Det gamle testamente 2022
13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18: “Herren råder for krigen”


“13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18: ‘Herren råder for krigen’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
unge David med slynge

David and Goliath [David og Goliat], av Steve Nethercott

13.–19. juni

1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18

“Herren råder for krigen”

Forslagene i denne oversikten kan hjelpe deg å finne noen av de viktige prinsippene i disse kapitlene. Du kan også finne andre prinsipper mens du studerer.

Skriv ned inntrykkene dine

Helt siden Israels stammer hadde bosatt seg i det lovede land, hadde filistrene vært en vedvarende trussel mot deres sikkerhet. Mange ganger tidligere hadde Herren befridd israelittene fra deres fiender. Men nå forlangte Israels eldster: “Vi vil ha en konge … [til å] dra ut foran oss og føre våre kriger” (1 Samuelsbok 8:19–20). Herren ga etter, og Saul ble salvet til konge. Men da den truende kjempen Goliat slynget sin utfordring mot Israels hærstyrker, ble Saul – i likhet med resten av sin hærstyrke – “meget redd” (1 Samuelsbok 17:11). Den dagen var det ikke kong Saul som reddet Israel, men en enkel gjetergutt ved navn David, som ikke hadde rustning, men var ikledd ugjennomtrengelig tro på Herren. Dette slaget viste Israel og enhver som har åndelige slag å utkjempe, at “det ikke er ved sverd og spyd Herren frelser”, og at “Herren råder for krigen” (1 Samuelsbok 17:47).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Samuelsbok 8

Jesus Kristus er min Konge.

Mens du leser 1 Samuelsbok 8, kan du legge merke til hva Herren mente om israelittenes ønske om en annen konge enn ham selv. Hva vil det si å velge Herren til å “være konge over [deg]”? (1 Samuelsbok 8:7). Du kan også tenke over hvordan du blir fristet til å følge verdens onde trender istedenfor å følge Herren. Hvordan kan du vise at du ønsker at Jesus Kristus skal være din evige konge?

Se også Dommerne 8:22–23; Mosiah 29:1–36; Neil L. Andersen, “Hvordan overvinne verden”, Liahona, mai 2017, 58–62.

1 Samuelsbok 9:15–17; 10:1–12; 16:1–13

Gud kaller mennesker ved profeti til å virke i hans rike.

Gud valgte Saul og David til konger ved profeti og åpenbaring (se 1 Samuelsbok 9:15–17; 10:1–12; 16:1–13). Slik kaller han også menn og kvinner til å virke i sin kirke i dag. Hva lærer disse beretningene deg om hva det vil si å “kalles av Gud ved profeti”? (Trosartiklene 1:5). Hvilke velsignelser kommer av å bli kalt og beskikket av Herrens bemyndigede tjenere?

Bilde
Samuel salver Saul

Illustrasjon av Samuel som salver Saul, © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

1 Samuelsbok 13:5–14; 15

“Lydighet er bedre enn offer”.

Selv om Saul var fysisk høy, følte han seg “liten i [sine] egne øyne” da han ble konge (1 Samuelsbok 15:17). Men etter hvert som han ble velsignet med fremgang, begynte han å stole mer på seg selv og mindre på Herren. Hvilke tegn ser du på dette i 1 Samuelsbok 13:5–14; 15? Hvis du hadde vært sammen med Saul da, hva ville du ha sagt til ham som kunne ha hjulpet ham å overvinne sin “gjenstridighet” og “trass”? (1 Samuelsbok 15:23).

Se også 2 Nephi 9:28–29; Helaman 12:4–5; Lære og pakter 121:39–40; Thomas S. Monson, “Gi akt på den sti din fot skal gå”, Liahona, nov. 2014, 86–88.

1 Samuelsbok 16:7

“Herren ser på hjertet.”

Kan du nevne noen måter folk dømmer andre på ut fra “det ytre”? Hva vil det si å se “på hjertet” slik Herren gjør? (1 Samuelsbok 16:7). Overvei hvordan du kan anvende dette prinsippet på måten du ser andre – og deg selv på. Hvordan kan det påvirke din omgang med eller ditt forhold til andre?

1 Samuelsbok 17

Med Herrens hjelp kan jeg overvinne enhver utfordring.

Mens du leser 1 Samuelsbok 17, kan du grunne på ordene til forskjellige personer i dette kapittelet (se listen nedenfor). Hva viser ordene deres om dem? Hvordan viser Davids ord hans mot og tro på Herren?

Grunn på de personlige kampene du står overfor. Hva kan du finne i 1 Samuelsbok 17 som styrker din tro på at Herren kan hjelpe deg?

Se også Gordon B. Hinckley, “Hvordan overvinne Goliatene i vårt liv”, Liahona, feb. 2002, 2.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Samuelsbok 9:15–21; 16:7.Å lese disse versene sammen med følgende ord av eldste Dieter F. Uchtdorf kan inspirere til en samtale om hvorfor Herren valgte Saul og David: “Hvis vi bare ser oss selv gjennom våre jordiske øyne, vil vi kanskje ikke se oss som gode nok. Men vår himmelske Fader ser oss som den vi virkelig er og den vi kan bli” (“Det virker helt fantastisk!Liahona, nov. 2015, 23). Kanskje familiemedlemmene etter tur kan snakke om hvilke gode egenskaper de ser i hverandre (se 1 Samuelsbok 16:7).

1 Samuelsbok 10:6–12.Når har vi sett Gud velsigne noen med åndelig kraft til å utføre en oppgave eller et kall slik han velsignet Saul? Hvilke erfaringer kan vi fortelle om da “Gud [ga oss] et annet hjerte” eller “Guds Ånd [kom] over [oss]” i vår tjeneste? (vers 9–10).

1 Samuelsbok 17:20–54.Familien vil kanskje like å lese historien om David og Goliat sammen (“David og Goliat” i Historier fra Det gamle testamente kan hjelpe) eller å se videoen “The Lord Will Deliver Me” [Herren vil utfri meg] (ChurchofJesusChrist.org). Dette kan føre til en samtale om utfordringer vi står overfor som kan føles som “Goliater” for oss. Dere kan også skrive noen av disse utfordringene på en blink eller en tegning av Goliat og bytte på å kaste gjenstander (for eksempel papirballer) på den.

Det kan også være interessant å lese om rustningen og våpnene Goliat hadde (se vers 4–7). Hva hadde David? (se vers 38–40, 45–47). Hva har Herren gjort for å hjelpe oss å beseire våre Goliater?

1 Samuelsbok 18:1–4.Hvordan var David og Jonatan gode venner for hverandre? Hvordan har gode venner velsignet oss? Hva kan vi gjøre for å være gode venner – også for våre familiemedlemmer?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Guds kirke trenger ungdom”, Barnas sangbok, 85.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær ditt vitnesbyrd ofte. “Ditt enkle, oppriktige vitnesbyrd om åndelig sannhet kan ha stor innflytelse på [din familie]. Et vitnesbyrd er mest effektivt når det er direkte og dyptfølt. Det trenger ikke være veltalende eller langt” (Undervisning på Frelserens måte, 10).

Bilde
David

Illustrasjon av David: Dilleen Marsh