Det gamle testamente 2022
13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18: “Herren råder for krigen”


13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18: ‘Herren råder for krigen’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“13.–19. juni. 1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
unge David med slynge

David and Goliath [David og Goliat], av Steve Nethercott

13.–19. juni

1 Samuelsbok 8–10; 13; 15–18

“Herren råder for krigen”

Selv om aktivitetene nedenfor er tilrettelagt for enten yngre eller eldre barn, kan du tilpasse noen av dem for å dekke behovene til dem du underviser.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis bildet av David og Goliat fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna fortelle hva de vet om historien, og still spørsmål for å hjelpe dem å huske deler av historien som de utelot.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Samuelsbok 16:1–13

Herren kjenner mine innerste tanker og følelser.

Å fortelle historien om hvordan Herren ba Samuel velge David som konge, kan hjelpe barna å vite at Herren kjenner oss personlig.

Mulige aktiviteter

  • Fortell hvordan Herren fortalte Samuel at David ville bli Israels konge (se 1 Samuelsbok 16:1–13). Mens du forteller historien, kan du la ett barn forestille Samuel. Han eller hun kan gi en papirkrone til et annet barn, som forestiller David. Bær vitnesbyrd om at Herren kjente Davids innerste tanker og følelser, og at han kjenner hver enkelt av oss.

  • Fortell om en gang du følte at Herren var oppmerksom på deg. Syng en sang som lærer oss at Frelseren kjenner og elsker oss, for eksempel “Jesus er vår kjæreste venn” (Barnas sangbok, 37).

1 Samuelsbok 17:10–54

Tro på Jesus Kristus kan hjelpe meg å ha mot.

Barn har lett for å kjenne seg igjen i den unge David, for selv om David var liten, overvant han en stor utfordring. Hjelp dem å forstå at kilden til hans mot og styrke var hans tro på Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Gjennomgå historien om David og Goliat sammen med barna (se “David og Goliat” i Historier fra Det gamle testamente), og la dem etter tur rollespille historien. Be barnet som utgir seg for å være Goliat, si: “Kom hit med en mann, så vi kan kjempe med hverandre” (1 Samuelsbok 17:10). Be barnet som later som om han er David, si: “Jeg kommer mot deg i Herrens … navn” (1 Samuelsbok 17:45). Bær vitnesbyrd om at når vi har tro på Herren, vil han hjelpe oss å ha mot slik David hadde.

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å vise hvor høy Goliat kan ha vært sammenlignet med en ung gutt som David. Forklar at soldatene i Israels hær var redde for Goliat. Be barna late som om de er redde. Vis så et bilde av Jesus Kristus, og fortell barna at fordi David hadde tro på Herren, kunne han være modig. Be dem reise seg og rette seg i ryggen, som om de er modige.

  • Be barna marsjere som om de er David som skal kjempe mot Goliat mens du synger en sang om å være tapper, for eksempel “Guds kirke trenger ungdom” (Barnas sangbok, 85).

1 Samuelsbok 18:1–4

Gode venner kan være til velsignelse for meg.

Jonatans og Davids vennskap er et godt eksempel på velsignelsene som kan komme av å ha gode venner.

Mulige aktiviteter

  • Tegn to figurer på tavlen, en som forestiller David og den andre som forestiller Jonatan. Les noen setninger fra 1 Samuelsbok 18:1–4 for barna som understreker kjærligheten disse to vennene hadde til hverandre. Gi hvert barn et papirhjerte, og spør dem hvordan de kan vise kjærlighet til en venn. Når hvert barn har foreslått noe, ber du barnet feste papirhjertet på tavlen.

  • Fortell barna om en god venn som hjelper deg å etterleve evangeliet eller bygge opp din tro på Jesus Kristus, og be barna fortelle hvem som hjelper dem. Be barna rollespille at de gjør noe hyggelig for en venn.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Samuelsbok 8:6; 9:15–17; 10:1–24; 16:1–13

De som utfører tjeneste i Kirken, er kalt av Gud.

Beretningene om da Gud valgte Saul og David til å være konger, kan hjelpe klassen å forstå hvordan man kalles til å utføre tjeneste i Kirken i dag. Disse beretningene kan bygge opp tro på at kall kommer fra Gud gjennom hans bemyndigede tjenere.

Bilde
Samuel salver Saul

Illustrasjon av Samuel som salver Saul, © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

Mulige aktiviteter

  • Skriv følgende uttalelser og skriftsteder på hver sin papirstrimmel: Folket ønsket en konge (1 Samuelsbok 8:6); Herren fortalte Samuel at Saul skulle bli konge (1 Samuelsbok 9:15–17); Samuel salvet Saul (1 Samuelsbok 10:1); Samuel presenterte Saul for folket (1 Samuelsbok 10:24). Be barna lese skriftstedene og sette dem i riktig rekkefølge.

  • Lær femte trosartikkel sammen. Fortell kort barna hvordan du mottok ditt kall til å undervise i Primær. Hvordan vet du at du ble kalt av Gud? Bær vitnesbyrd om at Gud inspirerer ledere til å kalle folk til tjeneste.

1 Samuelsbok 16:1–13

“Herren ser på hjertet.”

Det er naturlig å vurdere andre ut fra det vi kan se, men en del av å bli mer lik Jesus er å lære å se slik han gjør – ved å se “på hjertet” (1 Samuelsbok 16:7).

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at de ble bedt om å velge noen til å bli konge. Hvilke egenskaper ville de se etter? Les 1 Samuelsbok 16:6–7 sammen for å finne ut hva Herren sa til Samuel da han så etter en ny konge i Israel. Hva lærer Herrens instruksjoner oss?

  • Presenter en konkretisering for å illustrere for barna at vurderinger vi gjør basert på “det ytre” (vers 7), kanskje ikke er korrekte. Du kan for eksempel vise dem litt mat eller en bok med en emballasje eller et omslag som ikke stemmer overens med det virkelige innholdet. Hva sier 1 Samuelsbok 16:7 og denne konkretiseringen om hvordan vi skulle se på oss selv og andre mennesker?

  • Fortell om en opplevelse der du lærte hvorfor du skulle se “på hjertet”, ikke bare på “det ytre” (vers 7). La barna fortelle om lignende opplevelser de har hatt. Syng en sang som understreker dette prinsippet, for eksempel “Jeg går med deg” eller “Vi er ulike” (Barnas sangbok, 78, Lys over Norge, aug. 1992).

1 Samuelsbok 17:20–54

Jesus Kristus kan hjelpe meg å overvinne enhver utfordring.

Barna kan oppleve utfordringer som virker like vanskelige som å beseire en kjempe som Goliat. Davids eksempel kan gi dem håp om at Herren vil hjelpe dem å utkjempe sine kamper.

Mulige aktiviteter

  • Be barna tegne forskjellige deler av historien i 1 Samuelsbok 17:20–54. Vis tegningene i rekkefølge på tavlen, og be barna fortelle historien ved å snakke om hver av tegningene. Hva ønsker Herren at denne historien skal lære oss?

  • Hjelp barna å lage en liste på tavlen over noen vanskelige utfordringer en person kan oppleve. Be dem finne ting David sa som kan oppmuntre noen som står overfor utfordringer som disse (se 1 Samuelsbok 17:26, 32, 34–37, 45–47). Fortell barna hvordan Jesus Kristus har hjulpet deg under utfordringer.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Still barna et spørsmål om noe de har lært i dag. Skriv ned spørsmålet, og gi hvert barn en kopi de kan ta med seg hjem og snakke med familien om.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å visualisere Skriftene. Barn følger ofte bedre med på en leksjon når de kan se på bilder som angår historier eller læresetninger fra Skriftene. Vurder å bruke bilder i Kunst inspirert av evangeliet, bok, eller på ChurchofJesusChrist.org.