Det gamle testamente 2022
30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16: “Herren oppreiste en frelser”


“30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16: ‘Herren oppreiste en frelser’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“30. mai‒5. juni. Dommerne 2–4; 6–8; 13–16”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Debora med hærstyrke

Illustrasjon av Debora som leder Israels hær, © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

30. mai‒5. juni

Dommerne 2–4; 6–8; 13–16

“Herren oppreiste en frelser”

Skriftene vitner om Jesus Kristus. Grunn på hvordan historiene du leser i Dommerne, hjelper deg å komme nærmere ham.

Skriv ned inntrykkene dine

Vi vet alle hvordan det er å gjøre en feil, ha dårlig samvittighet for det og så omvende oss og bestemme oss for å forandre oss. Men noen ganger glemmer vi vår tidligere beslutning, og når vi står overfor fristelser, hender det at vi gjør feilen igjen. Dette tragiske mønsteret er typisk for israelittenes erfaringer som beskrives i Dommernes bok. Påvirket av den tro og tilbedelse som var vanlig blant kana’aneerne – som de skulle drive ut av landet – brøt israelittene sine pakter med Herren og vendte seg bort fra å tilbe ham. Som følge av dette mistet de hans beskyttelse og ble ført i fangenskap. Men hver gang dette skjedde, ga Herren dem muligheten til å omvende seg og oppreiste en befrier, en militær leder kalt en “dommer”. Ikke alle dommerne i Dommernes bok var rettferdige, men noen av dem utøvde stor tro for å befri Israels barn og gjenopprette deres paktsforhold til Herren. Disse historiene minner oss om at uansett hva som har ledet oss bort fra Jesus Kristus, er han Israels Forløser og er alltid villig til å befri oss og ønske oss velkommen tilbake til ham.

Du finner en oversikt over Dommernes bok i “Dommernes bok” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Dommerne 2:1–19; 4:1–16

Herren kan befri meg når jeg farer vill.

Dommernes bok kan være en advarsel til oss: Selv etter at vi har opplevd Herrens kraft i vårt liv, er det alltid mulig å falle fra. Boken kan også gi oppmuntring til dem som virkelig faller fra, for Herren gir dem en mulighet til å komme tilbake. Når du for eksempel leser Dommerne 2:1–19, kan du se etter handlinger som ledet israelittene bort fra Herren, og hvordan Herren befridde dem. Hva lærer disse versene deg om Herren? Hva kan du gjøre for mer konsekvent å være trofast mot ham?

Du vil finne mønsteret med opprørskhet, sorg og befrielse gjentatt gjennom hele Dommernes bok (se særlig kapittel 3, 4, 6 og 13). Mens du leser Dommernes bok, kan du grunne på hva dommerne gjorde for å befri Israel og hvordan Frelseren hjelper deg når du trenger befrielse.

Et bemerkelsesverdig eksempel på en som hjalp til med å befri Israel, er Debora. Les om henne i Dommerne 4:1–16, og legg merke til hvilken innflytelse hun hadde på menneskene rundt seg. Hvilke av Deboras ord eller handlinger viser deg at hun hadde tro på Herren? Hva tror du Debora mente med sitt spørsmål i vers 14: “Drar ikke Herren ut foran deg?”

Se også Alma 7:13; Lære og pakter 84:87–88.

Dommerne 2:13

Hvem var Ba’al og Astarte?

Ba’al var kana’aneernes stormgud, og Astarte var kana’aneernes fruktbarhetsgudinne. Tilbedelsen av disse to gudene viser hvor viktig landets og folkets fruktbarhet var for kana’aneerne. Måtene folket tilba disse og andre avguder på – herunder til tider ved seksuell umoral og ofring av barn – var spesielt støtende for Herren.

Dommerne 6–8

Herren kan utføre mirakler når jeg stoler på hans handlemåte.

For å motta Herrens mirakler i vårt liv må vi stole på hans handlemåte, også når den virker uvanlig. Historien om Gideon, som finnes i Dommerne 6–8, er et godt eksempel på dette. Hvordan utførte Herren et usannsynlig mirakel da Gideons hærstyrke beseiret midianittene? Hva føler du at Herren prøver å lære deg? Hvordan har du sett Herren utføre sitt verk på måter som virker usannsynlige?

Se også Russell M. Nelson, “Ingen ting er umulig for Gud”, Lys over Norge, juli 1988, 30.

Dommerne 13–16

Styrke kommer av trofasthet mot mine pakter med Gud.

Samson mistet både sin fysiske og sin åndelige styrke fordi han brøt sine pakter med Gud, herunder de som gjaldt spesielt for nasireere (du finner informasjon om nasireerne i 4 Mosebok 6:1–6; Dommerne 13:7). Mens du leser historien om Samson i Dommerne 13–16, kan du grunne på hver pakt du har inngått. Hvordan har du blitt velsignet med styrke fordi du har holdt disse paktene? Hva lærer Samsons historie deg som inspirerer deg til å holde deg trofast mot dine pakter med Gud?

Bilde
Samson skyver søyler

Samson Puts Down the Pillars [Samson velter søylene], av James Tissot og andre

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Dommerne 2:10.Etter at Josva døde, var det en ny generasjon israelitter “som ikke kjente Herren”. Snakk med familien om hvordan de kjenner Herren og “de gjerninger han [har] gjort” for dem. Hvordan vil du sikre at denne kunnskapen blir bevart for fremtidige generasjoner?

Dommerne 3:7–10.Disse versene sammenfatter et mønster som ofte forekommer gjennom hele Dommernes bok. Når familiemedlemmene leser disse versene, kan de finne ut hva Israel gjorde for å komme bort fra Herren og hva Herren gjorde for å befri dem. Hva kan få oss til å glemme Herren? Hvordan kan han befri oss? Hvordan kan vi være mer konsekvent trofaste mot ham?

Dommerne 6:13–16, 25–30.Gideon viste stort mot til å adlyde Herren, selv om det han gjorde, ikke var populært. Hva har Herren bedt oss om å gjøre som andre kanskje ikke er enige i? Hvordan kan Herrens ord til Gideon i vers 13–16 inspirere oss til å gjøre det rette?

Dommerne 7.Kan dere bruke et rollespill eller annen kreativ aktivitet til å hjelpe familien å lære av erfaringene Gideons hær fikk, som er beskrevet i dette kapittelet? Hvordan kan Herrens ord i dette kapittelet (se for eksempel vers 2 og 15) gjelde vårt liv?

Dommerne 13:5.Samsons pakter med Herren ga ham styrke, akkurat som våre pakter gir oss styrke. Familien vil kanskje like å gjøre noen fysiske øvelser og snakke om hvordan disse øvelsene kan bidra til å gjøre oss sterke. Hva kan vi gjøre for å bli åndelig sterkere? For å få noen ideer kan familiemedlemmene lese Mosiah 18:8–10; Lære og pakter 20:77, 79. Hvordan gir det oss åndelig styrke å holde våre pakter?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Snart Israels Forløser”, Salmer, nr. 5.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Handle ifølge det du lærer. Mens du studerer, kan du spørre deg selv hvordan du kan anvende det du lærer, og deretter forplikte deg til å gjøre det. La Ånden lede deg. (Se Undervisning på Frelserens måte, 35.)

Bilde
Gideon og hærstyrke

Gideon’s Army [Gideons hær], av Daniel A. Lewis