Det Gamle Testamente 2022
27. juni-3. juli. 1 Kongebog 17-19: »Hvis det er Herren, der er Gud, så følg ham«


»27. juni-3. juli. 1 Kongebog 17-19: ›Hvis det er Herren, der er Gud, så følg ham‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»27. juni-3. juli. 1 Kongebog 17-19,«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Elias står ved det flammende alter

Profeten Elias kappes med Ba’als præster, af Jerry Harston

27. juni-3. juli

1 Kongebog 17-19

»Hvis det er Herren, der er Gud, så følg ham«

Når I læser i skrifterne, udøver I tro, hvilket forbereder jeres hjerte og sind til at høre Åndens »stille, sagte røst« (1 Kong 19:12).

Nedskriv dine indtryk

Israels hus var splittet. Den enighed og velstand, der blev opnået under David og Salomo, var for længst ophørt, og nationens pagtsforhold til Herren var for mange mennesker et fjernt minde. Kongeriget Israel havde delt sig i ti stammer, der mod nord udgjorde Israel, og to stammer, der mod syd udgjorde Juda. Begge kongeriger var åndeligt ustabile, ledet af konger, der overtrådte deres pagter med Herren og fik andre til at gøre det samme (se 1 Kong 11-16). Men frafaldet var især hårdt i det nordlige rige, hvor kong Ahab opmuntrede Israel til at tilbede afguden Ba’al.

Det var i disse omgivelser, at profeten Elias blev kaldet til at forkynde. Beretningen om hans tjeneste viser, at en personlig tro på Herren kan trives hos de retfærdige, selv i et ugudeligt miljø. Nogle gange reagerer Herren på en sådan tro med mægtige mirakler i offentligheden, f.eks. som ild, der falder ned fra himlen. Men han udfører også stille, individuelle mirakler, for at imødekomme de personlige behov hos en trofast enke og hendes søn. Og oftest er hans mirakler så individuelle, at de kun er kendt af jer – f.eks. når Herren åbenbarer sig og sin vilje gennem »en stille, sagte røst« (1 Kong 19:12).

I kan finde mere om Elias i »Elias« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Kongebog 17:1-16.

En opfordring til at bringe ofre er en mulighed for at udøve min tro.

Til at begynde med kan det være svært at forstå, hvorfor profeten Elias bad enken i Sarepta om først at bringe ham mad og vand, inden hun lavede mad til sig selv og sin udhungrede søn. Men Elias’ anmodning kan også ses som en velsignelse for denne lille familie. De havde brug for Herrens velsignelser, og offerydelser bringer ofte velsignelser – inklusive velsignelsen ved en stærkere tro.

Når du læser denne beretning, så prøv at sætte dig i denne bemærkelsesværdige enkes sted. Hvilke ting ved hende gør indtryk på dig? Overvej de muligheder, du har for at udøve din tro – herunder muligheder for at yde ofre. Hvordan kan du være mere som denne enke?

Se også Matthæus 6:25-33; Lukas 4:24-26; Lynn G. Robbins, »Tiende – en befaling selv for de nødlidende«, Liahona, maj 2005, s. 34-36.

1 Kongebog 18

»Hvis det er Herren, der er Gud, så følg ham.«

Israelitterne følte måske, at de havde gode grunde til at tilbede Ba’al på trods af Herrens befaling: »Du må ikke have andre guder end mig« (2 Mos 20:3). Ba’al var kendt som stormens og regnens gud, og efter tre års tørke havde de desperat brug for en storm. Og tilbedelsen af Ba’al var socialt accepteret og godkendt af kongen og dronningen. Når du læser 1 Kongebog 18, så overvej situationer i dit liv, der kan sammenlignes med den situation, israelitterne befandt sig i. Føler du dig nogensinde ubeslutsomme omkring at følge Herren, fordi alternativerne virker rimelige og overbevisende? (se 1 Kong 18:21). Hvad mener du, at Herren gennem begivenhederne i dette kapitel forsøgte at lære folket om sig selv og om Ba’al? Hvilke oplevelser har lært dig lignende sandheder?

Det kan måske være interessant at nedskrive de ting, Elias sagde og gjorde i dette kapitel, der viser hans tro på Herren. Hvad lærer du af Elias om tro?

Se også Josva 24:15; 2 Nefi 2:26-28; D. Todd Christofferson, »Valg og forpligtelse« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 12. jan. 2020), ChurchofJesusChrist.org.

Billede
Elias står på klippen

En symbolsk skildring af 1 Kongebog 19:11-12. Profeten, © Robert Booth Charles/Bridgeman Images

1 Kongebog 19:1-18

Herren taler ofte på stille, enkle måder.

Da dronning Jezebel hørte, hvad der var sket med hendes præster på Karmels bjerg, omvendte hun sig ikke – hun blev rasende. Af frygt for sit liv flygtede profeten Elias ud i ørkenen og søgte tilflugt i en hule. Mens han der kæmpede med ensomhed og modløshed, havde han en oplevelse med Herren, der var meget forskellig fra det, der var sket på Karmels bjerg. Hvad lærer profeten Elias’ oplevelse i 1 Kongebog 19:1-18 dig om, hvordan Herren kommunikerer med dig i svære tider? Tænk over tidspunkter i dit liv, hvor du har oplevet hans stemme. Hvad behøver du at gøre for at modtage hans vejledning oftere?

Overvej ordene og sætningerne, der i de følgende vers er anvendt for at beskrive, hvordan Herren kommunikerer med os: Helaman 5:30; 3 Nefi 11:3-7; Lære og Pagter 6:22-23; 8:2-3; 9:8-9; 11:12-14; 36:2.

Se også Salmerne 46:10; 1 Nefi 17:45; Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 88-92.

1 Kongebog 19:19-21

At tjene Herren overvinder verdslige bekymringer.

Det faktum, at Elisa ejede 12 par okser, indikerer, at han var en velhavende mand. Hvad gør indtryk på dig med hensyn til hans handlinger, der er registreret i 1 Kongebog 19:19-21? Hvordan vil du følge Elisas eksempel?

Se også Matthæus 4:18-22.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Kongebog 17:1-16. Billedet i dette oplæg kan hjælpe jeres familie med at visualisere beretningen i 1 Kongebog 17:1-16. Efter at have læst versene og set på dette billede kan hvert familiemedlem nævne nogle inspirerende kvaliteter, som enken havde. Hvad beder Herren os om at gøre for at vise vores tro?

1 Kongebog 18.»Profeten Elias og Ba’als præster« (i Historier fra Det Gamle Testamente) kan hjælpe jeres familie med at lære om beretningen i 1 Kongebog 18. Er der ting, der forhindrer os i at være fuldt ud forpligtet til Herren? Hvordan kan vi vise vores vilje til at vælge ham? (Se vers 21).

1 Kongebog 19:11-12.Hvad kan hjælpe din familie med at forstå vigtigheden af at lytte til den »stille, sagte røst«? I kunne læse 1 Kongebog 19:11-12 sammen med en sagte stemme eller stille synge en sang om Ånden, f.eks. »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 56). I kan tilføje nogle distraherende lyde for at illustrere, hvordan Satan prøver at forhindre os i at høre den stille, sagte røst. Familiemedlemmer kan eventuelt fortælle, hvad de gør for at være lydhøre over for Åndens tilskyndelser.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Helligånden«, Børnenes sangbog, s. 56.

Gør jeres personlige studium bedre

Nedskriv dine indtryk. Når I fornemmer, at Ånden taler til jer, kan I overveje at skrive det ned, som I føler, han fortæller jer. de tanker det kræver at omsætte disse indtryk til ord, kan hjælpe jer med at overveje og værdsætte dem.

Billede
kvinde og barn

Enken fra Sarepta, af Rose Datoc Dall