Det Gamle Testamente 2022
21.-27. februar. 1 Mosebog 24-27: Pagten fornys


»21.-27. februar. 1 Mosebog 24-27: Pagten fornys«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»21.-27. februar. 1 Mosebog 24-27«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Rebekka

Illustration af Rebekka af Dilleen Marsh

21.-27. februar

1 Mosebog 24-27

Pagten fornys

Mens du læser 1 Mosebog 24-27, så læg mærke til de åndelige indsigter, du modtager. Bed for at vide, hvordan de principper, du finder, er relevante i dit liv.

Nedskriv dine indtryk

Guds pagt med Abraham omfattede et løfte om, at gennem Abraham og hans efterkommere skulle »alle jordens slægter blive velsignet« (Abr 2:11). Det er ikke et løfte, som kunne opfyldes inden for en generation: På mange måder er Bibelen historien om Guds fortsatte opfyldelse af sit løfte. Og han begyndte med at forny pagten med Isak og Rebekkas familie. Gennem deres oplevelser lærer vi noget om at være en del af pagten. Deres historier lærer os om godhed, tålmodighed og tillid til Guds lovede velsignelser. Og vi lærer, at det i den grad er værd at give afkald på verdslig »suppe«(1 Mosebog 25:30) for at sikre Guds velsignelser til os og vores børn i generationer fremover.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Mosebog 24

Ægteskabet er afgørende i Guds evige plan.

I dag prioriterer mange folk ikke ægteskab særligt højt eller anser det endda for at være en byrde. Abraham havde et andet perspektiv – for ham var hans søn Isaks ægteskab noget af det vigtigste. Hvorfor tror du, det var så vigtigt for ham? Mens du læser 1 Mosebog 24, så tænk over vigtigheden af ægteskabet i Guds frelsesplan. Du kan også læse ældste D. Todd Christoffersons budskab »Hvorfor ægteskab, hvorfor familie« (Liahona, maj 2015, 50-53) og overveje, hvorfor »en familie, der er bygget på et ægteskab mellem en mand og en kvinde, giver de bedste rammer for, at Guds plan kan blomstre« (s. 52).

Spørgsmål som de følgende kan hjælpe dig med at tænke over andre vigtige principper i dette kapitel:

1 Mosebog 24:1-14. Hvad gjorde Abraham og hans tjener for at inddrage Herren i deres bestræbelser på at finde en kone til Isaak?

1 Mosebog 24:15-28, 55-60. Hvilke kvaliteter finder du hos Rebekka, som du gerne vil tilegne dig?

Hvilken anden indsigt finder du ellers?

Se også Lære og Pagter 131:1-4; »Familien: En proklamation til verden« , ChurchofJesusChrist.org.

1 Mosebog 25:29-34

Jeg kan vælge mellem øjeblikkelig belønning og ting af højere værdi.

I Abrahams kultur modtog den ældste søn i familien typisk en lederrolle med privilegier, som hed førstefødselsretten. Denne søn modtog en større arv fra sine forældre tillige med et større ansvar for at tage sig af resten af familien.

Når du læser 1 Mosebog 25:29-34, så overvej, hvorfor Esau var villig til at give afkald på sin førstefødselsret mod at få et måltid mad. Hvad lærer du personligt af denne skildring? Er der for eksempel en »suppe«, som distraherer dig fra velsignelser, der er af højere værdi for dig? Hvad gør du for at fokusere på og værdsætte disse velsignelser?

Se også Matthæus 6:19-33; 2 Nefi 9:51; M. Russell Ballard, »Det, der betyder mest, er det, der varer længst«, Liahona, nov. 2005, s. 41-44.

1 Mosebog 26:1-5

Abrahams pagt blev fornyet gennem Isak.

Formålet med den pagt, som Gud indgik med Abraham, var, at den skulle gælde for mange generationer. Så Abraham og Saras arv med at overholde pagten måtte videregives til Isak, Jakob og andre trofaste kvinder og mænd blandt deres efterkommere. Når du læser 1 Mosebog 26:1-26, så hold øje med de velsignelser ved pagten, som Gud nævnte. Hvad lærer vi om Gud af disse vers?

1 Mosebog 26:18-25, 32-33

Jesus Kristus er kilden til det levende vand.

Du vil måske lægge mærke til, at brønde, kilder og andre vandressourcer spiller en vigtig rolle i mange af historierne i Det Gamle Testamente. Det er ikke overraskende, fordi de fleste af disse historier udspillede sig på meget tørre steder. Når du læser 1 Mosebog 26 om Isaks brønde, så tænk over, hvad vand kan symbolisere i skrifterne. Hvilken indsigt finder du om åndelige kilder til »levende vand«? (Se Joh 4:10-15). Hvordan graver du åndelige brønde i dit liv? Hvordan er Frelseren som levende vand for dig? Bemærk, at fillisterne havde stoppet brøndene til (se 1 Mos 26:18). Er der noget i dit liv, som tilstopper dine brønde med levende vand?

Billede
en oldtidsbrønd

En brønd i oldtidens Be’ersheba, hvor Abraham og Isak gravede brønde.

1 Mosebog 27

Var det forkert af Rebekka og Jakob at bedrage Isak?

Vi kender ikke årsagerne til den tilgang, Rebekka og Jakob gjorde brug af, for at Jakob fik velsignelsen. Det er nyttigt at huske på, at Det Gamle Testamente ikke er fuldstændigt i den form, vi har det i nu (se Moses 1:23, 41). Der kan mangle oplysninger fra de originale optegnelser, som kunne forklare det, der kan virke bekymrende på os. Vi ved dog, at det var Guds vilje, at Jakob skulle modtage velsignelsen fra Isak, fordi Rebekka havde fået en åbenbaring om, at Jakob skulle herske over Esau (se 1 Mos 25:23). Da det gik op for Isak, at han havde velsignet Jakob i stedet for Esau, bekræftede han, at Jakob havde »fået velsignelsen« (1 Mosebog 27:33) – hvilket bekræfter, at Guds vilje var blevet udført.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebog 24:2-4, 32-48.Abraham bad en betroet tjener om at finde en kone til Isak, og tjeneren indgik en pagt med Abraham om, at han ville gøre det. Hvordan viste Abrahams tjener sin trofasthed ved at overholde sin pagt? Hvordan kan vi følge hans eksempel?

1 Mosebog 24:15-28, 55-60.Jeres familie kan se i disse vers efter de egenskaber, der gjorde Rebekka til en værdig ledsager til Isak i al evighed. Tilskynd familiens medlemmer til at vælge en af de egenskaber, som de føler, at de burde udvikle.

1 Mosebog 25:19-34; 27.For at gennemgå historierne om, hvordan Esaus førstefødselsret og velsignelse i stedet gik til Jakob, så kan I nedskrive sætningerne fra »Jakob og Esau« (i Historier fra Det Gamle Testamente) på forskellige stykker papir. Familiens medlemmer kan samarbejde om at samle sætninger i den korrekte rækkefølge.

Mens I drøfter, hvordan Esau solgte sin førstefødselsret, kan I også tale om, hvad der er vigtigst for jeres familie, såsom jeres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Måske kan familien finde genstande eller billeder, som repræsenterer det, de mener har evig værdi. Lad dem fortælle, hvorfor de valgte det.

1 Mosebog 26:3-5.For at hjælpe din familie til at forstå Abrahams pagt kan du spørge, om de vil finde løfterne, der er beskrevet i disse vers. Hvorfor er det vigtigt for os at kende til de løfter i dag? (se »Noget at være opmærksom på: Pagten«, i dette materiale).

1 Mosebog 26:18-25, 32-33.Hvorfor er brønde vigtige? Hvordan er Jesus Kristus som en brønd med vand?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Vælg kun ret«, Salmer og sange, nr. 155.

Gør dit personlige studium bedre

Lær et skriftsted udenad. Ældste Richard G. Scott forklarede: »Et skriftsted, man har lært udenad, bliver en rigtig ven, som ikke glider bort, som tiden går« (»Skrifternes styrke«, Liahona, nov. 2011, s. 6).

Billede
Esau og Jakob

Esau sælger sin førstefødselsret til Jakob, af Glen S. Hopkinson