Det gamle testamente 2022
6.–12. juni. Rut; 1 Samuelsbok 1–3: “Mitt hjerte fryder seg i Herren”


“6.–12. juni. Rut; 1 Samuelsbok 1–3: ‘Mitt hjerte fryder seg i Herren’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“6.–12. juni. Ruth; 1 Samuelsbok 1–3”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Rut og No’omi

Whither Thou Goest [Dit du går], av Sandy Freckleton Gagon

6.–12. juni.

Rut; 1 Samuelsbok 1–3

“Mitt hjerte fryder seg i Herren”

Når du studerer Ruts, No’omis, Hannas og andres liv denne uken, bør du lytte nøye til Ånden og skrive ned inntrykkene du mottar. Hva blir du inspirert til å gjøre?

Skriv ned inntrykkene dine

Noen ganger forestiller vi oss at livet vårt burde følge en tydelig sti fra begynnelse til slutt. Den korteste avstanden mellom to punkter er tross alt en rett linje. Men livet er ofte fullt av forsinkelser og omveier som fører oss i uventede retninger. Vi kan oppleve at livet er ganske annerledes enn det vi trodde det skulle bli.

Rut og Hanna forsto så absolutt dette. Rut var ikke israelitt, men hun giftet seg med en, og da ektemannen hennes døde, måtte hun ta et valg. Skulle hun vende tilbake til sin familie og sitt gamle, kjente liv, eller skulle hun slutte seg til den israelittiske tro og slå seg ned i et nytt hjem sammen med sin svigermor? (se Rut 1:4–18). Hannas plan for livet var å føde barn, og hennes manglende evne til å gjøre det ga henne “hjertesorg” (se 1 Samuelsbok 1:1–10). Når du leser om Rut og Hanna, kan du overveie hvilken tro de må ha hatt for å legge sitt liv i Herrens hender og vandre på sine uventede stier. Så kan du tenke på din egen reise. Den vil se annerledes ut enn Ruts og Hannas – og alle andres. Men gjennom prøvelsene og overraskelsene mellom her og ditt evige mål, kan du lære å si som Hanna: “Mitt hjerte fryder seg i Herren” (1 Samuelsbok 2:1).

Du finner en oversikt over Rut og 1 Samuelsbok i “Rut” og “Samuel, profet i Det gamle testamente” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Rut

Kristus kan vende tragedie til seier.

Da Ruts ektemann døde, fikk tragedien konsekvenser for henne som var enda alvorligere enn en enke i dag kanskje opplever. I israelittisk kultur på den tiden hadde en kvinne uten ektemann eller sønner ingen eiendomsrett og praktisk talt ingen måte å tjene til livets opphold på. Mens du leser historien om Rut, kan du legge merke til hvordan Herren gjorde en tragedie om til store velsignelser. Hva legger du merke til ved Rut som kan ha hjulpet henne? Hvilken rolle spilte Boas i å hjelpe Rut ut av sin fortvilte situasjon? (se Rut 4:4–7). Hvilke Kristus-lignende egenskaper ser du i både Rut og Boas?

Rut; 1 Samuelsbok 1

Jeg kan stole på at Gud vil veilede og hjelpe meg uavhengig av min situasjon.

Kan du se deg selv i historiene om Rut, No’omi og Hanna? Kanskje du har lidd et stort tap, slik Rut og No’omi gjorde (se Rut 1:1–5). Eller kanskje du, i likhet med Hanna, lengter etter velsignelser du ennå ikke har mottatt (se 1 Samuelsbok 1:1–10). Grunn på hvilke budskap du kan få av disse trofaste kvinnenes eksempel. Hvordan viste Rut og Hanna tro på Gud? Hvilke velsignelser fikk de? Hvordan kan du følge deres eksempel? Tenk på hvordan du har “kommet for å søke ly under [Herrens] vinger” (Rut 2:12) også når livet har vært vanskelig.

Se også Reyna I. Aburto, “I storm og stille, Herre, bli hos meg!Liahona, nov. 2019, 57–60.

Bilde
Hanna og Samuel

For This Child I Prayed [Denne gutten var det jeg bad om], av Elspeth Young

1 Samuelsbok 2:1–10

Mitt hjerte kan fryde seg i Herren.

Etter at Hanna tok med seg den unge Samuel til tempelet, uttalte hun vakre lovprisningsord til Herren som er nedtegnet i 1 Samuelsbok 2:1–10. Disse ordene blir enda mer gripende når man tenker på at hun kort tid tidligere hadde “hjertesorg … og gråt sårt” (1 Samuelsbok 1:10). Hvilke budskap finner du når du studerer disse versene, som styrker dine følelser av lovprisning og takknemlighet til Herren? Kanskje Hannas sang vil inspirere deg til å finne en kreativ måte å uttrykke din takknemlighet til Herren på – en sang, et maleri, en tjenestegjerning eller noe som formidler dine følelser overfor ham.

Selvfølgelig blir ikke alle inderlige bønner besvart slik Hannas ble. Hva finner du i president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Takknemlig i alle omstendigheter” som kan hjelpe deg når dine bønner ikke blir besvart på den måten du håper? (Liahona, mai 2014, 70–77).

1 Samuelsbok 3

Jeg kan høre og adlyde Herrens røst.

I likhet med oss alle måtte Samuel lære å gjenkjenne Herrens røst. Hva lærer du av denne unge gutten om å høre og adlyde Herrens røst når du studerer 1 Samuelsbok 3? Hvilke erfaringer har du hatt med å høre hans røst? Hvilke muligheter har du, i likhet med Eli, til å hjelpe andre å oppfatte når Herren taler til dem? (se 1 Samuelsbok 3:7).

Se også Johannes 14:14–21; David P. Homer, “Hør Hans røst”, Liahona, mai 2019, 41–43.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Rut 1:16–18; 2:5–8, 11–12.Familien kan se etter eksempler på vennlighet og lojalitet i disse versene. Hvordan viser vi vennlighet mot vår familie og andre og lojalitet mot Jesus Kristus? Kapittelet “Rut og No’omi” (i Historier fra Det gamle testamente) kan hjelpe familien å lære av Ruts eksempel.

1 Samuelsbok 1:15.Kanskje du kan helle noe ut av en beholder for å hjelpe familiemedlemmene å visualisere hva Hanna mente da hun sa: “Jeg utøste min sjel for Herrens åsyn.” Hvorfor er dette en god måte å beskrive hvordan våre bønner skulle være? Hvordan kan vi forbedre våre personlige bønner og familiebønner?

1 Samuelsbok 2:1–10.Hannas lovprisningsdikt til Herren kan få dere til å tenke på sanger dere bruker for å prise Herren. Dere kan gjerne synge noen sammen. Familiemedlemmene kan også tenke på andre måter å uttrykke sine følelser for Jesus Kristus på. De kan for eksempel tegne noe som viser hvorfor de elsker Frelseren.

1 Samuelsbok 3:1–11.Det kan være morsomt å rollespille historien om Herren som kaller på Samuel, eller familien kan se videoen “Samuel and Eli” [Samuel og Eli] (ChurchofJesusChrist.org). Familiemedlemmene kan snakke om tilfeller da de har følt Herren tale til dem, og hvordan de handlet ifølge hans ord.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Det er solskinn i min sjel i dag”, Salmer, nr. 177.

Forbedring av ditt personlige studium

La Ånden veilede ditt studium. Be om at Den hellige ånd vil lede deg til det du trenger å lære. Vær følsom for hans hvisken, selv om dette får deg til å lese om et emne du ikke forventet, eller studere på en annen måte.

Bilde
gutten Samuel i teltet

Illustrasjon av Samuel som hører Herren: Sam Lawlor