Det gamle testamente 2022
6.–12. juni. Rut; 1 Samuelsbok 1–3: “Mitt hjerte fryder seg i Herren”


“6.–12. juni. Rut; 1 Samuelsbok 1–3: ‘Mitt hjerte fryder seg i Herren’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“6.–12. juni. Rut; 1 Samuelsbok 1–3”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Rut og No’omi

Whither Thou Goest [Dit du går], av Sandy Freckleton Gagon

6.–12. juni.

Rut; 1 Samuelsbok 1–3

“Mitt hjerte fryder seg i Herren”

Mens du leser Rut og 1 Samuelsbok 1–3, kan du spørre vår himmelske Fader hvordan du kan hjelpe barna å lære av sannhetene i disse kapitlene. Skriv ned inntrykkene du mottar.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hva de vet om Rut, No’omi, Hanna eller Samuel. Det kan være nyttig å vise dem bilder, som de i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Rut

Jeg kan vise menneskene rundt meg kjærlighet og vennlighet.

Da Ruts ektemann døde, kunne hun ha blitt i sitt hjemland, men hun valgte å reise sammen med sin svigermor, No’omi, og ta seg av henne. Tenk over hvordan Ruts Kristus-lignende eksempel kan inspirere barna du underviser, til å være snille mot menneskene rundt seg.

Mulige aktiviteter

  • Be barna late som om de er No’omi, Rut, Boas eller andre figurer når du forteller historien om dem fra Ruts bok (se også “Rut og No’omi” i Historier fra Det gamle testamente). Be barna rekke opp hånden hver gang de hører om en vennlig handling i historien. Hva føler vi når folk er snille mot oss? Hva føler vi når vi er snille mot andre?

  • Syng en sang sammen om å være snill, for eksempel “Jeg ønsker å være snill og god” (Barnas sangbok, 83). Hjelp barna å tenke over hvordan de kan være snille mot familie og venner. Hvis de trenger hjelp, kan du vise dem bilder av personer som viser vennlighet. For hvert forslag som nevnes, kan du la barna tegne et hjerte på tavlen.

1 Samuelsbok 1:1–18

Min himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Da Hanna var lei seg fordi hun ikke kunne få barn, vendte hun seg til Herren i tro, og han besvarte hennes bønn. Hjelp barna å forstå at de alltid kan be til vår himmelske Fader, særlig når de er lei seg.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna med egne ord hvorfor Hanna var lei seg (se 1 Samuelsbok 1:2–8; se også “Hanna” i Historier fra Det gamle testamente). Hva kan vi gjøre når vi er lei oss? Les 1 Samuelsbok 1:10 for barna, og be dem lytte etter hva Hanna gjorde. Spør barna hva de føler når de ber. Les fra vers 18 for å forklare at etter bønnen så ikke Hanna “mer så sorgfull ut”.

    Bilde
    Hanna og Samuel

    For This Child I Prayed [Denne gutten var det jeg bad om], av Elspeth Young

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å lære barna at de kan be til vår himmelske Fader, og han vil hjelpe dem. Mens barna fargelegger, kan du synge eller spille en innspilling av en sang som lærer oss om bønn, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7).

1 Samuelsbok 2:1–10

Herren har gjort mange fantastiske ting for meg.

Hanna viste sin takknemlighet til Herren med et vakkert lovprisningsdikt. Hennes eksempel kan hjelpe barna å tenke på de mange tingene de kan takke vår himmelske Fader for.

Mulige aktiviteter

  • Les for barna noe av det Hanna sa etter at Herren velsignet henne med en sønn (se 1 Samuelsbok 2:1–2). Fortell barna om en velsignelse du har mottatt fra Herren, og hva den fikk deg til å føle. Be så barna snakke om velsignelser Herren har gitt dem. Hvordan kan vi vise vår takknemlighet til ham?

  • Syng en sang sammen som beskriver noen av velsignelsene Herren gir oss, for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16–17). Be barna tegne velsignelser de har mottatt fra Herren.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Rut

Jeg kan ha tro på Herren.

Rut ofret for å være trofast mot Herren og forbli lojal mot No’omi. Hvordan kan du hjelpe barna å lære av Ruts troshandlinger?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Rut og No’omi (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Skriv så tre overskrifter på tavlen: Prøvelser, Handlinger, Velsignelser. Be barna lese Rut 1:3–5, 8, 16; 2:1–3, 8–12; 4:13–17, og skriv under overskriftene det de finner i disse versene. Hvordan viste Rut sin tro på Herren? Gi et eksempel på hvordan du har blitt velsignet fordi du har tro på Jesus Kristus, og la barna fortelle om sine egne erfaringer.

  • Syng en sang sammen om tro, for eksempel “Herren er mitt lys” (Salmer og sanger, nr. 89) eller “Tro” (Barnas sangbok, 50). Hva lærer sangen oss om å stole på Herren? Hvordan kan vi ha tro på Jesus Kristus også i vanskelige tider?

1 Samuelsbok 1

Min himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Da Hanna hadde “hjertesorg”, vendte hun seg til sin himmelske Fader i bønn (1 Samuelsbok 1:10). Hvordan kan du oppmuntre barna du underviser, til å gjøre det samme?

Mulige aktiviteter

  • For å hjelpe barna å lære om Hanna fra 1 Samuelsbok 1 kan du gi hvert barn noen vers å lese fra kapittelet (eller vise videoen “Hannah’s Faith” [Hannas tro], ChurchofJesusChrist.org). Deretter kaster du en ball eller en liten gjenstand til ett barn og ber ham eller henne fortelle en del av historien, for så å sende ballen videre til neste barn som forteller en annen del av historien. Når historien er fullført, ber du barna fortelle noe de har lært av Hannas eksempel.

  • Les 1 Samuelsbok 1:15 sammen, og drøft hva det vil si å utøse vår sjel for Herren. Lag en liste sammen med barna over ting vi kan snakke med Gud om når vi ber. Syng en sang om bønn sammen, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7). Bær vitnesbyrd om Guds kjærlighet til sine barn og hans ønske om å høre og besvare deres bønner.

  • Be barna lage en liste (hver for seg eller i grupper) over eksempler på personer i Skriftene som ba til vår himmelske Fader. (Hvis de trenger hjelp, kan du henvise dem til Lukas 22:41–43; Enos 1:2–6; Joseph Smith – Historie 1:14–17.) Be dem fortelle hva de lærer av disse historiene.

1 Samuelsbok 3:1–10

Jeg kan høre og adlyde Herrens røst.

Da Samuel var en ung gutt, hørte han Herrens røst, men gjenkjente den ikke til å begynne med. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å høre og handle ifølge tilskyndelsene de mottar?

Mulige aktiviteter

  • Be ett barn late som om han eller hun er Samuel og et annet late som om han eller hun er Eli mens du leser 1 Samuelsbok 3:1–10 (eller vis videoen “Samuel and Eli” [Samuel og Eli], ChurchofJesusChrist.org). Hva kan vi lære av Samuel om hvordan vi kan lytte til Herrens røst? Hvordan viser vi at vi er villige til å høre når Herren taler til oss?

  • Be barna tenke på hvordan de ville forklare for noen hvordan Herren taler til dem. Be dem lete etter svar i ett eller flere av følgende skriftsteder: Lære og pakter 6:22–23; 8:2–3; 9:7–9.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å tenke på noen eller noe de kan be for eller om denne uken. Gi dem anledninger i tiden fremover til å fortelle hvordan vår himmelske Fader besvarte deres bønner.

Vi kan forbedre vår undervisning

Funksjonshemmede barn. Gå inn på disability.ChurchofJesusChrist.org for å finne ut hvordan du bedre kan dekke funksjonshemmede barns behov.