9:7-21; Moroni 7:35-37; Donald L. Hallstrom, »Er miraklernes dage hørt op?«, Liahona, nov. 2017, s. 88-90.

2 Kongebog 4:8-17; 7:1-16

De ord, Herren ytrer gennem sine profeter, vil blive opfyldt.

Som optegnet i 2 Kongebog 4:8-17; 7:1-16, inspirerede Herren Elisa til at profetere om kommende begivenheder – ting, der fra andres perspektiv var usandsynlige. Når du læser disse vers, så tænk over, hvordan du reagerer på de ord Herren giver gennem sine profeter i dag. Hvilke lærdomme, profetier eller løfter har du hørt fra nulevende profeter? Hvad gør du for at handle i tro på disse løfter?

Se også 3 Nefi 29:6; Lære og Pagter 1:37-38.

2 Kongebog 5

Hvis jeg er ydmyg og lydig, kan Jesus Kristus helbrede mig.

Nogle gange er det lettere at finde mening i skrifterne, når man sammenligner fysiske ting i en beretning med åndelige ting. For eksempel kan du, når du læser 2 Kongebog 5, sammenligne Na’amans spedalskhed med en åndelig udfordring, du står overfor. Ligesom Na’aman har du måske håbet på, at Herren vil iværksætte »[nogle svære ting]« (vers 13) for at hjælpe dig. Hvad kan du lære af Na’amans oplevelse? Hvad i dit liv svarer til at følge det enkle råd: »Bad dig, og bliv ren«?

Bemærk, hvordan Na’amans oplevelse påvirkede hans tro på Israels Gud (se vers 15). Hvilke oplevelser har styrket din tro på Gud?

Se også Lukas 4:27; 1 Peter 5:5-7; Alma 37:3-7; Eter 12:27; L. Whitney Clayton, »Gør, hvad som helst han siger til jer«, Liahona, maj 2017, s. 97-99.

2 Kongebog 6:8-23

»Der er flere på vores side end på deres.«

Har du nogensinde følt dig i undertal og bange og undrende, som Elisas unge tjener gjorde: »Hvad skal vi gøre?« (Se 2 Kong 6:8-23). Hvad inspirerer dig ved Elisas svar? Hvordan ændrer denne beretning den måde, du tænker og føler på i forhold til dine prøvelser, dit ansvar eller dine bestræbelser på at efterleve evangeliet?

Mens du overvejer dette, kan du læse præsident Henry B. Eyrings ord: »Ligesom med Elisas tjener er der flere med jer end dem, I kan se gøre modstand mod jer. Nogle af dem, der er med jer, vil være usynlige for jeres jordiske øjne. Herren vil styrke jer, og han vil til tider kalde på andre til at stå ved jeres side« (»O I, der indtræder«, Liahona, nov. 2008, s. 58).

Se også Salmerne 121; Lære og Pagter 84:88.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

2 Kongebog 2:1-14.Tænk på de mennesker, der så, at Elisa »samlede« Elias’ kappe op (et symbol på hans profetiske kald). Hvordan kan dette have haft indflydelse på deres reaktion på Elisas tjeneste? (Se også 1 Kong 19:19). Måske kan familiens medlemmerne på skift bære en »kappe« og vidne om, hvordan de har set Herren støtte og styrke dem, som er kaldet til at tjene i hans kirke.

2 Kongebog 4.I kan bede familiens medlemmer om på skift at læse om et af miraklerne i 2 Kongebog 4 (se vers 1-7, 14-17, 32-35, 38-41, 42-44) og skrive et fingerpeg til de andre familiemedlemmer for at hjælpe dem med at gætte, hvilket mirakel han eller hun beskriver. Hvad lærer vi om Herren og hans mirakler af dette kapitel? Hvilke mirakler – store som små – har vi set i vores liv?

2 Kongebog 5:1-15.Når I læser disse vers og tænker over den enkle ting, som Na’aman blev bedt om at gøre, kan I overveje de enkle ting, som vores profet har bedt os om at gøre. Hvordan kan vores familie bedre følge hans råd?

Jeres familie kan også læse »Elisa helbreder Na’aman« (i Historier fra Det Gamle Testamente, 37. kapitel).

2 Kongebog 5:20-27.Hvordan kunne Gehazi have haft gavn af at læse »Ærlighed og retskaffenhed« i Til styrke for de unge? (s. 19). Hvordan skader uærlighed os? Hvordan bliver vi velsignet for vores ærlighed?

2 Kongebog 6:13-17.Familien kan måske have glæde af at tegne et billede af Elisa og hans tjeners oplevelse, der er beskrevet i disse vers. Hvordan kan disse vers hjælpe os, når vi føler os alene eller overvældet?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Kære barn, din Gud er nær dig«, Salmer og sange, nr. 44.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til spørgsmål. Spørgsmål fra børn er en indikation af, at de er klar til at lære. Hvis I ikke kender svarene på deres spørgsmål, så søg efter svarene sammen med dem. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).

Billede
Na’aman vasker sig i floden

Illustration af Na’aman, der bliver helbredt for spedalskhed, af Paul Mann