Det Gamle Testamente 2022
31. januar-6. februar. 1 Mosebog 6-11; Moses 8: »Noa fandt nåde for Herrens øjne«


»31. januar-6. februar. 1 Mosebog 6-11; Moses 8: ›Noa fandt nåde for Herrens øjne‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»31. januar-6. februar. 1 Mosebog 6-11; Moses 8«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Noa, hans familie, dyr, arken og en regnbue

Illustration af Noa, der forlader arken, af Sam Lawlor

31. januar-6. februar

1 Mosebog 6-11; Moses 8

»Noa fandt nåde for Herrens øjne«

Historier i de hellige skrifter kan ofte lære os flere forskellige åndelige lektier. Når du læser om syndfloden og Babelstårnet, så søg inspiration om, hvordan disse beretninger gælder for dig.

Nedskriv dine indtryk

Generationer af bibellæsere er blevet inspireret af historien om Noa og syndfloden. Men vi, som lever i de sidste dage, har en særlig grund til at være opmærksomme på den. Da Jesus Kristus lærte om, hvordan vi skulle holde øje med hans andet komme, sagde han, »som det var i Noas dage, sådan skal det også være ved Menneskesønnens komme«, (JSO – Matt 1:41). Derudover kan udtryk, der beskriver Noas tid som »fordærvet« og »fuld af vold«, lige så nemt beskrive vores tid (1 Mosebog 6:12-13; Moses 8:28). Historien om Babelstårnet virker også til at være gældende for vores tid med dens beskrivelser af stolthed efterfulgt af forvirring og splittelse blandt Guds børn.

Disse oldtidshistorier er værdifulde, ikke blot fordi de viser os, at ugudelighed gentager sig gennem historien. Som noget vigtigere lærer de os, hvad der skal gøres ved det. Noa »fandt nåde for Herrens øjne« (Moses 8:27) på trods af ugudeligheden omkring ham. Og Jered og hans brors familier vendte sig til Herren og blev ført væk fra ugudeligheden i Babel (se Eter 1:33-43). Hvis vi spekulerer på, hvordan vi bevarer os selv og vores familier i sikkerhed i tider med forfald og vold, så har de bekendte historier i disse kapitler meget at lære os.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Mosebog 6; Moses 8

Der er åndelig sikkerhed i at følge Herrens profet.

Takket være det gengivne evangelium ved vi meget mere om Noa end det, man finder i Det Gamle Testamente. Joseph Smiths inspirerede oversættelse af 1 Mosebog 6, som findes i Moses 8, åbenbarer, at Noa var en af Guds store profeter. Han blev ordineret og sendt frem for at forkynde Jesu Kristi evangelium, han gik og talte med Gud, og han blev valgt til at genetablere Guds børn på Jorden efter syndfloden (se også Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith [2007], s. 104, 201). Hvad lærer du om profeter fra Noas oplevelser?

Mens du læser om Noas tid, så lægger du måske mærke til fællestræk med vores tid. For eksempel:

Hvad lærer profeter os i dag om Jesu Kristi evangelium, som kan sikre os i verden i dag? Mens du læser om Noas oplevelser, hvad inspirerer dig så til at følge Herrens profeter i dag?

Se også Mosija 13:33; Lære og Pagter 21:4-7.

1 Mosebog 9:8-17

Tegn og symboler hjælper os med at huske vores pagter med Herren.

Pagter i evangeliet kan repræsenteres af et tegn, et symbol eller en »rekvisit« (1 Mosebog 9:12). Tænk for eksempel på, hvordan brød og vand under nadveren eller vandet under dåben leder tankerne hen på hellige sandheder, der relaterer til dine pagter. Ifølge 1 Mosebog 9:8-17, hvad kan en regnbue så fremkalde i din tanker? Hvad føjer Joseph Smiths oversættelse af 1 Mosebog 9:21-25 til din forståelse? Hvorfor vil Herren have dig til at huske ham og de pagter, du har indgået?

Se også Gerrit W. Gong, »Altid erindre ham«, Liahona, maj 2016, 108-111.

1 Mosebog11:1-9

Den eneste vej til himmelen er at følge Jesu Kristi evangelium.

Oldtidens Babel, eller Babylon, er længe blevet anvendt som et symbol på ugudelighed og verdslighed (se Åb 18:1-10; L&P 133:14). Mens du læser 1 Mosebog 11:1-9, så tænk over den indsigt, der gives af profeten Mormon, som skrev, at det var Satan »som lagde det i folkets hjerte at bygge et tårn« (Helaman 6:28; se også vers 26-27). Hvilke advarsler har historien om Babelstårnet til dig?

Se også Salmerne 127:1.

Billede
Babelstårnet

Illustration af Babelstårnet, af David Green

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebog 6-8.Hvordan kan du bruge historien om Noas ark til at lære din familie om, hvordan det kan give os åndelig sikkerhed at følge profeten? (se »Noa og hans familie«, i Historier fra Det Gamle Testamente). Måske kan I i familien arbejde sammen om at bygge en enkel legetøjsbåd ud af papir eller klodser. Mens du læser 1 Mosebog 6-7, så kan I sammenligne den sikkerhed, der gives af båden, med den sikkerhed, som vi finder, når vi følger profeten. Måske kan det være en god ide at diskutere nylige råd fra profeten og skrive hans rådgivende ord ned på jeres båd.

Hvad har Gud ellers givet os, der kan sammenlignes med arken, som reddede Noas familie? Disse tekster giver nogle svar, selvom der er mange andre: 2 Nefi 9:7-13; Lære og Pagter 115:5-6; og præsident Russell M. Nelsons budskab »Bliv forbilledlige sidste dages hellige« (Liahona, nov. 2018, 113-14).

Moses 8:17.Hvad betyder det, at Herrens Ånd »kæmper« med os? (se 1 Nefi 7:14; Lære og Pagter 1:33). Hvornår har vi oplevet, at Ånden kæmper med os?

1 Mosebog 9:8-17.Små børn vil måske kunne lide at tegne og farve en regnbue, mens I taler om, hvad den repræsenterer (se også JSO, 1 Mos 9:21-25 [i Studiehjælp]). I kan måske også diskutere ting, som hjælper os med at huske vores pagter, eksempelvis nadveren, som hjælper os med at huske vores dåbspagt om at følge Jesus Kristus (se L&P 20:75-79).

1 Mosebog 11:1-9.Det kan være en hjælp at læse Eter 1:33-43, mens jeres familie studerer 1 Mosebog 11 og lærer om Babelstårnet. Hvad lærer vi af Jered og hans brors familier, som kan hjælpe vores familie med at finde åndelig sikkerhed på trods af ugudeligheden i verden? Hvad kan vi ellers lære af Noa og hans familie, da de stod over for en lignende udfordring? (se Moses 8:13, 16-30).

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Følg Guds profeter«, Børnenes sangbog, 58-59 (vers 3).

Gør dit personlige studium bedre

Del jeres indsigter. Når I fortæller hinanden om det, I lærer af de hellige skrifter, så velsigner I ikke bare andre, men får også selv en dybere forståelse. Hvad føler du dig inspireret til at dele fra de hellige skrifter med din familie, venner eller menighedsmedlemmer?

Billede
Noas ark

Afbildning af Noas ark, af Adam Klint Day